Připojuji jedno stanovisko, které jsem našel před časem na webu.
S T A N O V I S K O Č M I Pokud jsou měřidla druhu uvedeného v příloze vyhlášky č. 345/2002 Sb., v platném znění, používána s významem podle § 3 odst. 3 zákonač. 505/1990 Sb., o metrologii, v platném znění, jedná se o tzv. stanovená měřidla, která smí být s tímto významem používána pouze platně ověřená (v případě nových měřidel se může i jednat o platné posouzení shody, ale tím se nenechejte zmást). Měřiče tepla (kalorimetry) jsou měřidly uvedenými ve zmíněné vyhlášce a pokud jsou využívány pro rozúčtování nákladů na teplo, je naplněn i význam dle zákona o metrologii (tzv. závazkové vztahy). Platnost ověření těchto měřidel je stanovena v již zmíněné vyhlášce a činí 4 roky, které se počítají podle ustanovení § 7 odst. 1 vyhlášky č. 262/2000 Sb. v platném znění od 1. ledna roku následujícího po roce, v němž bylo provedeno ověření (poslední dvojčíslí roku ověření je součástí úřední značky či součástí označení shody). Měřidlo lze ověřit a vyměnit v klidu během roku (při odstávce topení), protože vždy se ověření počítá od 1. ledna, takže datum ověření a montáže v rámci daného roku nemá na nic vliv. Pokud by stanovené měřidlo bylo používáno např. k rozúčtování nákladů bez platného ověření, vystavuje se jeho uživatel nebezpečí pokuty podle § 23 odst. 1 písm. b), a to až do výše 1 milion Kč. Pokud sice stanovené měřidlo je instalováno, ale prokazatelně se s významem dle § 3 odst. 3 zákona o metrologii nepoužívá, nepodléhá podle § 11 odst. 1 zákona o metrologii povinnosti ověření. To se může stát v případě, že by instalované kalorimetry nebyly k rozúčtování nákladů na teplo používány, neboť rozúčtování by bylo prováděno podle jiných pravidel (například podle plochy bytových jednotek, je-li to dovoleno). Je však třeba si uvědomit, že měření má významný motivační aspekt na úsporném chování při spotřebě tepla (platí to ale i u vody apod.). Žádný subjekt či orgán se nemůže právoplatně usnést, že pro něj obecně závazný právní předpis neplatí. Tedy i kdyby se orgán spravující byty usnesl, že bude používat k rozúčtování nákladů na teplo kalorimetry s propadlým ověřením, bude to usnesení nesprávné a právně neplatné. Chápu, že v topné sezóně může být nemožné kalorimetry vyměnit. Pak Vám nezbývá než buď přejít dočasně přejít na jiný způsob rozpočítání nákladů, nebo je používat s rizikem, že někdo výsledek rozúčtování zpochybní a pak bude při řešení sporu prohlášeno rozúčtování za neplatné. Udělala jste „dobře“, že jste nenapsala, kde příslušná měřidla jsou instalována a používána, protože mou povinností by bylo poslat k Vám svoje spolupracovníky k provedení státního metrologického dozoru nad tím, zda plníte povinnosti uživatele měřidel podle § 18 písm. a) zákona o metrologii (povinnost používat stanovená měřidla platně ověřená, předkládat je k ověření a vést jejich seznam s datem posledního ověření), což by při zjištění nezákonného stavu skončilo právě návrhem na pokutu (k tíži Společenství vlastníků či jiného subjektu, který je na straně účtujícího při rozúčtování –upozorňuji, že uživatelem měřidla je ten, kdo jeho indikace s daným významem použije a není v tom žádná vazba na vlastníka měřidel). Tento můj názor je neměnný. S pozdravem Ing. Jindřich Pošvář odborný ředitel pro legální metrologii Český metrologický institut Okružní 31 638 00 Brno
Poslední komentáře