Vyúčtování v průběhu roku
Dobrý den,
Jsme SVJ o 8 bytových jednotkách a 1 byt vlastník pronajímá. Jeho nájemník nyní k 31.7. končí nájemní smlouvu a vlastník chce, abychom mu udělali vyúčtování, aby mohl vyúčtovat nájemníka. Já si tedy myslím, že vyúčtování si musí vlastník vyřešit sám, vzhledem k tomu, že naše zuctovaci období je leden-prosinec. A měl by vycházet z ceny za kubík vody stanovené vodárnami.
ale cena vody není jedinou položkou. Je tam i rozpočítání rozdílů mezi orientačními bytovými měřidly a patním fakturačním vodoměrem. % chyby by se dalo použít z posledního známého vyúčtování. To mu můžete poradit a jinak mimořádné vyúčtování musí zaplatit. Řekněte mu přibližnou cenu aby přišel na jiné myšlenky (i s tím, že 31.7. už nestihnete).
Mimořádné vyúčtování je stejné jako řádné roční vyúčtování. SVJ by muselo nechat odečíst vodu,požádat o vyfakturování k danému datu, nechat propočítat náklady na teplo a TUV, nechat vyfakturovat elektřinu a další náklady. Vyúčtování musí být provedeno pro všechny vlastníky, ne jen pro jednoho. Nevím, jak by se to líbilo ostatním, kdyby se jim 2× ročně napočítaly náklady na vyúčtování. Za vyúčtování se platí. Ve smlouvě máte, že firma provede 1× ročně vyúčtování, pokud bychom chtěli mimořádné, musí to SVJ zaplatit. SVJ je jen ve vztahu k vlastníkům. Co mají za smlouvu se svými nájemníky je jejich věc. Když je změna vlastníků, tak se nahlásí odečty firmě, která dělá vyúčtování a při ročním vyúčtování každého vyúčtuje nebo se dohodnou mezi sebou.
Musím reagovat na některé nesmysly a fantasmagorické představy lidí s mizivou znalostí procesu vyúčtování. Jen podotýkám, že jsem předsedou SVJ a vyúčtování spadá do mé kompetence…
- skutečné = správné (neodhadované) vyúčtování jednotky je z principu možné udělat až po zaúčtování všech faktur se zdanitelným plněním v daném roce. Nelze tedy udělat správné vyúčtování v půlce roku, protože prostě účtovacím obdobím je rok a plno faktur chodí sice v prosinci či lednu, ale vztahují se k celému roku.
Ano, komerční firmy dělají „výsledky hospodaření“ třeba každé čtvrtletí, ALE to jsou odhady a odhad si přece může udělat každý vlastník sám (ale nájemník to asi nevezme, ten chce „skutečné“ náklady)
- Dle NOZ je termínem pro nejpozdější předání vyúčtování vlastníkovi 30.04 následujícího roku.
Takže vlastník až po tomto termínu může říct, kolik ho skutečně stála jeho jednotka za celý rok. Z toho může přibližně určit část, která připadá na podnájemníka a provést minivyúčtování vůči zálohám, které platil nájemník.
Závěr: 100% garantované údaje jsou vždy jen za celý rok. SVJ nemá povinnost a ani z principu není schopno poskytnout dílčí vyúčtování během zúčtovacího období.Navíc má povinnost jen vůči vlastníkovi a s pronajímatelem nemá žádný vztah, natož povinnost vůči němu… Pronajímatel si musí domluvit už v nájemní smlouvě, že konečné vyúčtování bude až po 30.04 následujícího roku a nebo ve smlouvě popsat způsob, jak náklady v polovině roku odhadnout. Nejlepší je samozřejmě využít paušální měsíční částku za služby (dle zákona toto lze)a vyúčtování vůbec neřešit.
Tak když může vlastník přibližně určit část, která připadá na podnájemníka za část roku, proč by stejně nemohlo SVJ přibližně určit, kolik patří za část roku na vlastníka? Je fajn, když SVJ vyjde vlastníku vstříc a mimořádné vyúčtování mu udělá. Je pak na vlastníkovi, zda kvalifikovaný odhad přijme, nebo počká na roční vyúčtování …
Pane Dvořák,takové částečné vyúčtování jaké Vy požadujete Vám dá SVJ,kde sedí ve výboru lidé,kterým je jedno zda dodržují zákony nebo stanovy.Hlavně,že Vás už budou mít z krku.Správné řešení Vám polopaticky sdělil pan/í „TV“,zbytek se řídí obsahem nájemní smlouvy mezi pronajímatelem a nájemníkem.JaVa
Zkuste si znovu přečíst moje příspěvky. Já nejsem ani vlastník, ani nájemník, ani podnájemník. S tazatelem nemám nic společného. Ale když pominu tento Váš drobný omyl, tak neshledávám nic nezákonného na tom udělat vlastníkovi, který to požaduje, mimořádné vyúčtování. I s vysvětlením, čím se liší od řádného vyúčtování. A to bez ohledu na to, zda je to výslovně uvedeno ve stanovách. Zkrátka zastávám názor, že lidé si mají vycházet vstříc a neházet si klacky pod nohy.
Jak tady někdo psal, není problém udělat vlastníkovy 2 vyúčtování 1 – 7 a 8 – 12 ale určitě až po skončení účetního období . SVJ není povinno dělat vlatníkům několik vyúčtování za rok z důvodu změny nájemníka je to vlastníkův problém v první řadě ale po dohodě je možné vše…
Nevidím v tom žádný podstatný problém, pokud s tím vzniknou nějaké náklady, tak to jde na vrub daného vlastníka. Je to principiálně stejné, jako když se v průběhu roku změní vlastník (prodej-koupě jednotky). Náklady za daného půlroku jsou známé, služby mohou být známé (záleží jaké jsou smlouvy), jinak se udělají odhadem.
SVJ v průběhu roku neví konečné celkové náklady za služby, takže udělat v tomto mezidobí vyúčtování je prakticky nereálné. Vlastník bytu dostane vyúčtování za tento rok do konce dubna 2017 a až potom se může vyrovnat se svým nájemníkem.
Pokud to požaduje k pololetnímu období, tak je to zřejmě v rozporu se Stanovami, ale i se zákonem. Nabídněte mu to za úplatu- SVJ musí zjistit potřebné údaje k tomuto datu a to není zadarmo.
SVJ nemá povinnost provádět vyúčtování nájemníků vlastníků. ve vztahu k nájemníkovi provádí vyúčtování služeb pronajímatel. http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-67
Poslední komentáře