Já myslím, že u běžné údržby a správy není nutné každou položku rozúčtovat v účetnictví, ale rozhodně byste měli umět na konci vyúčtovat každému vlastníkovi jeho zálohu.
Laicky řečeno, máte schůzi, odsouhlasíte si, že budete malovat dům, někdo třeba výbor, předtím udělá poptávku a zjistí, že cena bude cca 80 000,–Kč. Samozřejmě:-) Vám to sdělí v pozvánce na schůzi. Takže se můžete před schůzí zeptat Franty, jestli je to běžná cena, nebo nadsazená. Odsouhlasíte si limit na schůzi nějaký limit a z něj se odvine výše zálohy, kterou budete platit, takhle to uděláte u všech předpokládaných nákladů. Na konci má SVJ faktury, sečte a ví, kolik to tedy skutečně stálo a podělí plochou, trojčlenka by na to měla stačit.
Je to jako když jdete s partou kámošů do hospody, vyberete si hospodu podle Vaší společné kapsy, pak zaplatíte společně a podle účtu si rozdělíte útratu případné dýško.
Myslím, že po účetní byste měli chtít to, aby účtovala tak, že po skončení účetního období bude mít každý na papíře „svou útratu“ Což jak píše Pavel, neznamená zaúčtovat každý podíl na šanonu na účet každého vlastníka. Myslím, že byste za vedení účta platil pak více a to zbytečně.
Určitě je takové sledování podle vlastníka vhodné u úvěrů, jejich a u větších akcí jako modernizace za hodně peněz, kdy mohou být u vlastníka různé zdroje krytí atd.
Zaregistrujte se na www.klaiex.cz, ( nejsem za reklamu paní Klainovou placena!), tam za cenu jedné beletristické knihy, která se Vám třeba ani nebude líbit, můžete získat hodně informací, myslím, že celkem věrohodných, i když jak sama autorka uvádí, účtování SVJ je v podstatě nestandartní a neupraveno a orgány vyšší moci ignorováno.
Jar
Poslední komentáře