Vyúčtování spotřeby tepla nově
Prosím diskutující,kteří dokáží jednoduše vysvětlit změny ve vyúčtování tepla o radu.Jde o to,že jakmile vyúčtování přijde a bude se u šetřílků i u přetápějících hodně lišit od loňského,způsobí to mezi vlastníky dohady.Jak jim vysvětlit tuto změnu?Děkuji za rady.
Verko, napsala jste, že vyúčtování se bude líšit od loňského způsobu. Z toho vyplývá, že šetřílci i marnotratníci znají svou povahu a tím se také podle staré vyhlášky při spotřebě tepla chovali. Tak jim vysvětlete, že si měli včas přečíst vyhlášku novou a podle ní změnit své chování. Dohadovat se pak mohou podle ní dál. A je to.
Vyhláška sice dolní hranici nákladů posunula až na 80 % průměru, což je dobré, aby se uživatelé motivovali k rozumnějšímu vytápění a neodsávali teplo sousedům, na druhé straně se při dosavadních metodách rozúčtování stále ještě dá byt v dolní části domu vytopit pomocí stoupaček největšího průměru s podstatně menší spotřebou v radiátorech (a tedy s celkovými náklady) než byt nahoře, kde žádné stoupačky nejsou.
Zato vrchní hranice se zvedla tak, že se některým uživatelům (hlavně v nejvyšších podlažích) kvůli dosavadní metodě rozúčtování protočí panenky, přestože netopí bůhvíjak moc.
Můj výpočetní program však mj. bere ohled na průměry stoupaček a na teplotu, která se v nich postupně snižuje, a navíc dokáže spravedlivě rozúčtovat finanční náhrady mezi byty, které přímo sousedí s podlimitně vytápěnými byty, takže pokud někdo více zaplatí než jiní, tak je to mnohem objektivněji zdůvodnitelné.
teplo.wgz.cz/
„jaké konrétní hmatatelné nedostatky Váš program proti současné právní úpravě odstraňuje“
Je v souladu s právní úpravou? Ta stanoví přesný algoritmus, jak postupovat. Jakýkoli jiný je protiprávní.
Pozor! Nepleťte si pojmy! Můj program je v souladu se současnou právní úpravou tak jako dosavadní metody rozúčtování.
Avšak řeší nejzávažnější nedostatky těchto dosavadních metod rozúčtování, které jen banálně kopírují ten nejjednodušší možný postup, uvedený v metodickém pokynu MMR, zejména:
- v základní složce nákladů přihlíží ke konkrétním rozměrům stoupaček,
- přiděluje finanční kompenzace bytům, které bezprostředně přiléhají k nedostatečně vytápěným bytům.
Tím se odstraňují disproporce do plusu i do mínusu proti dosavadním metodám rozúčtování ve stovkách i tisících Kč, podle situace konkrétního bytu.
Finance na účtu jsou sice nehmotné, ale pokud byste si ty částky nechal vyplatit v bankovkách nebo mincích, tak si je můžete dobře ohmatat.
Kdybyste si přečetl popis z mých www stránek, tak byste se dozvěděl mnohem víc.
„Můj program je v souladu se současnou právní úpravou“
Napište zde prosím jasně, že Váš blíže dosud nespecifikovaný algoritmus je plně v souladu s § 3 odst. 2 vyhlášky č. 269/2015 Sb., o rozúčtování nákladů na vytápění a společnou přípravu teplé vody pro dům.
Už jsem jasně napsal, že můj program je v souladu s celou vyhláškou, je tedy plně v souladu i s tímto paragrafem.
„v základní složce nákladů přihlíží ke konkrétním rozměrům stoupaček,“
což je proti vyhlášce,
„přiděluje finanční kompenzace bytům, které bezprostředně přiléhají k nedostatečně vytápěným bytům.“
což je proti vyhlášce.
Dle § 3 (1) ..... Výši základní složky určí poskytovatel služeb.
Což poskytovateli nijak nebrání přihlédnout např. ke konkrétním rozměrům stoupaček.
Dle § 3, (2) c) …zůstatek se rozdělí mezi ostatní příjemce služeb podle zákona, dokud všichni příjemci služeb nevyhoví stanovené přípustné odchylce rozdílu v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy v zúčtovací jednotce v daném zúčtovacím období.
To znamená, že náklady se musí vejít do mezí stanovených zákonem, a ty, co se do těchto mezí vejdou, nic nebrání tomu, aby byly mezi sebou ještě diferencovány podle fyzikálně reálných podmínek.
§ 3 (1) vyhlášky č. 269/2015 Sb. určuje jaký díl bude mít základní složka na celkových nákladech.
Rozdělení základní složky řeší zákon č. 67/2013 Sb. § 6 (2) kde je uvedeno:
Základní složka je rozdělena mezi příjemce služeb podle poměru velikosti započitatelné podlahové plochy bytu nebo nebytového prostoru k celkové započitatelné podlahové ploše bytů a nebytových prostorů v zúčtovací jednotce.
O správnosti Vašeho postupu a výkladu práva lze s úspěchem pochybovat a z toho plynou možné problémy pro všechny uživatele Vaší metody.
Petr Patočka VIPA CZ s.r.o.
Právní předpis říká, že pro rozúčtování se použijí náměry. Vy tvrdíte, že předpis nebrání použít jakýkkoli jiný údaj (tloušťku trubek). To je poměrně originální přístup. Použiji ho na jiném příkladu:
(Jiný) právní předpis říká, že DPH činí (řekněme) 21 %. Podle Vaší metody může v takovém případě DPH činit 12 % a nebo taky 32 %, pokud jsou trubky dostatečně tenké nebo tlusté. Přesný výpočet navíc není možné ověřit. (Samozřejmě píšu o ceně tepla.)
Vážený pane Juro,
všechny potřebné informace o programu můžete získat z www stránek: http://teplo.wgz.cz/ nebo přes nějaký vyhledávač, např. Seznam nebo Google, zadáním názvu HC-A teplo.
Pokud máte referencemi na mysli konkrétní uživatele mého programu, pak je mám, avšak nemohu je bohužel zveřejnit, k tomu jsem nedostal jejich souhlas.
Spokojení existují, ale nedali souhlas se zveřejněním smluvního vztahu, k tomu mě zavazují i licenční podmínky.
Zaměňujete licenční podmínky a algoritmus.
Tak nám alespoň napište ochrannou známku – tu určitě máte, dle toho by se dalo zjistit, co vlastně prodáváte.
Takhle to dělá dojem, že za velký peníze zajíce v pytli…
Ochrannou známku ještě nemám, ale pracuji na tom. Ochranu mi zatím poskytuje autorský zákon.
Ale divím se, kde berete odvahu jezdit autobusem, autem nebo i na kole, když neznáte ty miliony a miliony algoritmů, podle nichž jsou jsou vyrobeny a provozovány.
V běžném obchodě se naopak standardně používá, že dodavatel může poskytnout kontakt na odběratele, aby odběratel mohl poskytnout reference dalším potencionálním odběratelům. Pokud tomu tak není, tak to budí oprávněné obavy, že spokojení zákazníci asi neexistují. Kdo stanovil tak nesmyslné licenční podmínky? Bez referencí bych do toho určitě nešel.
Kdyby to bylo tak jednoduché, tak by v parlamentu nebyly takové spory o zveřejňování smluv, a to se jedná o státní podniky! Zatím Vám musí stačit reference z ministerstev, viz mé www stránky.
Vše je podrobně popsáno ve Vyhlášce č. 269/2015 Sb v § 3. Zjednodušeně jde o to, že šetřílci vždy zaplatí 80 % průměrné spotřeby domu, a "nadspotřebitele nad průměr celkové spotřeby domu mohou jak píše Vyhláška – zaplatit až hodnotu o 100 % vyšš oproti průměrné spotřebě.
Tady je přesné znění Vyhlášky :
§ 3 Rozúčtování nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce (1) Základní složka nákladů na vytápění v zúčtovací jednotce činí 30 % až 50 % a zbytek nákladů tvoří spotřební složku. Výši základní složky určí poskytovatel služeb. (2) Rozdíly v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy nesmí překročit u příjemců služeb, kde jsou instalována měřidla podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, v zúčtovací jednotce hodnotu o 20 % nižší a hodnotu o 100 % vyšší oproti průměru zúčtovací jednotky v daném zúčtovacím období. Pokud dojde k překročení přípustných rozdílů, provede poskytovatel služeb úpravu výpočtové metody u příjemců služeb, u nichž došlo k překročení některé stanovené hranice. U ostatních příjemců služeb se vychází pouze z náměrů měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění. Poskytovatel služeb provede úpravu výpočtové metody takto
- hodnota nákladu na vytápění příjemce služeb, jehož rozdíl překročil stanovenou limitní hodnotu, vztažená na 1 m2 započitatelné podlahové plochy příjemce služeb, se upraví na limitní přípustnou hodnotu nákladů na vytápění na 1 m2 započitatelné plochy, tedy 80 % průměrné hodnoty za zúčtovací jednotku, v případech, kdy nebyla dodržena spodní hranice 20 %, nebo 200 % průměrné hodnoty za zúčtovací jednotku v případech, kdy nebyla dodržena horní hranice 100 %,
- upravený náklad na vytápění příjemců služeb je pak násobkem výměry započitatelné podlahové plochy a hodnoty upravené a
- takto stanovená upravená hodnota nákladů na vytápění příjemce služeb se odečte od celkové částky nákladů na vytápění a zůstatek se rozdělí mezi ostatní příjemce služeb podle zákona, dokud všichni příjemci služeb nevyhoví stanovené přípustné odchylce rozdílu v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy v zúčtovací jednotce v daném zúčtovacím období.
MK
To přece můžete vyhledat na internetu, najdete tam k tomu spoustu článků.
Namátkou uvádím jeden odkaz
Poslední komentáře