Výklad a použití "Vyhlášky č. 194 / 2007 Sb.
Na tomto portálu jsem se v několika příspěvcích dočetl, že uvedená „Vyhláška“ stanovuje spotřebu GJ na ohřev TUV ve výši 0,3 GJ na m3 teplé vody.
Když jsem se ale díval přímo do této „Vyhlášky“, tak tam je v příloze 2) uvedeno, že "výše spotřeby vody na ohřev TUV v zásobované budově se stanovuje ve výši 0,17 GJ na m2 (podlahové plochy) nebo 0,3 GJ na m3 spotřebované teplé vody.
Zajímá mě, zda nebo kdy se dá použít první možnost a kdy platí ono „nebo“, tedy ta druhá možnost ??? Ptám se proto, že – bohužel – v obou případech dojdeme k rozdílné výši spotřeby. Uvedu příklad.
Za rok 2014 nám byla fakturována spotřeba TE na ohřev TUV ve výši 186,60 GJ a to pro spotřebu vody ve výši 456,16 m3.
Když tuto spotřebu GJ počítám na základě té první možnosti – „0,3 GJ/m3 TUV“, tak výsledek dělá 136,85 GJ. Ale když použiji údaj – „0,17 GJ/m2“ podlahové plochy (1 402,60 m2), tak celková výše spotřeby GJ dělá 238 GJ.
Je možno si libovolně vybrat nebo je někým dáno kdy jaký údaj využít ???
Jaromír Kreml
Vyhlášku vydalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, je součástí zákona č.406/2000 Sb., výklad v konkrétních ustanoveních by tedy mělo poskytnout ono: http://www.mpo.cz/
Dozor náleží, včetně vyhlášky, Státní energetické inspekci: http://www.cr-sei.cz/index.html s pobočkami v každém kraji. Kontroluje, přijímá podněty a stížnosti.
Tazatel píše: „Je možno si libovolně vybrat nebo je někým dáno kdy jaký údaj využít ???“
Podle § 4 odst. 4 vyhlášky platí: „Nepřekročitelné limity spotřeby tepelné energie na dodávky teplé vody odpovídají měrným spotřebám na její přípravu a dodávku zvýšeným o 50 % oproti hodnotám uvedeným v příloze č. 2 k této vyhlášce.“
Takže oba údaje jsou nepřekročitelné limity. Použijete při kontrole OBA DVA. Nesmí být překročen ani jeden z obou limitů: 0.30 GJ/m3, 0.17 GJ/m2 (platí je-li TUV připravována v budově).
- Ve vyhlášce uvedené hodnoty se použijí přímo, jestliže jde o měrné spotřeby při užívání dokončených nebo změněných staveb, a k dokončení či změně došlo po 1. lednu 2002 (§ 5 vyhlášky).
- Ve vyhlášce uvedené hodnoty se zvyšují o 50%, jestliže jde o měrné spotřeby při užívání budov dokončených či změněných před 1. lednem 2002.
lake
Díky pane lake za odpověď.
Pro mé úvahy o případné reklamaci je důležité Vaše sdělení, že při kontrolním výpočtu „nesmí být překročen ani jeden z nich“. Tuto zásadu jsem doposud neznal, díky za ni ! Pro moje ujištění se – a pro mé správné rozhodnutí zda vyúčtování reklamovat (i když Vámi sdělený princip je mi jasný) -, se přece jenom ještě jednou zeptám:
Za prvé: Čím nebo kým je dána Vámi uvedená zásada či princip, že „nesmí být překročen ani jeden z nich“ ?? Ve zmíněné „Vyhlášce“ jsem nikde tento princip nenašel ?!
A za druhé: Jak už jsem uvedl v mém příkladu – při kontrolním výpočtu za použití údaje 0,3 GJ/m3 teplé vody dojde ke snížení spotřeby GJ zhruba o 50 GJ, ale při použití údaje 0,17 GJ/m2 PP – je však spotřeba GJ na TUV dokonce vyšší než ta, která nám byla fakturována.
Nemůže dodavatel argumentovat tím, že jím uvedená výše spotřeby GJ na ohřev TUV je v pořádku, protože nedosahuje ani spotřeby dle údaje 0,17 GJ/m2 ??!!!
Na základě Vámi sděleného principu by takto argumentovat neměl !!!, ale protože se mě mnohdy jeví, že „u nás je všechno možné“, tak proto se ptám ještě jednou.
Pane Kremle, v úvodním dotazu jste se přece ptal na vyhlášku č. 194/2007 Sb. Tato vyhláška ovšem neukládá žádné povinnosti dodavateli tepla, ani tomuto dodavateli nestanoví žádné limity.
Dodavatel tepla je pouze povinen dodávat do budovy teplo potrubím ze své teplárny či výměníkové stanice. Nezajímá jej jak s dodaným teplem hospodaří vlastník budovy či SVJ.
Z Vašeho posledního příspěvku se ale jeví, že se mylmě snažíte vztáhnout obsah vyhlášky na dodavatele tepla pro budovu. Takový postup je zmatečný a je odsouzen k neúspěchu. Váš dodavatel tepla nejspíše není ani stavebníkem, ani vlastníkem budovy, ani společenstvím vlastníků jednotek ve smyslu § 7 odst. 4 zákona č. 406/2000 Sb.. Takže nepřekročitelné limity, uvedené ve vyhlášce 194/2007 Sb., se jej ani v nejmenším netýkají.
lake
Naším dodavatelem tepla i ohřevu TUV je Dalkia (nyní Veolia), která ohřívá vodu pro náš topný systém prostřednictvím deskového výměníku v našem domě.
Protože nejsem v těchto záležitostech žádný odborník ale laik, tak jsem se skutečně domníval, že uvedená vyhláška platí i na tohoto našeho dodavatele.
Díky za vysvětlení !
JK
Prosím pochopte, že teplo na ohřev se stanovuje nikoli odhadem, ale kalorimetrem. To teplo jste spotřebovali a někdo ho musí zaplatit. A to Vy (SVJ) jakožto odběratel. Co na tom chcete reklamovat?
Teplo na ohřev TV se skládá z ohřevu spotřebované vody a z dorovnávání ztrát v rozvodu. Za to, kolik tepla uniká z Vašich rozvodů, si můžete sami. Máte je dobře izolované? Na těchto odkazech je kalkulátor, jak by mělo být potrubí izolované tak, aby vyhovovalo vyhlášce. Pokud takovou izolaci nemáte, bude Vaše vyjednávací pozice značně ztížena, protože si za nemalou část těch nadlimitních ztrát můžete sami. Pokud je ten kalorimetr přímo na vstupu do Vašeho domu, tak si za nedodržení vyhlášky můžete ze 100% Vy.
Prosím o vysvětlení, kdo zaplatí teplo, které se případně spotřebovalo nad limit. Tazatel se totiž neptal na to, jak projektovat nový nebo rekonstruovaný systém teplé vody, ale co udělat s fakturou za teplo.
Tazatel se vůbec neptal co udělat s fakturou za teplo. Odpověď by ostatně byla naprosto triviální: zaplatit. Co jiného by se asi dalo udělat s fakturou od dodavatele?
lake
Poslední komentáře