Způsob rozúčtování nákladů na vytápění je od 1.1.2016 závazně daný § 6 zákona o službách č. 67/2013 Sb. a Vyhláškou o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům č. 269/2015 Sb.
Podle § 3(2)c) uvedené vyhlášky se nadlimitní rozdíly (-20% a +100%) „rozdělí mezi ostatní příjemce služeb podle zákona“. Nelze vašim rozhodnutím rozdělení uvedených rozdílů omezit ze všech ostatních příjemců služby podle vašich kritérií tak, že se nemusí týkat všech příjemců (např. chcete rozdělovat především na přílehající byty a to jěště jen na ty z nich, které převyšují dolní limitní hranici nákladů na vytápění). Takový způsob rozúčtování je v rozporu s vyhláškou a i kdyby bylo vaše rozúčtování objektivnější a spravedlivější, vyhláška ho neumožňuje.
Píšete o bezprostředních přínosech vašeho programu, který má být podstatně objektivnější a tedy spravedlivější při rozúčtování nákladů mezi příjemce služeb v domě. Zároveň však tvrdíte, že program je vytvořen podle nového způsobu, který autor považuje za své obchodní tajemství. To ale znamená, že si nikdo nebude moci konkrétně přesně spočítat jemu vaším programem naúčtovaný náklad na vytápění, případně ostatních příjemců. V důvodové zprávě k nové vyhlášce je uvedeno, že se má skoncovat s utajováním způsobu rozúčtování podle programů jejich dodavatelů často pochybné kvality, protože to neumožňovalo kontrolu a způsobovalo problémy při řešení sporů při reklamaci vyúčtování a případných soudních sporech. Nová vyhláška proto stanovila jednotný postup rozúčtování pro všechny dodavatele takových programů, aby byly uvedené problémy redukovány.
K vašim grafům ještě uvedu, že v příkladu nemáte počítáno s docela běžným jevem v domech, kdy někteří vlastníci překračují horní limitní hranici 200% (viz graf č.1). Pak není ani zjistitelný vliv přepočtu rozdílů vzniklý z překročení horní hranice na ostatní příjemce.
Píšete, že výchozí náklady na vytápění bytu, které překročí zákonnou hranici 100 % nad průměr, jsou mezi ostatní byty v domě rozděleny podle podlahové plochy bytů v souladu s vyhláškou a že při použití nového způsobu rozúčtování nákladů na vytápění však tento zákonný limit postrádá jakýkoliv smysl.
S tím nesouhlasím. Tyto nadlimitní náklady se rozdělí podle vyhlášky opět na základní a spotřební složku, takže jen jejich část rozdělená do základní složky se rozdělí podle podlahové plochy. Část připadající na spotřební složku se opět rozdělí podle náměrů.
Poslední komentáře