Tím, že SVJ je povinno ze zákona vést podvojné účetnictví, je prakticky každé SVJ nuceno si najít mandatáře. Z toho vyplývá, že veškeré dokumenty vztahující se k účetnictví musí být uloženy u mandatáře. V mandátní smlouvě nemáme, že kterýkoliv z vlastníků bytů se bude hrabat v účetních dokladech u mandatáře – tam máme jen to, že mandatář vede SVJ účetnictví. Služby, které nejsou v mandátní smlouvě, poskytuje mandatář dle svého hodinového a nákladového sazebníku, takže když by se chtěl někdo detailně seznamovat s účetními doklady, tak u něho musí sedět účetní a doklady mu předkládat k nahlédnutí či k okopírování. Tento čas a náklady musejí jít buď na konto SVJ a potažmo členů výboru, anebo za tím, kdo nahlížel do dokladů a nenašel žádné pochybení ze strany výboru SVJ. Abych předešel potřebě nahlížet do dokladů u mandatáře, coby pokladník SVJ veškeré doklady včetně měsíčních výpisů z účtů poskytuji průběžně mailem jednak ostatním členům výboru a dále všem vlastníkům bytů, kteří o to požádali. Stejně tak mailem poskytnu celou účetní závěrku SVJ. Výsledek se dostavil: Od té doby nikdo z vlastníků bytů nepožádal u mandatáře o nahlížení do dokladů a dále došlo k nezvolení a tím ke zrušení kontrolní komise, protože od té doby může si kontrolu účetnictví a tím i kontrolu hospodaření SVJ dělat si kdokoliv a kdykoliv sám i bez mandatáře.
Poslední komentáře