Pane lake, uvedl jste:
„Povinnost SVJ nechat zhotovit PENB při prodeji (pronájmu) se totiž
nepochybně vztahuje na ten případ, že SVJ budovu nebo její ucelenou část
samo prodává (pronajímá).“
Myslím, že to není tak jasné, jak to prezentujete. Podle mého názoru text § 7a odst. 2 jednoznačně nevylučuje prodej ucelené části (tj. i jednotky prodávané vlastníkem jednotky).
Nesouhlasím s Vašim tvrzením:
„Důvodová zpráva zmiňuje pouze „prodej ucelené části budovy“,
což je zákonný termín označující prodej části budovy vlastníkem budovy
nebo společenstvím vlastníků podle § 7a odst. 2 zákona. Nejde o „prodej
jednotky“ podle § 7a odst. 3.“
Zákonný termín „ucelená část budovy“ je definován v zákoně
následovně:
„ucelenou částí budovy podlaží, byt nebo jiná část budovy, která
je určena k samostatnému používání nebo byla za tímto účelem
upravena,“
Z uvedené definice nevyplývá, jak uvádíte, že při prodeji bytu nemůže jít o prodej vlastníkem bytu, ale jen o prodej vlastníkem budovy nebo společenstvím. Jádro sporu spočívá v tom, že si § 7a odst. 2 zákona vykládáme rozdílně.
Zákonodárce mohl uložit SVJ povinnost podle § 7a odst. 2 zákona
vztahující se i na prodej bytu vlastníkem (zajistit zpracování průkazu) a
zároveň povinnost vlastníkovi podle § 7a odst. 3 zákona (předložit
průkaz). Takový výklad mně připadá možný, i když ho Vy vylučujete.
Takový úmysl zákonodárce striktně vylučujete, mimo jiné tvrzením:
Vždyť uložit povinnost „při prodeji“ je možno pouze tomu, kdo sám
něco prodává; zákonnou podmínkou prodeje je, že prodávající musí
předmět prodeje vlastnit (viz ústava, LZPS a konstantní judikatura
o platnosti právních úkonů).
Ovšem pod správu, popřípadě vykonávání činností v rozsahu ZOVB lze
zahrnout leccos. Přesto si netroufám soudit, zda by šlo o konflikt
s ústavou. Ale i kdyby šlo, musel by to někdo napřed soudně napadnout,
pokud by to úřady vykládaly „vadně“.
Poslední komentáře