Vložil Pavel, 14. Únor 2022 - 0:07

Při projednávání připomínek k § 21b ZoÚ odborná veřejnost namítala, že se podpis z účetní závěrky podáním do VR prostřednictvím FÚ ztratí a že nebude zveřejněna účetní závěrka, ale pouze nepodepsané údaje z účetní závěrky. To státní úředníky překvapilo. Bylo navrženo, že pokud je vůle ze strany státu zveřejňovat pouze údaje z účetní závěrky, tak aby se změnila příslušná ustanovení zákona o veřejných rejstřících, ZoÚ atd. To státní úředníci odmítli, protože by to bylo moc práce a musela se vykázat nějaká dokončená činnost.

Druhou variantou bylo do doby změny příslušných zákonů § 21b ZoÚ nezavádět. To bylo taktéž státními úředníky odmítnuto, protože je prý nutné urychleně snižovat administrativní zátěž podnikatelů a dále zvýšit digitalizaci státu.

Státní úředníci zvolili třetí variantu. Rozpor mezi povinností zveřejnit podepsanou ÚZ a technickou možností zveřejnit prostřednictvím § 21b ZoÚ pouze nepodepsané údaje z účetní závěrky se prý „překlene výkladem“.

První „překlenovací výklad“ jsem našel v časopisu Auditor č. 1/2022 na str. 12 – 17. K podpisu ÚZ se v tomto článku, který sepsal pracovník GFŘ, píše, že pro třetí osoby není důležitá přítomnost podpisu na vizuální podobě ÚZ zveřejněné ve sbírce listin veřejného rejstříku.

V závěru článku autor píše, že nová možnost zveřejňování ÚZ představuje v rámci projektu elektronizace státní správy nepochybně významný počin.

Já tak nadšený nejsem a budu i nadále ukládat ÚZ opatřené podpisem statutárního orgánu.

Hezký den!

Pavel

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.