Rozhodčí komise v SVJ podle KANCL není možná
Dotaz:
„Podle § 1 221 se na SVJ použijí přiměřeně ustanovení o spolku. Podle § 265 může spolek zřídit rozhodčí komisi. V § 14 návrhu zákona o řízení před rozhodčí komisí spolku je uvedeno, že "Rozhodnutí nabývá dnem doručení účinku pravomocného soudního rozhodnutí a stává se soudně vykonatelné.“
Může SVJ zřizovat rozhodčí komisi podle navrženého zákona o řízení před rozhodčí komisí spolku?“
Odpověď KANCL:
Vážený pane, dovolte mi odpovědět na Váš dotaz.
Ustanovení § 1221 NOZ sice připouští použití právní úpravy spolku na společenství vlastníků, nicméně pouze (jak je zde výslovně uvedeno) v přiměřené míře. Použití konkrétního spolkového ustanovení na poměry společenství vlastníků tedy musí nezbytně předcházet úvaha o rozdílech v povaze daných právnických osob.
V rámci připravovaného zákona o rozhodčí komisi spolku se plánuje přiznat rozhodnutí tohoto orgánu obdobné účinky jako soudnímu rozhodnutí. Tím je posílen prvek samosprávy spolku, neboť o věcech, o kterých rozhodne rozhodčí komise, nebude moci (až na určité výjimky) již rozhodovat soud. Vzhledem k tomu, že čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod garantuje každému možnost domáhat se svého práva u soudu, popř. u jiného orgánu; je zcela nezbytné, aby v eventualitě podřízení se rozhodnutí jiného orgánu než soudu (na tomto místě tedy rozhodčí komisi) zde byl obsažen prvek dobrovolnosti. Takový prvek je nepochybně obsažen u spolků, neboť členem spolku se osoba stává zcela dobrovolně. Rozhodně však není obsažen v případě společenství vlastníků, kde je možné stát se členem i povinně ze zákona.
Dále nelze opomenout, že smyslem rozhodčí komise je rozhodovat sporné záležitosti náležející do spolkové samosprávy. Společenství vlastníků však samosprávu v pravém slova smyslu nevykonává, neboť jejím účelem je výhradně zajišťování správy domu a pozemku (srov. § 1194).
Na základě těchto argumentů je zřejmé, že společenství vlastníků nemůže zřizovat rozhodčí komisi ve smyslu § 265 NOZ. Závěrem mi dovolte poznamenat, že Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy a do jeho působnosti nespadá podávání závazného výkladu právních předpisů. Ten náleží výhradně nezávislým soudům. Považujte tedy prosím výše uvedené právní názory pouze za informativní
S pozdravem
Mgr. Filip Glotzmann
vedoucí Komise pro aplikaci nové civilní legislativy
Pan Mgr. Filip Glotzmann píše na naše poměry mimořádně zdvořile, je to podezřelé.
Pokud jsem to správně pochopil, tak zákon o řízení před rozhodčí komisí spolku vůbec nebyl přijat, a záležitost byla včleněna mezi paragrafy 40e – 40k zákona o rozhodčím řízení. I stanovisko úředníka MinSpr je starší a nepochybně se mezitím názory a výklad mohly posunout dál. Nikdo nečetl něco novějšího?
PELE,
nic novějšího jsem nečetl a domnívám se, že nic novějšího ani nebylo publikováno. Asi proto, že se s rozhodčí komisí v SVJ neuvažuje.
Zákon 216/1994 Sb. se o SVJ také nezmiňuje.
Navíc v takové rozhodčí komisi by bylo vhodné mít účast právníka resp. právníků. Dovedete si představit, kolik je asi právníků v běžném SVJ, kteří by chtěli dělat takovou nevděčnou funkci?
Něco jiného je to u velkých spolků, kde členové rozhodčí komise nebydlí s ostatními v jednom domě.
Hezký den!
Pavel
Poslední komentáře