- Pan Pavel napsal: „Pokud se tedy do sbírky listin veřejného rejstříku uloží cosi co nesplňuje náležitosti ZoÚ, nedošlo ke zveřejnění účetní závěrky. Časté jsou chybějící podpisy a chybějící přílohy.“
☀ Pan Pavel má pravdu, pokud jde o přílohy.
Podle § 4 odst. 11 zákona o účetnictví platí, že jednotlivé účetní záznamy mohou být seskupovány do souhrnných účetních záznamů; takovými účetními záznamy jsou zejména účetní doklady, účetní zápisy, účetní knihy, odpisový plán, inventurní soupisy, účtový rozvrh, účetní závěrka a výroční zpráva.
Z uvedeného plyne, že podle zákona o účetnictví je účetní závěrka (jediným a nedělitelným) souhrnným účetním záznamem. Není vůbec myslitelné oddělit účetní závěrku od jejích příloh: ty jsou nepochybně nedílnou součástí tohoto souhrnného účetního záznamu. Jestliže některá příloha chybí, nejedná se o účetní závěrku, nýbrž o souhrnný účetní záznam, který účetní závěrkou není.
☀ Pan Pavel však nemá pravdu, pokud jde o podpisy.
Samotná účetní závěrka totiž neobsahuje podpisový záznam. Ten se k účetní závěrce přidává navíc podle potřeby až po jejím sestavení – není tedy součástí účetní závěrky! Je to zřejmé ze znění zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví. Podle § 37 písm. (g) zákona platí, že účetní jednotka, která není podnikatelem, se dopustí přestupku tím, že jí sestavená účetní závěrka neobsahuje všechny povinné součásti uvedené v § 18 odst. 1 nebo 2. Shodná právní úprava přestupků je v § 37a. Podpisový záznam osoby však není uveden jako povinná součást účetní závěrky – ani v § 18 odst. 1, ani v § 18 odst. 2. Neni uveden ani ve výčtu povinného obsahu ÚZ v § 18 odst. 3 písm. (a) až (f).
Generální finanční ředitelství potvrdilo v „464/18.11.15 Účetní závěrka“, že pokutu podle ZoÚ je možné uložit pouze za chybějící náležitosti ÚZ uvedené v § 18 odst. 1 a 2..
Z uvedeného plyne, že nelze účetní jednotce uložit pokutu podle § 37 (ani podle § 37a) za to, že účetní závěrka neobsahuje „podpisový záznam“. Podle znění § 18 odst. 3 je zjevné, že podpisový záznam se připojí dodatečně k již vyhotovené účetní závěrce. Tato povinnost ovšem platí pouze pro účely zákona č. 563/1991 Sb. o účetnictví.
Naopak pro účely zákona o daních z příjmů, ani pro účely zákona o veřejných rejstřících, nemusí být účetní závěrka opatřena žádným „podpisovým záznamem“. Není tedy správný názor pana Pavla, že by ÚZ bez podpisového záznamu snad byla „nesprávná“.
- Pro účely zveřejnění v rejstříku nemusí být k ÚZ připojen podpisový záznam, protože zákon o veřejných rejstřících to nepožaduje. (Za shodnost listiny s obsahem účetní závěrky odpovídá statutár, který listinu odesílá rejstříkovému soudu k uložení).
- Totéž platí pro zaslání ÚZ finančnímu úřadu pro účely daňové.
- Pro účely zákona o účetnictví musí být k ÚZ připojen podpisový záznam podle § 18 odst. 3 zákona, avšak tento nedostatek není přestupkem a nelze jej pokutovat.
Připomínám, že obdobně je tomu např. při zveřejnění stanov SVJ v rejstříku: Jestliže stanovy byly přijaty za účasti notáře, pak originál notářského zápisu je veřejnou listinou, která osvědčuje znění stanov. Do rejstříku se však zakládá pouze skenovaná podoba tohoto originálu! Neexistuje právní důvod, aby při založení účetní závěrky do sbírky listin rejstříkového soudu mělo být postupováno nějak jinak. |
Pokud se někdo domnívá něco jiného, ať cituje právní předpis.
Justitianus
Poslední komentáře