Reklamace vyúčtování záloh - elektrická energie
Dobrý den,
jsem vlastníkem bytové jednotky v SVJ a měli jsme problém ohledně vyúčtování záloh. Zálohy nebyly Výborem stanoveny a konečné vyúčtování také nebylo schváleno výborem. V případě elektrické energie po tři roky docházelo ke špatnému účtování, kdy byly elektroměry špatně napojeny. Na vyúčtování jsem tedy nehradila ničeho a podala na něj reklamaci, která do dnešního dne (od roku 2008) nebyla vyřešena. Chtěla jsem se zeptat, zdali mám tedy povinnost zálohy platit, pokud není řádné schválení záloh ani vyúčtování a jeho reklamce není vyřízena. Jsem s platbou těchto plateb v prodlení? Podle čeho je mám platit? Jak musí být zálohy placeny, pokud to není přesně stanoveno a platby probíhají jenom na základě vyúčtování, ktere je provedeno špatně? Čím se toto řídí? Mám nějaká práva, krom toho čekat, až se má reklamace vyřídí? může SVJ proti mě podat žalobu, že neplatím, když to vyúčtování není schváleno a reklamace není vyřízena?
Předem velmi děkuji za odpověď!
Marcela K.
Paní Marcelo K.,
na rozdíl od studentky Josefiny se domnívám, že neurčité a nikdy nestanovené zálohy nejste povinna platit. Nejste ani povinna sama si vypočíst jejich výši, jak se domnívá Josefina.
Povinnost hradit zálohy vzniká vlastníkovi jednotky
(1) je-li předpis záloh součástí stanov, nebo
(2) okamžikem doručení předpisu záloh.
To platí pro zálohy na správu domu i na služby.
Píšete, že předpis záloh na následující období jste nedostala. Pokud se statutární orgán domnívá něco jiného, důkazní břemeno leží na něm. Výbor tedy je povinen tvrdit a dokazovat, že předpis záloh Vám byl doručen.
Bez oznámení výše záloh a termínů jejich placení jste nebyla povinna platit na zálohách nic. Tento stav zřejmě trvá. Máte ovšemže povinnost uhradit dodatečně částku za poskytnuté služby, ovšem k tomu Vám musí být doručeno řádné rozúčtování a vyúčtování těchto služeb.
lake
Ještě jsem se chtěla zeptat na předpis záloh? je pro něj stanovena nějaká forma? nebo je to prostě list s úhradami na zálohy, který správce/společenství zašle k úhradě?
Děkuji
Marcela K.
Dobrý den,
děkuji za odpověď, očividně jsem ovšem svůj dotaz nedostatečně specifikovala. Měsíční platby probíhaly tak, že Společenství zasílalo výpočtový list, kde bylo stanoveno, kolik mám na jakou službu jako zálohu platit (vč. fond oprav, teplo, voda, elektrika, el. společných prostor, výtah, ostraha, apod.), ale jde o to, že výši těchto záloh nikdy společenství neodhlasovalo/neschválilo.
Konečné rozúčtování některých služeb pak upravují speciální předpisy, to chápu, ale jak je to tedy se zálohami na ně, pokud nejsou stanoveny a správce Vám zasílá předpis úhrad/výpočtový list, kde není nic kromě částky uvedeno (výpočet apod.)?
Stanovy společenství jsou vzorové, takže shromáždění náleží rozhodování o výši záloh na úhradu za služby a výbor zajišťuje vyúčtování a vypořádání nedoplatků nebo přeplatků.
• Jsem tedy povinna platit zálohy, když mi správce zašle Výpočtový list a v něm jsou uvedeny pro mě nesmyslné zálohy, které nikdy nikdo z vlastníků neschválil? • Nejsem pak povinna platit až při závěrečném vyúčtování, když já osobně nemám smlouvu s dodavateli? • Jsem v prodlení s platbami (zálohami na služby), které si někdo stanovil svévolně? • Když podám reklamaci proti celkovému vyúčtování, musím ho nejdřív zaplatit (i přes podanou reklamaci) a pak čekat na přeúčtování, nebo ho zaplatím až po přeúčtování. • Pokud podávám reklamaci proti platbám za elektrickou energii, nemůžu s platbou počkat na případný audit el. energie(resp. řádné přeúčtování)?
Předem velmi děkuji za odpověď
„po tři roky docházelo ke špatnému účtování, kdy byly elektroměry špatně napojeny“ – paní Marcelo, vaše tvrzení je nesmysl. ČEZ dělá odečty a špatně zapojený (napojený) nebo nefunkční elektroměr objeví okamžitě. V takovém případě počítají průměrnou spotřebu elektroměru, která se musí uhradit. A takový špatně napjený elektroměr ihned uvedou do správného provozuschopného stavu nebo elektroměr vymění. Nám se v roce 2010 elektroměr zasekl, takže mám aktuální informace. Prostě tři roky jsou nesmysl. Někdo vám dal nepravdivé informace a vůbec není jasné, co jste tedy reklamovala.
„„po tři roky docházelo ke špatnému účtování, kdy byly elektroměry špatně napojeny“ – paní Marcelo, vaše tvrzení je nesmysl“
Nemusí to být nesmysl. Jednak odečítač není elektrikář, a jednak byste se asi divil, kolik nesprávných odečtů se vyskytuje, i dlouhodobě.
Dále tazatelka neuvedla, zda jde o podružné elektroměry.
Pane Schreibere, to že paní Marcela zjistila, že elektroměr je 3 roky špatně napojený a ČEZ to za tři roky nezjistil mě zaujalo.
„Chtěla jsem se zeptat, zdali mám tedy povinnost zálohy platit, pokud není řádné schválení záloh ani vyúčtování a jeho reklamce není vyřízena. Jsem s platbou těchto plateb v prodlení?“
Povinnost hradit zálohy máte, a to v přiměřené výši (ta se v praxi posuzuje podle minulé spotřeby).
Nebyla-li podaná reklamace vyřízena, máte nárok na vrácení veškerých zaplacených záloh za reklamované období, a to až do doby, kdy obdržíte řádné vyuúčtování za předmětné období.
Doporučuji provést započtení nevyúčtovaných záloh, které Vám společenství dluží za minulé období, proti zálohám, které jste povinna hradit nyní. Započtení je jednostranný právní úkon a je provedeno dnem doručení projevu vůle společenství, není třeba žádné reakce společenství. Podrobněji viz občanský zákoník. Vzor dopisu najdete v google.cz po zadání „započtení pohledávek“.
Do dne započtení dlužíte.
Studentka Josefina
Opět zmatečný dotaz plný nepřesností.
- Zálohy nebyly stanoveny. Tedy celý rok neplatíte zálohy a platíte služby jen jednou ročně? Z čeho SVJ hradí náklady na služby?
- Co znamená že byly elektroměry „špatne napojeny“?
- Mluvíte vůbec o elektřině společných prostor?
- Kdo by podle vás měl zálohy schvalovat? Co o tom máte ve stanovách?
- Píšete že nemáte podle čeho platit ale přitom jste v prodlení! Tak uvedl někdo částku kterou máte zaplatit nebo ne?
Upřesněte tedy dotaz, takhle se NEDÁ odpovědět!
Předseda
Poslední komentáře