Při projednávání připomínek k § 21b ZoÚ odborná veřejnost namítala, že se podpis z účetní závěrky podáním do VR prostřednictvím FÚ ztratí a že nebude zveřejněna účetní závěrka, ale pouze nepodepsané údaje z účetní závěrky. To státní úředníky překvapilo. Bylo navrženo, že pokud je vůle ze strany státu zveřejňovat pouze údaje z účetní závěrky, tak aby se změnila příslušná ustanovení zákona o veřejných rejstřících, ZoÚ atd. To státní úředníci odmítli, protože by to bylo moc práce a musela se vykázat nějaká dokončená činnost.
Druhou variantou bylo do doby změny příslušných zákonů § 21b ZoÚ nezavádět. To bylo taktéž státními úředníky odmítnuto, protože je prý nutné urychleně snižovat administrativní zátěž podnikatelů a dále zvýšit digitalizaci státu.
Státní úředníci zvolili třetí variantu. Rozpor mezi povinností zveřejnit podepsanou ÚZ a technickou možností zveřejnit prostřednictvím § 21b ZoÚ pouze nepodepsané údaje z účetní závěrky se prý „překlene výkladem“.
První „překlenovací výklad“ jsem našel v časopisu Auditor č. 1/2022 na str. 12 – 17. K podpisu ÚZ se v tomto článku, který sepsal pracovník GFŘ, píše, že pro třetí osoby není důležitá přítomnost podpisu na vizuální podobě ÚZ zveřejněné ve sbírce listin veřejného rejstříku.
V závěru článku autor píše, že nová možnost zveřejňování ÚZ představuje v rámci projektu elektronizace státní správy nepochybně významný počin.
Já tak nadšený nejsem a budu i nadále ukládat ÚZ opatřené podpisem statutárního orgánu.
Hezký den!
Pavel
Poslední komentáře