Rozdílná platba do FO
Na shromáždění SVJ byla většinově odsouhlasena (74% pro návrh) změna
režimu poplatku za svoz komunálního odpadu z ,,počtu osob v bytě,, na
,,bytovou jednotku,,. Součástí změny je i dodatek pro zmírnění dopadu na
bytové jednotky obývané jednou osobou (většinou důchodci), snížením
částky odváděné do FO o 1,–Kč/m2. To se ale nestalo.
V mém případě při frekvenci 1 odpadkový koš týdně mě vyjde toto
jedno vynešení na 32,– Kč. Přehlasovat změnu nelze, jsme (1 osoba/byt)
v menšině. Děkuji za odpověď.
Platba za odpad podle velikosti bytu je velká nespravedlnost.Moje kamarádka bydlela ve vlastním velkém bytě sama,vedle v malém bytě bylo 7 obyvatel.Oni stačili zaplnit kontejner a ona jednou týdně vyhodila obsah odpadkového koše.Jakmile se změnily poplatky za odpad podle počtu obyvatel v bytě,velká rodina se hned z malého bytu odstěhovala.Ono je rozdíl platit měsíčně 50 nebo 350 korun.S platbou podle velikosti bytu zásadně nesouhlasím.
„S platbou podle velikosti bytu zásadně nesouhlasím.“
Zkuste podle velikosti bot nebo počtu chovaných psů.
Už se zde řešilo.
A ptal jste se statutárního orgánu, proč nebyl u vás nebyl snížen poplatek o 1 Kč/m2 podle schváleného usnesení shromáždění?
Ano a bylo mi řečeno, že to nepovoluje zákon, aby každá bytová jednotka platila do FO rozdílné částky.
„to nepovoluje zákon, aby každá bytová jednotka platila do FO rozdílné částky“
Uveďte zde onen zákon.
Je třeba vycházet z toho, že svoz odpadu je služba, a společenství může jednoduše rozhodnout pro odlišný způsob rozúčtování. Naproti tomu „fond oprav“ je správa domu, rozúčtovává se dle spoluvl. podílu a pro změnu je potřeba souhlasu všech vlastníků.
Za zásadní chybu u vás považuji jakkoliv obě věci tj službu a správu domu spojovat, či křížově financovat či slevovat.
Pokud jste nerozhodli 100% všech, je pochopitelně změna příspěvku FO vybraných vlastníků neplatná.
§ 1214 NOZ Rozhodnutí se přijímá většinou hlasů všech vlastníků jednotek, ledaže stanovy vyžadují vyšší počet hlasů. Mění-li se však všem vlastníkům jednotek velikost podílů na společných částech nebo mění-li se poměr výše příspěvků na správu domu a pozemku jinak než v důsledku změny podílů na společných částech, vyžaduje se souhlas všech vlastníků jednotek.
Odvoz komunálního odpadu je službou podle zákona o službách č. 67/2013 Sb., konkrétně podle § 3
„§ 3
Vymezení a rozsah služeb
(1) Službami jsou zejména dodávka tepla a centralizované
poskytování teplé vody, dodávka vody a odvádění odpadních vod, provoz
výtahu, osvětlení společných prostor v domě, úklid společných prostor
v domě, odvoz odpadních vod a čištění jímek, umožnění příjmu
rozhlasového a televizního signálu, provoz a čištění komínů a
odvoz komunálního odpadu.“
Podle § 5 tohoto zákona o rozúčtování služby rozhodne společenství, což se u vás stalo zmiňovaným přijatým usnesením shromáždění a je povinností SVJ rozúčtovat podle něho.
Služby uvedné v uvedeném zákoně se nerozúčtovávají dle § 1180 Obč. zákoníku, který upravuje rozúčtování příspěvků na správu domu a pozemku (tzv. FO).
Ve Vaší obci si může stanovovat způsob platby SVJ? U nás je to určeno obecně závaznou vyhláškou obce. Zkuste se podívat, jak je poplatek za svoz komunálního odpadu řešen ve Vaší obci. Podívejte se, kdo je poplatník a kdo je plátce. Je možné, že poplatníkem jste Vy jako fyzická osoba a SVJ je pouze plátce, který za Vás poplatek obci odvede. Ale neznám Vaši úpravu, mám ten dojem, že obce k této problematice přistupují různě.
Poslední komentáře