Vedení účetnictví "vlastními silami"
Dobrý den, jsem předseda malého SVJ ( 6 bytů) Účetnictví nám zpracovává paní (bývalá účetní na hodně historickém softwaru). Napadlo mne, zda bych to zvládla sama, narazila jsem na program moneyS3…taky možnost absolvování školení v tomto systému. Má někdo podobnou zkušenost, že se na to takto dal, aniž by měl k tomu patřičné vzdělání? Dá se to případně zvládnout i bez školení? Děkuji za odpovědi a rady Eva
Účetnictví je vázaná činnost, nemůže se provozovat bez registrace. Pokud ji nemáte, riskujete pokutu od ŽÚ
Nemůžete ho provozovat jako OSVČ, tj. si za něj fakturovat. Ale pokud ho budete provozovat pro sebe (resp. pro vlastní SVJ) a to buď zadarmo nebo v rámci odměny člena statutárního orgánu, to problém není, zde pokuta nehrozí.
Jinak já jsem se párkrát nestačil divit, jakým způsobem bylo účetnictví SVJ zpracováváno odbornou firmou, takže i to nemusí být výhra. Za mě, pokud to paní chce zkusit (u takto malého SVJ), tak proč ne. Ale spíše než na školení na nějaký účetní SW bych se zaměřil na vzdělání přímo na účetnictví SVJ.
Pokud nemáte žádná zdanitelná plnění a nejste registrováni u FÚ je velmi malá pravděpodobnost, že se s FÚ setkáte. Jedině na udání. Účetnictví malého SVJ je triviální věc.
Že vedení účetnictví malého SVJ je triviální věc může napsat pouze blb nebo ten, co nezná význam slova „triviální“.
to není strašení, to je fakt. abyste byla schopna vést „triviální“ účetnictví správně, musíte investovat nejen do programu, ale hlavně do školení, literatury, a to ne jednorázově, protože zákony a vyhlášky se stále mění. dále čas na samostudium. a až se objeví v svj nějaký „prudič“ (a věřte, že se objeví), který bude mít pochybnosti, první co bude, obrátí se na FÚ. a to bude muset prověřit účetnictví, závěrky ve VR, odvody daně a příslušející povinnosti atd atd… Pokud jste ochotna dělat účto, deklarujete, že to umíte, a pokud by byly nějaké postihy, může to dopadnout tak, že to budete platit ze své kapsy. je to na vás. chápu, že jste chtěla slyšet: „jdi do toho, proč platit účetní, když je to jednoduchý“, ale to vám holt nenapíšu.
V principu je jedno, zda se jedná o malé či velké SVJ. Účetnictví je pořád jedno. Účetní případy jsou stejné a mohou být stejně různorodé od předpisů, přes mzdy až po úvěry. Jedině snad předpisů a přijatých plateb je méně, jenže pro větší SVJ toto stejně evidujete mimo účetnictví ve specializovaném software, takže i to může být dokonce v malém SVJ složitější (náročnější časově).
Myslím, že poznámka radky222 je správná. Upozorňuje na to, že účetnictví je odborná záležitost. A tak je k němu potřeba přistupovat. Spravujete si sám auto? Děláte si doma elektriku? Vyměňujete si sám stoupačky? Chodíte k lékaři? Opravujete výtah? Čistíte komín? …
Nejsem striktně proti tomu, aby si malá SVJ vedla své účetnictví svépomocí. Dokonce jsem ochoten i pomoci. Ale každý si musí být vědom toho, že se pouští do odborné věci a bude se to muset naučit. Když tazatelka původního dotazu ve svém vysvětlení zmiňuje evidenci příjmů a výdajů v souvislosti s účetnictvím, tak je to alarmující. Minimálně to naznačuje, že bude paní muset ujít ještě pořádný kus cesty, než to sama zvládne. Je úplně na začátku.
V tomto konkrétním případě se domnívám, že to bude mít paní tazatelka těžké. Z náznaků bych si dovolil usoudit, a mohu se mýlit, že bude potřeba nejprve rozmotat účetnictví minulých let, neboť nebude v pořádku. Aby mohla začít, musí mít na co navázat. A to bude pro začátečníka nepolíbeného účetnictvím hodně tvrdý oříšek. Asi takový, jako byste postavil laika před díru ve zdi se spoustou drátů a nechal ho zapojit nový rozvaděč. A povzbudil ho tím, že je to jenom malý rozvaděč, tak to bude triviální.
Pokud má paní tazatelka dostatek času a odhodlání, nechť se vrhne na studium. Nakoupí odbornou literaturu, navštíví kurz účetnictví. A může se to naučit. Nebo zjistí, že těch cca 80 Kč měsíčně za to vedení účetnictví není až tak moc…
Já přece netvrdí že vedení pen. deníku má souvislost s účetnictvím; jen jsem popisovala, jak u nás účetnictví funguje, jaké podklady jednorázově předávám účetní. Podotýkám, velmi zkušené, i když ne specialistkou na SVJ. Jestli to účetnictví je nebo není v pořádku já neposoudím.
Budete potřebovat 2 věci. Něco na vedení účetnictví a něco na evidenci předpisů a plateb a následné vyúčtování.
Ani MoneyS3 ani Excelové tabulky paní Klainové neumí oboje. Vždy tedy dojde na kombinaci s nějakým dalším nástrojem, což bude pro tento počet jednotek asi Excel. Ale můžete zkusit i SBN. Pro tak malé počty jednotek by to mohla být i verze zdarma (neznám přesně aktuální licenční podmínky).
Tabulky paní Klainové Vám mohou hodně pomoci, ale není to účetní software. To je na jednu stranu výhoda (je to jednodušší), na druhou stranu nevýhoda (účetní software za Vás řadu věcí hlídá, dělá automaticky, je aktualizovaný a v souladu s aktuálními zákony, obsahuje i moduly na mzdy, umí komunikovat s datovou schránkou, posílat různé přehledy na sociálku atd.).
Já pracuji s MoneyS3 a mohu ho proto doporučit. Na první pohled trošku složité, ale když se v něm naučíte pracovat, půjde Vám to rychle a jednoduše (tak je to se vším).
Na školení se budete potřebovat vzdělat jak v účetnictví SVJ, tak v MoneyS3. Ideální je najít někoho, kdo by Vám toto přesně uměl udělat. Jen zaškolení do MoneyS3 nemá smysl. Pokud byste se rozhodla jít cestou MoneyS3 a potřebovala pomoci, dejte vědět. Myslím, že i zde na portále je tu několik takových uživatelů.
Já ještě nemám pořádně představu, jak na to. Napíšu, jak to zatím fungovalo. Sama jsem si v excelu vytvořila tabulku, která mi funguje jako peněžní deník -prostě veškerý pohyb peněz na účtu i v pokladně. Dále jsem si vytvořila tabulku na zpracování vyúčtování. S tím nemám žádný problém; normálně takto funguji po svém, udělám vyúčtování, na začátku dalšího roku předám již zmíněné paní účetní tyto podklady – peněžní deník, vyúčtování, seřazené doklady a ona mi to zpracuje do výsledné podoby. Používá nějaký starý program určený pro zjednodušené účetnictví, ale např. závěrečné dokumenty doplňuje ručně.Taky je dost nemocná, nevím jak dlouho bych mohla spoléhat na její služby. Nabídla se, že mě to naučí, ale asi je nesmysl se to učit na tom starém softwaru.Mě ta moje část práce tak vyhovuje, řekla bych, že se mi to ani nechce měnit, ale možná je to nesmysl a chtělo by to změnit přístup celkově. Prioritně bych ale byla ráda, kdybych dokázala to, co mi doposud dělá ta paní a to zvládnout vypracovat účetní závěrku. Eva
Paní Evo, ty tabulky dělají účetní závěrku automatizovaně. Každý zaúčtovaný účetní případ se ihned promítne do rozvahy a každý, který se týká nákladů nebo výnosů i do výkazu Z/Z.
Na www.klaiex.webnode.cz je rubrika KPÚ, E-shop a tam jsou podrobnosti. Tabulky jsou v souladu s právními předpisy. Máte-li dotazy, pište na klaiex@seznam.cz. Tady teď budou k tomuto mému příspěvku mínusy a řeči, že si dělám reklamu.Mají pravdu, ale jen když někdo něco chce.
Teď hned Vám neodpovím, nejdříve večer.
N. Klainová
Zdravím, pro 6 jednotek si myslím, že je zbytečné se učit s MONEY, pokud jste běžná uživatelka EXCELU jeví se mi jako vhodnější zakoupit v eshopku p. Klanové „prográmek“ KLAIEX.
Osobně takto účtuji SVJ o 21 jednotkách a v pohodě, služby mám taktéž v EXCELu
Dobrý den, p.Martine Potřeboval bych s Vámi navázat komunikaci ohledně Klainexu. svjpostovni147@seznam.cz Moc děkuji
Dobře zpracované a dobře vysvětlené účetnictví má paní klainova. Její stránky jsou klaiex.webnode.cz.
Poslední komentáře