Příklady z praxe I. - příspěvky vs. zálohy
Na základě četných diskuzí začnu zveřejňovat příklady z praxe, se kterými od roku 2000, kdy se této problematice věnuji, setkal.
Na úvod si přestavme SVJ, které vzniklo ustavující schůzí, kdy vlastníci nabyli své bytové jednotky a podíly na společných částech domu dle ZoVB. V roce 2015 si odhlasovali změnu Stanov, aby byly v souladu s NOZ.
Na základě usneseních přijatých na tomto shromáždění byly vydány nové výpočtové listy, které obsahují nové položky. Položky jsou rozděleny do dvou kategorií, označené „Z“ – jako zálohy, ostatní jsou označené jako „P“ příspěvky.
V tomto příkladu rozeberu jednotlivé položky a připojím svůj komentář. Budu samozřejmě vděčný za vaše postřehy a názory.
Zálohové platby:
TEPLO – u této položky se vychází z předchozích období a skutečných nákladů dané bytové jednotky s přihlédnutím k cenovému ujednání na dané období, snížení či zvýšení ceny dodávaného tepla dodavatelem.
TEPLÁ VODA – zálohová platba, která vychází ze stejného principu jako předchozí položka.
VODNÉ/STOČNÉ – opět se jedná o zálohovou platbu, která se zúčtuje na konci daného období.
SPOL. EL. ENERGIE – opět se jedná o zálohovou platbu, vychází se z historie skutečných nákladů. Případně se může změnit dle aktuálně platných záloh, které platí SVJ.
VÝMĚNA MĚŘIČŮ TEPLA – pokud je znám náklad na výměnu k určitému datu (životnost) vybírá se zálohová platba na jejich výměnu. Náklad je nutné dle NV 366/2013 rozpočítat na bytové jednotky, dříve se platilo dle počtu měřidel/indikátorů v bytové jednotce. Po provedení výměny je nutné zaplacenou zálohu zúčtovat oproti skutečné pořizovací ceně.
ÚKLID SPOLEČNÝCH PROSTOR – je známa platba za danou službu od externího dodavatele dle sjednané smlouvy. Vzhledem k tomu, že je možné dodatečně objednávat některé činnosti spojené s úklidem, je nutné ročně zúčtovat zaplacené zálohy, oproti skutečným výdajům spojených s úklidovou službou.
Příspěvky:
FOND OPRAV – každý, ať si dosadí svůj ekvivalent. Jedná se o příspěvky na správu domu a pozemku, které mají sloužit pro investice, opravy a další činnosti přímo související se správou domu a pozemku. Jeho výše je dána usnesením Shromáždění. Investice jsou průběžně plánovány dle výkazu cash-flow.
Vzhledem k tomu, že se dle NOZ, 67/2013 a NV 366/2013 mají některé náklady rozpočítat na bytové jednotky nelze již z těchto příspěvků hradit například tyto položky: odměny členů statutárních orgánů SVJ, poštovné, právní služby, bankovní poplatky, náklady na SIPO, vybavení kanceláře Výboru apod.
K tomu dodám, že vzhledem k předpokládané výši těchto nákladů, přistoupilo SVJ k tomu, že tyto náklady se rozúčtují jednou ročně při vyúčtování za skončené období. Kromě odměn členů Výboru.
POJIŠTĚNÍ DOMU – příspěvek placený též dle podílu, vyúčtování probíhá pouze v případě, že ze strany pojišťovny dojde ke snížení částky za pojištění domu během daného období.
POPLATEK ZA SPRÁVU – příspěvek rozpočítaný na bytové jednotky, náklad je předem znám a nemění se.
ODMĚNY VÝBORU – celková částka nákladů na odměny členům výboru, která je rozpočítána dle počtu bytových jednotek. Výše příspěvku je odhlasována Shromážděním a je tedy předem znám celkový nepřekročitelný náklad.
OVĚŘENÍ VODOMĚRU – náklad i cena je předem známa na základě uzavřené smlouvy.
ZASKLENÍ LODŽIÍ – uvedený příspěvek platí pouze ti vlastníci bytových jednotek, kteří mají ve výlučném užívání balkonové lodžie, které jsou společnými částmi domu. Příspěvek na úhradu části pořizovací ceny byl odhlasován v procentech k pořizovací ceně a rozprostřen na délku záruky na provedené dílo – 60 měsíců.
Poslední komentáře