Rozestavěný byt a placení za služby
V lednu zápisem do katastru vznikly v našem domě dvě nové rozestavěné jednotky. Návrh na vklad jsme podali hned jak jsme mohli, takže stále jsou jednotky rozestavněné a nikdo je nemůže „normálně“ užívat. Zatím jsou jen holé zdi a pokračujeme ve stavbě. Otázka je, jestli jsme povinni platit za služby a další náklady (odpadky, pojištění, fond oprav), když v bytech nikdo ještě nebydlí? Na jednu stranu jsme nabyli vlastnictví jednotek, na druhou stranu je ale logičtější, že byty se budou moci užívat až po řádné kolaudaci a do katastru budou zapsány jako byty. Může mi někdo poradit?
Pane it,
• Fond oprav: naprosto jasná věc - fond oprav v SVJ neexistuje, takže nejste povinen takovou položku nikomu platit.
• Platba záloh na správu domu a pozemku (§ 15 odst. 2 ZoVB): Platíte od okamžiku, kdy Vám výbor sdělil výši částky a den její splatnosti, a to se zpětnou účinností ode dne, kdy Vaše vlastnické právo k (rozestavěné) jednotce bylo zapsáno do katastru.
V ostatních věcech se ptáte na to, co si musíte zjistit sám.
• Platba za služby: my netušíme, podle jakých kriterií se ve vašem SVJ platí za služby. Odběr vody, společné el. energie atd. během výstavby měl být řešen ve smlouvě o výstavbě.
• Odpadky: netušíme, podle jakých kriterií se ve vaši obci platí za komunální odpad.
• Pojištění: netušíme, co máte v pojistné smlouvě a zda pojistka kryje nově budované jednotky v průběhu výstavby před jejich kolaudací, či nikoliv.
lake
Děkuji pane laku za upřesnění. Jen nevím, jak jste to myslel s fondem oprav. Nazývám to tedy „finanční prostředky na opravu společných částí domu“. Takovou položku musíme platit. Jelikož má naše správa k dispozici smlouvu o výstavbě a aktuální výpis z katastru a ještě nám nic nevyměřila, čekají nejspíš na kolaudaci. Není to nic, co bychom zatajovali.
Příspěvky na správu domu (ne pouze opravy) – neformálně a nepřesně označované jako „fond oprav“ – hradíte z titulu vlastnictví jednotky. Nezáleží přitom , zda je jednotka rozestavěná či zkolaudovaná.
Co je nejasné z vašich údajů:
- píšete že musíte platit „prostředky na opravu společných částí domu“ (tzn. správa domu) a přitom vám prý nic nevyměřili – podle jakého předpisu tedy příspěvek hradíte?
- záloha na správu domu se hradí podle spoluvlastnických podílů. Píšete , že nové jednotky jsou již zapsány v katastru. Tím muselo dojít ke změně spoluvlastnických podílů všech vlastníků/jednotek a tedy ke změně příspěvků na správu domu. Jak se věci mají?
Co se týká služeb, tak se domnívám, že ani zde neplatí žádná výslovná zákonná výjimka (jak byste asi očekával) pro situaci, kdy je jedná o jednotku rozestavěnou. Uvažoval bych tedy tak, že se na mě vztahuje stejný metr, jako na ostatní. Můj názor.
G.X.
Dobře, příspěvky na správu domu bychom měli platit, i tak jsem to pochopila ze zákona. Špatně jsem se vyjádřila, zatím neplatíme vůbec nic. Co se týká záloh na tyto služby, vše se platí podle počtu osob nebo podle m2, např. „fond oprav“ 6 Kč/m2/měsíc. Logicky a tak jak píšete, měly by se ostatním vlastníkům tyto zálohy snížit tím, že se snížil jejich podíl na spol.prostorech. To si ale asi musíme nejdříve schválit na schůzi? Nevím tedy, jestli je chyba na straně správy nemovitostí, která se o nás stará, že neví, jak se v tomto případě postupuje nebo je chyba někde jinde? Co se týká služeb (voda, teplo), přispívali bychom zatím pouze základní složkou, jelikož nic neodebíráme.
Pokud byla výše příspěvku na správu domu schválena formulací „X Kč/m2“, pak se změna nedotkne dosavadních vlastníků, jelikož (předpokládám) metráž jejich jednotek se nezměnila. Vy však budete novým poplatníkem za svou jednotku. Není na tom co ke schvalování shromážděním.
Spíše se zeptejte výboru, jak si v souvislosti se vznikem vašich nových jednotek změny představuje s ohledem na uvažované povinnosti. Bez této znalosti se toho zde už příliš více prodiskutovat nedá.
G.X.
Děkuji G.X. Myslím, že z mého pohledu je to už vyjasněné, za správu domu platit, za služby platit až po kolaudaci. A uvidím, co na to zbytek vlastníků.
Bez bližších technických informací se nedá odpovědět. Při pokračování stavby svítíte čím, vodu odebíráte kde,chodíte tam kudy,společné prostory prolétáte nehmotně atd. Tomáš
Odběr vody i elektřiny platí stavba, takže my. Společné prostory neprolétáme, ale uklízíme a svítit nesvítíme, jelikož stavíme za světla. Jde mi o to, jestli máme odvádět zálohy na teplo a teplou vodu, když ani jedno zatím neodebíráme a také fond oprav?
Nedělám si patent na rozum a nejsem právník.Myslím si, že platit na krátkodobé a dlouhodobé zálohy by jste měli, odběr teplé vody a tepla budete mít ve spotřební složce nulový. Pravděpodobně při stavbě potřebujete el. energii, která je přiváděna společnými částmi elektroinstalace,podobně kanalizace, voda. I rozestavěný byt může vyhořet, takže pojištění ano.Skutečně vám dávám jen „cizí“pohled na věc,bez znalosti konkrétních podmínek bych nerad dával jednoznačný rozsudek. Tomáš
Poslední komentáře