Dlouho jsem zvažoval, zda vůbec nebo jak mám reagovat na Váš
příspěvek. Mnohdy mám pocit, že po přečtení Vašeho příspěvku měl
bych vzít kartáček na zuby, zajít na policii a udat se pro spáchání
trestného činu nevím čeho. Já ale nemám úmysl konat v rozporu se zákony
a ani svými poskytovanými radami k tomu lidi navádět. Protože si myslím,
že z tohoto případu může vzniknout nějaké poučení, reaguji, ale jen
v roli uživatele zákona. V tomto případě diskutujeme o navrženém
postupu (není to můj návrh!), který je z ekonomického pohledu optimální
na řešení stavu insolvence SVJ (nemožnost včasného uhrazení splatných
dodavatelských faktur za dodávky plnění za služby např. plyn, voda,
teplo…) vyměřením mimořádné/dodatečné zálohy (MZ) vlastníkům
v jednotné výši na jednotku. Vaše zamítavé stanovisko bylo podloženo
argumenty:
- „Zálohy na uplynulé období roku 2015 nelze předepsat
zpětně.“ – jste přehlédl, že zúčtovací období 2015 v tomto
případě není uplynulé, ale aktuální. Jinak uznávám argument, že do
uzavřeného zúčtovacího období již to dělat nelze, bylo by to i proti
smyslu vyúčtování (u dobrého programu to ani zadat nelze).
- „Zálohy na rok 2016 lze zvýšit, ale pouze z důvodů vyjmenovaných v § 4 zákona č. 67/2013 Sb. … Samotná skutečnost, že SVJ nemá peníze, však není oprávněným důvodem ke zvýšení záloh na služby pro rok 2016. – je to naopak, neboť smyslem zálohového financování je vytvořit dostatečný finanční zdroj na platby skutečných nákladů, tj. vytvořit stav solventnosti a neplní-li výběr záloh tuto funkci, pak náprava je oprávněná a nutná.
- Dále je třeba upřesnit druh dluhu, kvůli kterému jsou zálohy
nepostačující. Předpokládám, že do nynějška platební kázeň
vlastníků byla dobrá a že nejsou žádné dluhy na placení záloh. Dluhy
tvoří neuhrazené faktury po splatnosti s nebezpečím vyměření sankce. To
není žádný podvod, existenci lze výpisem a doklady z účetní evidence
prokázat!
- Předpokládám, že nepřesný předpis vznikl z důvodu, že se jedná o nové byty a neexistují minulá data pro stanovení reálného odhadu.
- Hlavní atributy organizování výběru záloh (§ 4 zákona č. 67/2013
Sb) jsou:
= (budoucí/stávající) existence nákladů určených k úhradě
= právo požadovat placení zálohy
= výši měsíční zálohy nebo změnu měsíční zálohy stanoví ujednáním poskytovatel a příjemce.
A proto:
MZ lze chápat jako jednorázové navýšení s následným snížením její
výše. Ze zákona nevyplývá, že finanční transakce platby zálohy za
měsíc musí být jediná. Hlavním znakem organizování výběru záloh je
dohoda zúčastněných stran. Stát nástrojem zákonů by neměl detaily
tohoto procesu usměrňovat/omezovat. Řešení problému cestou MZ uvedeného
příkladu by byl nástrojem optimálním s minimálními náklady. Pokud
takové řešení je v rozporu se zákonem a postup nelze aplikovat, pak
takový zákon můžeme považovat za vadný a měli bychom diskutovat
o návrhu změny, místo označení navrhovatele za zločince. Rada pro
tazatele odmítnout spolupráci s výborem na poskytnutí zálohy se dobře
poslouchá a s oblibou „plusuje“, zejména není-li ani schopnost uvědomit
si důsledek takové volby. Na druhé straně volný režim organizování
výběru záloh lze i zneužít. A právě musíme umět posoudit, který
postup je k užitku nebo ke škodě.
Poslední komentáře