- Napsala jste: „Firma, která dělá pro SVJ účetnictví mi napsala kolik mám zaplatit na zálohách za část ledna a následující měsíce.“
Jste zřejmě nadměrně důvěřivá osoba. Dříve či později Vás někdo podvede. Nechápu proč jste začala cokoliv hradit jen na základě nějakého kusu papíru od jakési „firmy“. Pouze SVJ je poskytovatelem služeb spojených s užíváním bytů. Případný zástupce SVJ by Vám mohl něco předepisovat jedině kdyby Vám zároveň předložil platné zmocnění; nebo pokud by právo zastupovat SVJ plynulo ze stanov.
- Napsala jste: „Na můj dotaz na chybějící vyúčtování zálohy za topení od 20 do 31/1/2019 mi odpověděli, že po dnech se záloha nevyúčtovává.“
V tom měli samozřejmě plnou pravdu. Po dnech se záloha
nevyúčtovává. Zálohy placené na služby podle zákona č. 67/2013 Sb.
jsou určeny na náklady CELÉHO zúčtovací období (zpravidla jeden rok).
Vyúčtují se do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období.
Jestliže snad Vaše vyúčtování neobsahovalo všechny Vámi uhrazené
zálohy na služby ve zúčtovacím období, pak je vadné.
Nejdříve si však zkontrolujte zda Vaše tehdejší platba byla
jednoznačně označena tak, aby příjemce byl schopen identifikovat účel
platby a přiřadit ji k Vašim zálohám, nikoliv k zálohám či
příspěvkům předchozího vlastníka jednotky. SVJ není povinno zkoumat kdo
je vlastníkem účtu ze kterého jednotlivá platba došla! Možná jste tehdy
v lednu zaplatila (bez právního důvodu, nebo po dohodě) zálohu za
původního vlastníka jednotky; je pouze na Vás, abyste prokázala že to
nebyl z Vaší strany ani úmysl, ani dar, nýbrž omyl. V tom případě
ovšem vymáhejte na bývalém vlastníkovi jednotky vrácení bezdůvodného
obohacení. SVJ s tím nemá nic společného. To si vyřiďte vy dva
mezi sebou.
- Napsala jste: „V konečném vyúčtování za rok 2019 firma odmítla vyúčtovat teplo za období od 20/1 – 31/1/2019. “
Opět stejná chyba z Vaší strany! Povinnost doručit řádné
vyúčtování má poskytovatel služeb, nikoliv jakási „firma“. Celou dobu
ztrácíte čas, když komunikujete naprosto zbytečně s někým, kdo s Vámi
není v žádném právním vztahu. Mimochodem: ta „firma“ se mýlí. Podle
§ 5 odst. 6 vyhlášky č. 269/2015 platí, že poskytovatel služeb je
povinen rozdělit náklady přesně podle „počtu dnů zúčtovacího
období, které připadají na původního a nového příjemce služeb“.
K tomu ovšem SVJ potřebuje znát datum změny.
Vaší zákonnou povinností bylo bez zbytečného odkladu oznámit SVJ
nabytí jednotky, spolu s údaji uvedenými v § 1177 zákona č. 89/2012 Sb..
Na to Vám SVJ mělo písemně oznámit výši Vašich budoucích záloh na
služby podle § 4 zákona č. 67/2013 Sb.. Měsíční záloha může být
požadována nejdříve od prvního dne měsíce následujícího po doručení
písemného oznámení výše zálohy. Při postupu podle zákona by nemohlo
dojít k nesrovnalostem ohledně okamžiku změny příjemce služeb, ani
k nedorozumění v přiřazení lednové platby. Vy jste ovšem zákon
porušila, že?
Až si ujasníte jaké je Vaše postavení příjemce služeb a porozumíte tomu kdo je poskytovatelem služeb podle zákona č. 67/2013 Sb., můžete teprve začít efektivně řešit Váš problém.
Justitianus
Poslední komentáře