Pár poznámek k instalaci ventilátorků uživateli v bytech (kuchyň, koupelna a WC) a nevhodnosti použití „větracích turbín“ v panelových domech. Motorové centrální jednotky objektu jsou schopné vyvodit podtlak 200 Pa při projektovaném průtoku vzduchu 1800 m3/hod. (porovnejte s hodnotami v tabulce níže). Takový podtlak umožňuje používat na vstupu do potrubí klimatizace filtry. Ty brání pronikání tuků z kuchyňského odsavače a nečistot obecně do potrubí. A také, distribuci hmyzu mezi byty. A svým výkonem zajišťují dostatečné odvětrání bytových jednotek. Dnešní pokusy některých SVJ, nahradit centrální odsávání mikroventilátorky instalovanými do kuchyní, koupelen a WC a „turbo“ hlavicí na střeše objektu jsou směšné, hloupé a s požárního hlediska nebezpečné. Směšné jsou proto, že výkon ventilátorků s hlediska vyvození podtlaku a průtoku vzduchu je zanedbatelný. A s odborného hlediska, hloupé proto, jak jsou instalovány. V naprosté většině do stávajícího potrubí a to do každého zvlášť a spouštěné jsou také každý zvlášť. Při dnešním zvyku instalovat těsná okna z PVC nemá takový ventilátorek kde vzít čistý vzduch. Pokud má byt jen sání vzduchu z bytu, nestane se po zapnutí ventilátorku nic. Spuštěním kuchyňského ventilátorku se vzduch z kuchyně tlačí do koupelny a WC, a dále do bytu nad ním. Spuštěním případného ventilátorku na WC se zápach částečně přefukuje do koupelny, částečně se posílá do kuchyně, protože ventilátorek není schopen svým výkonem přetlačit sloupec vzduch v hlavním potrubí klimatizace objektu. Účinného požadovaného větrání nedosáhne nikdy. Čerstvý vzduch není kde vzít. Dírkami v oknech bytu ani škvírou nad rohožkou u vchodových dveří toho svým zanedbatelným výkonem ty ventilátorky moc nesvedou.
A nebezpečné jsou proto, že odstraněním filtrů do hlavního potrubí klimatizace se dosáhne usazení několika milimetrových vrstev prachu prosyceného tukem v tomto potrubí. A motorky ventilátorků se po zanesení lopatek, tímto svinstvem časem zastaví, přehřejí a v horším případě nanesený tuk zapálí. A v takovém pětipatrovém komíně oheň už nikdo nezastaví. A pojišťovna z důvodu tohoto, neodborného zásahu do projektované klimatizace objektu, odstoupí od plnění pojištění nebo ho podstatně sníží. Nehledě na případné škody způsobené zahořením usazených tuků v potrubí klimatizace objektu v jednotlivých bytech.
Charakteristika geometricky obdobné hlavice změřená při měření v akreditované zkušebně VVUÚ a. s., Ostrava – Radvanice, potvrzuje, že dopravní tlak rotační hlavicí je v porovnání s dopravním tlakem centrálního střešního ventilátoru naprosto nedostačující. Nejvyšší podtlak 12 Pa při rychlosti větru 10,57 m/s, což je dvojnásobek průměrné roční rychlosti větru v ČR. Porovnáme-li dispoziční dopravní tlak rotační hlavice s hodnotami dopravního tlaku, který poskytoval původní centrální ventilátor, respektive s hodnotami nutnými pro překonání tlakové ztráty rekonstruovaného a těsného panelového domu (běžně 200 až 300 Pa), je patrné, že nestálé výkonové parametry rotačních hlavic tyto požadavky evidentně nesplňují!!
Výsledky naměřených a vypočtených hodnot na hlavici BIB14 napojené na potrubí o průměru 350 mm. Hodnota pstat.MAX = 35,7 Pa (plně uzavřené sací potrubí). Maximální hodnota Δ pstat měřena při úplném uzavření ústí měřící tratě a maximální rychlosti větrů v daném souboru měření. Za předpokladu, že přibližná potřeba vzduchu na osobu je cca 19–25 m3/h, odváděné množství vzduchu může být dostatečné pouze pro několik osob při rychlosti větru 6,6 m/s (24 km/h), a to pouze za předpokladu, že tlaková ztráta větracího systému je menší než cca 5 až 10 Pa. Protože se tlakové ztráty moderních větracích systémů s rozvody a řízenými přívodními a odvodními distribučními elementy pohybují v rozmezí cca od 100 do 300 Pa, lze si podobnou funkční vzduchotechnickou aplikaci v projektovaných stavbách panelových domů jen stěží představit. Zdroj VVUÚ, a. s., Ostrava-Radvanice
Poslední komentáře