ujednání v zák 67/2013 Sb.
v § 6 je uvedeno
(1) Náklady na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody se rozúčtují na základě ujednání poskytovatele služeb se všemi nájemci v domě, u družstevních bytů na základě ujednání družstva se všemi nájemci v domě, kteří jsou zároveň členy družstva, u společenství ujednáním všech vlastníků jednotek. Změna způsobu rozúčtování nákladů na dodávku tepla a centralizované poskytování teplé vody je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období.
(2) Nedojde-li k ujednání, rozúčtují se náklady uvedené v odstavci 1 podle právního předpisu, kterým se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii pro vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele2).
Dotaz: jakou formu (případně obsah)musí mít ono „ujednání“?
Tento text je umístěn na stránkách veřejného ochránce práv (http://www.ochrance.cz/…du-na-teplo/) :
1. ledna 2014 nabude účinnosti zákon č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty. Nově výslovně zakotvuje možnost dohody na způsobu rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a na poskytování teplé užitkové vody. Dohodu však poskytovatel služeb (vlastník) musí uzavřít se všemi nájemci v domě a u družstevních bytů se všemi nájemci v domě, kteří jsou zároveň členy družstva. V případě společenství vlastníků by se museli dohodnout všichni vlastníci jednotek. Dohoda musí být písemná. Po uplynutí zúčtovacího období lze způsob rozúčtování změnit.
Nedojde-li k dohodě, uplatní se vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele.
„…jakou formu (případně obsah)musí mít ono „ujednání…“
- především tím ujednáním je v případě Společenství vlastníků „usnesení“. No a jakákoli usnesení, jsou obvykle materializována do písemné podoby ve formě zápisu ze Shromáždění
Neználek'
Nikoliv. O usnesení shromáždění se v tomto případě nejedná.
Ujednání = dohoda všech. Viz § 6 zákona č. 67/2013
Sb.
Toto nemá nic společného se SVJ-právnickou osobou, ani s hlasováním na
shromáždění. To je dohoda osob mezi sebou navzájem, mimo SVJ.
SVJ pak může tuto dohodu převzít do stanov většinovým hlasováním. Tím se zajistí, aby byl automaticky získán souhlas s ujednáním od každého dalšího vlastníka jednotky v domě.
Je také možné (ze stejného důvodu) učinit toto ujednání součástí prohlášení. To je ovšem méně praktické řešení.
lake
Pane Lake, je možné z Vašeho příspěvku z 5.5.2014 usuzovat obecně, že pakliže je nějaký paragraf nějakého zákona (vyhlášky, nařízení apod.) ve stanovách odsouhlasených nadpoloviční většinou přítomných z nadpoloviční většiny všech hlasů a tedy de facto menšinou všech hlasů uveden, pak již dále není nutno o tomto hlasovat a získat tak potřebnou 100 % většinu ?
Ujednání musí splňovat tytéž podmínky, které platí pro platnost právního jednání:
- musí být určité
- musí být srozumitelné
- nesmí být v rozporu se zákonem
- nesmí být rozporu s dobrými mravy
Určitost je objektivní kategorie: nestačí, že si účastníci mezi sebou sjednali něco, o čem mezi nimi není sporu. Je nutno přesně popsat co konkrétně bylo mezi nimi sjednáno.
Srozumitelnost je objektivní kategorie: nestačí, že si účastníci mezi sebou sjednali něco, čemu každý z nich rozumí. Obsah ujednání musí být objektivně seznatelný, tedy srozumitelný kterékoliv osobě.
Pokud by ujednání nebylo v písemné formě, nedá se prakticky přezkoumat co je jeho obsahem.
lake
Takže ujednáním všech vlastníků lze pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění stanovit např. základní složku ve výši 20% a spotřební ve výši 80% nebo stanovit meze rozdílů v nákladech na vytápění připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy oproti průměru zúčtovací jednotky třeba na ±80% ?
Vojta
díky pečlivé„domácí“ přípravě se mi v našem domě (18 jednotek) podařilo zajistit Ujednání všech vlastníků (podle Zák 67/2013), které definuje jiný způsob rozúčtování tepla, než doposud (vyhl 372/2001). Hlavním přínosem je odstranění kontroverzní korekce ± 40% průměru domu. Při přípravě argumentů mi velmi pomohl tento portál SVJ, díky. .
Poslední komentáře