Odpovídám na Vaše dotazy a názory ohledně Vašeho rozpočtu 2015.
„DZ tvorba 500 tis. užití 150 tis.“ – zde chybí
věcný plán rozpočtu tj. seznam: název akce a rozpočtová cena akce, celkem
do výše 500 tis. To jste měli vyžádat (možná bylo sděleno ústně, je
to rezerva nebo bude upřesněno později?), a případně bez toho rozpočet
neschválit. Ale jste to schválili, tj. většinu netransparentnost
hospodaření nevadí. Nakonec nemusí být projevem kriminálního činu,
naopak může být projevem důvěry ve výboru, že až uplyne rok bude
předložen přehled využití a bude obsahovat seznam akcí, které byly
potřebné a oprávněné. Nemusí každého zajímat případně mít
stanovisko zda nějaká akce DZ je potřebná či nikoliv. Těžko říct,
která varianta je Váš případ.
Schvalování rozpočtu, zda je potřebný (a za služby
„normální“)?
Celkový roční rozpočet za SVJ je soubor čísel ve struktuře položek
předpisu plateb (tzv. evidenčního listu) vyznačující objem výkonu správy
domu nebo dodávek plnění služeb (výnosy=náklady=potřeba peněz).
Nevidím důvod rozpočtovat za danou položku tři rozdílné hodnoty. Rovnost
jsem zdůvodnil v jiném příspěvku, který byl vymazán. Nemá smysl
stanovit náklady na teplo 880 tis. (stejné je to jen odhad) a zálohy
900 tis. Těch 900 tis. bude rozpočítáno do měsíční položky předpisu
platby za teplo. Každý vlastník by měl vidět o kolik za teplo bude platit
víc (a podle toho regulační ventil nastaví o stupeň níž) nebo méně.
V jiném případě (u služby úklidu) můžete požadovat levnějšího
dodavatele nebo úplně zrušit a uklízet sami. Schvalování je o tom, že
případná změna finančního požadavku je akceptovatelná či nikoliv. Proto
rozpočet úhrnný za SVJ by měl být doplněn i o rozpočet individuální
pro každého vlastníka aby schvalování bylo kvalifikované.
SVJ „hospodaří“ i za položky služeb! A to spočítá v tom, že musí
odhadnout výkon spotřeby, zajistit financování od vlastníků (organizovat
výběr záloh) uzavírat smlouvy dodávek plnění od dodavatelů a proplácet
závazky z dodávek vyplývající, sestavit roční bilanci záloh a objemu
plnění, provést vyúčtování nebo/a vypořádání a hlavně „když to
musí zaplatit“ aby SVJ mělo z čeho to zaplatit.
Závěrem, Váš rozpočet by šlo doplnit/vylepšit, ale
i bez toho je akceptovatelný (dokonce Váš byl) a nemusí to být špatně,
spíš záleží na konkrétním případu než o tom, co je napsáno ve
stanovách.
Poslední komentáře