Souhlasím s Vámi, že situace je děsivá a hrozná. Osobně vidím problém v tom, že ve výborech pracují lidé, kteří nemají právní vzdělání a ani nerozumí účetnictví. Mnozí z nich šli pracovat do výboru, aby se dům spravil, mají většinou dobrý úmysl, ale bohužel ne kvalifikaci v celé šíři. Ta se v mnoha SVJ hledá těžko. Důvěřují správcovské firmě – většinou bývalému bytovému družstvu – které jim na základě smlouvy obstarává správu domu a vede účetnictví. A zde vidím ten největší problém. Platí firmě za vedení účetnictví, ale ta je nevede v souladu se zákonem o účetnictví. To většina lidí z výboru a ani ostatní členové SVJ nejsou schopni poznat. V domě se provede například zateplení, případně i další úpravy, a co udělá účetní firma? Zaúčtuje pohledávky vzniklé v souvislosti s úvěrem SVJ ve výši mnoha milionů například na účet 378/1, nazve jej třeba Ostatní pohledávky – úvěr a tím to pro ni končí. Že by účetní firma měla po výboru požadovat rozpis pohledávek na jednotlivé dlužníky – vlastníky a o těchto jednotlivých pohledávkách pak v účtové třídě 3 účtovat, to se vůbec neozve. Je to tak pro ni jednodušší. Že musí vést pohledávky podle jednotlivých dlužníků? To je jí jedno. Že účetnictví není v pořádku stejně výbor a členové SVJ nepoznají. Tak proč se namáhat a přidělávat si práci, že? Vždyť je jednodušší nic nerozpočítávat, všechno hezky proúčtovat jednou částkou za celé SVJ z dlouhodobých záloh a hotovo. Toto je, bohužel, častá situace, jak já to vidím. Proto je zřejmě spousta členů výborů zde v této otázce proti Vám. Možná i tuší, že máte pravdu, asi není jejich cílem nějak podvádět jednotlivé vlastníky, ale účetnictví nerozumí a neví, co s tím. Mohl byste těmto členům výborů, prosím Vás, třeba i poradit, co v takové situaci mají dělat?
Poslední komentáře