účtování BD a vznik SVJ v průběhu roku
V průběhu roku 2011 vzniklo SVJ a všechny bytové jednotky BD byly převedeny do vzniklého SVJ. Nevím si rady jak správně účtovat v BD, ve kterém jsou placené faktury na vznikající SVJ – právník apod.. I po vzniku SVJ jsou dále na účet družstva placeny nájmy. Na účet SVJ budou platby chodit až od roku 2012. Mají v úmyslu v BD ukončit rok 2011, udělat vyúčtování a od roku 2012 začít v SVJ a BD vstoupí do likvidace. Prosím zkušené o radu, uvítala bych i kontakt a zaplatila konzultaci. Nechci jim zpracovat účetnictví chybně, ale nevím si s tím rady. Děkuji
Jediná rozumná rada, kterou na tomto webu můžete obdržet je odkaz na stránky: http://klaiex.webnode.cz. …až se z orientujete, můžete položit případné dotazy, nebo se přímo domluvit tam… mirek2
Žádné bytové jednotky nebyly převedeny do SVJ. SVJ zpravidla nevlastní žádné nemovitosti (na rozdíl od družstva).
Vznik SVJ nemá na vedení účetnictví družstva žádný vliv. Zaúčtovat faktury snad není pro Vás problém? Náklady spojené s prvním shromážděním SVJ budou později jistě přefakturovány SVJ, až k tomu dostanete pokyn.
Napsala jste, že na účet družstva je poukazováno nájemné. Tak to už u družstev bývá… Naopak neobvyklé by bylo, kdyby nájemci platit přestali. Pokud jste snad chtěla napsat, že vlastníci jednotek (bývalí nájemci družstevních bytů) poukazují i nadále nějaké částky na účet družstva, nelze o nich účtovat jako o přijatém nájemném, neboť neexistuje právní důvod k platbě „nájemného“ družstvu.
Může jít o částky placené omylem bez právního důvodu, nebo o platby na základě dvoustranných soukromoprávních smluv, nebo o předepsané zálohy na správu domu a pozemku podle ZoVB. O tom, zda družstvo fakticky vykonává správu domu či zda existují nějaké smlouvy by vás měl informovat předseda družstva. Vyžádejte si od vedení družstva písemný pokyn, aby Vám stanovili o jaký právní důvod se jedná. Jde-li o zálohy a družstvo vykonává činnost správce, nenazývejte tyto částky „nájmem“, ale účtujte o nich jako o přijatých zálohách.
Je však zvláštní, že se nezmiňujete o zálohách na služby spojené s užíváním bytů. Právní vztahy (smlouvy) mezi družstvem a dodavateli vody a energií možná přešly z družstva na vlastníky jednotek. Někdo přece musí vybírat tyto zálohy a hradit průběžně dodavatelům.
Píšete, že kdosi nejmenovaný chce „od roku 2012 začít v SVJ“. Pokud tím snad myslí otevření účetních knih a zahájení vedení účetnictví SVJ, pak je to úplně špatně. Je pozdě! SVJ bylo povinno vést účetnictví od svého vzniku a za rok 2011 samozřejmě sestavuje účetní závěrku. Pokud tak nečiní, porušuje zákon. Budou muset provést rekonstrukci účetnictví za r. 2011. Není ale z Vašeho dotazu jasné proč by se to mělo nějak týkat Vás.
Družstvo může nebo nemusí v průběhu r. 2012 vstoupit do likvidace, ale tu nebudete řídit Vy. Jste účetní družstva, nikoliv likvidátor. Máte smlouvu na vedení účetnictví družstva, tak je veďte.
lake
Děkuji za odpověď, je to tak, že i když vzniklo SVJ, nadále platili „již bývalí“ členové družstva předepsané měsíční zálohy na služby a stanovené částky do fondů tak jako by se nic nezměnilo, nedošlo ani ke změnám smluv s dodavateli vody a tepla, ani el. energie. Nové smlouvy na SVJ jsou uzavřeny až do 1.1.2012.Může tedy družstvo udělat vyúčtování služeb za celý rok 2011? A platby do fondu oprav a provozního, které zaplatili již členové SVJ se převedou na účet SVJ, a naopak faktura za právníka, který sepisoval smlouvy SVJ bude zase družstvo po SVJ nárokovat? Účetní knihy SVJ otevřu v roce 2011, mají již v prosinci 2011 založený účet. Byl byste ochoten mně s tím pomoct? Děkuji
- „Může tedy družstvo udělat vyúčtování služeb za celý rok 2011?“
Přechod správy domu na SVJ není v legislativě řešen, takže je to jistě možné i praktické řešení.
- „A platby do fondu oprav a provozního, které zaplatili již členové SVJ se převedou na účet SVJ?“
Nešlo ani o platby na fond oprav družstva, ani do provozního fondu. Že to tak bylo nesprávně zaúčtováno je jiná věc. Částky zaplacené vlastníky jednotek PO PŘEVODU JEJICH BYTU DO VLASTNICTVÍ nemají co dělat na fondech družstva. Jde (jak jsem napsal) buď o bezdůvodné obohacení družstva na základě omylu plátce, nebo o cizí zdroj, o kterém bylo třeba účtovat jako o přijatých zálohách na správu domu. S přijetím zálohy vznikl závazek družstva vůči plátci ve stejné výši. Ten musí být rovněž veden v účetnictví. Jak to dát účetně do pořádku Vám bohužel neporadím, snad některý odborník na účetnictví se ozve.
- „… faktura za právníka, který sepisoval smlouvy SVJ bude zase družstvo po SVJ nárokovat? “
To by bylo jednoznačně neoprávněné. SVJ nemá naprosto nic společného s náklady družstva na sepsání kupních smluv a na převody bytů. Družstvo má nárok na proplacení nákladů na první schůzi shromáždění, kterou svolalo jako původní vlastník budovy.
lake
Paní Slávko,
jakmile vzniklo SVJ, stalo se zodpovědným za správu domu. Družstvo je pouze jedním z členů SVJ. Družstvo mělo vybírat nájemné a platit na účet SVJ zálohy na služby a zálohy na správu (za jím vlastněné byty)stejně jako ostatní vlastníci. Správu domu mělo buď přestat dělat, nebo ji provádět i nadále na základě nějaké smlouvy s SVJ a SVJ mu za to mělo platit. Pokud jste to tak nedělali, bylo to špatně. Měli byste co nejrychleji rozhodnout, kdo za co měl zodpovídat a jak to mělo fungovat a celé učtování roku 2011 pak předělat podle těchto principů. Do konce března ještě zbývá čas.
Jirka
Poslední komentáře