reklamace vyúčtování teplé vody

Vložil jakrlová (bez ověření), 4. Září 2013 - 19:05 ::

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda je možné reklamovat vyúčtování teplé vody v obecním bytě i po uvedeném termínu reklamací ve vyúčtování – tj. 21 dní. Nacházela jsem se v době reklamací delší dobu mimo bydliště z důvodu péče o rodinného příslušníka a teď po návratu jsem dodatečně zjistila, že odečet provedený správcovskou firmou (odečítací formulář koncem roku jsem kromě pracovníka odečítací firmy podepsala i já jako nájemce) neodpovídá skutečnosti, že došlo k chybě v desetinné čárce a má spotřeba teplé vody se tak navýšila o 100 kubíků. Mám nárok na přepočet vyúčtování teplé vody i po 21 denním termínu? Bylo mi správcem domů řečeno, že nemám nárok. Současně bych ráda dodala, že mě mrzí, že se správcovská firma při zpracování vyúčtování aspoň nepozastavila nad nepoměrem spotřeby studené a teplé vody v mém bytě a nekontaktovala mě – kdy studená voda byla celkově 33 kubíků a teplá 115 kubíků a že také součet vodoměrů v bytech našeho domu tak byl vyšší než fakturovaný – z patního měřidla. Kromě toho, že mi bylo řečeno, že nemám nárok na přepočet vyúčtování, tak mi chtějí pro další roky účtovat náhradní spotřebu teplé vody vypočítanou dle vyhlášky jako u nefunkčního vodoměru – prý mi nemůžou po další roky účtovat nulovou spotřebu. Myslela jsem, když už jsem si jakoby předplatila navíc 100 kubíků teplé vody včetně ohřevu a nemůžu to reklamovat, tak mi aspoň po dobu, než se na ten nesprávně odečetený stav skutečně dostanu, budou účtovat nulovou spotřebu. Děkuji moc za odpověď.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Kovář (bez ověření), 7. Září 2013 - 10:20

    To se snadno srovná při příštím vyúčtování.

    Vložil lake, 7. Září 2013 - 12:30

    Pane Kováři, nefantazírujte. Tazatelka jasně napsala, že pronajímatel takto postupovat nehodlá a nic srovnávat nebude. Čtěte úvodní příspěvek. O této situaci se zde celou dobu bavíme.

    lake

    Vložil Neználek' (bez ověření), 7. Září 2013 - 5:20

    …nemám nárok na přepočet vyúčtování, tak mi chtějí pro další roky účtovat náhradní spotřebu teplé vody vypočítanou dle vyhlášky jako u nefunkčního vodoměru

    1. 100m3 teplé vody „něco“ stojí (u nás cca 220Kč/m3), takže moje ztráta by při náhradním měření byla 22.000 Kč a ve stejné výši jde o obohacení ostatních konečných spotřebitelů
    2. za chybu odečtu je odpovědný lajdácký odečítač nezávisle na Vašem podpisu. I tak se podívejte na listinu kterou jste podepsala, zda podpisem potvrzujete skutečně velikost náměru nebo čitelnost textu, či jiný nesrozumitelný ú­čel.
    3. Vaše měřidlo MUSÍ být způsobilé pro účel dle §3/3/a zák. 505/1990 tj. pro účel „rozúčtování“. Musí být tedy „ověřené“ (§9/1 zák. 505/1990). Ověření zaniká automaticky z různých důvodů: pro vás bude zajímavý §7/2 vyhl. 262/2000
    4. pokud tedy pro vaše měřidlo nelze uplatnit některý z důvodů §7/2 vyhl. 262/2000 pak platí, že na měřidle „spotřeba(2013) = náměr(2014) – náměr(2013)“ i kdyby byl rozdíl záporný
      („záporný“ je výhradně z důvodu lajdáctví odečítače; stvrzující podpis takovou váhu nemá).
    5. náměr Vašeho měřidla byl použit v 2013 (pro 2012) a tím tedy rozúčtovatel stvrdil premisu ad-4) tj. použil pro rozúčtování(2012) náměr měřidla o kterém byl přesvědčen, že je POUŽITELNÝ
    6. pokud SPRÁVNÝ náměr(2014) Vašeho měřidla nebude svévolně (z důvodu údajné nefunkčnosti) použit v pro následující rozúčtování, TRVEJTE na kontrolním metrologickém ověření (stojí to 1000 Kč ale uhradí ten, kdo prohraje; při odhadu Vaší ztráty (22tis.) se Vám toto vyplatí), které prokáže zda má měřidlo požadované metrologické vlastnosti a je tedy použitelné pro účel „rozúčtování“.
    7. Pokud „vyhoví“ (tj. nelze uplatnit nic z §7/2 vyhl. 262/2000} a přesto jeho náměr není použit – pak důsledně REKLAMUJTE provedené rozúčtování jako chybné a vyúčtování za nikoliv řádné. 
    8. Pokud „nevyhoví“, pak takové stanovené měřidlo nelze použít pro zjištění náměrů pro účel rozúčtování viz. §23/1/b zák. 505/1990 a teprve pak je namístě použití náhradního způsobu určení „spotřeby(2013)“.
      Já bych v tomto případě podal také podnět k šetření na ČMI, neboť nevyhovělo li by mé měřidlo, je pravděpodobné že nevyhovují ani ostatní měřidla.
    9. Nebude li rozúčtovatel chtít provést kontrolní metrologické ověření, TRVEJTE na aplikaci ad-4) nebo se řiďte postupem ad-7)

    „…než se na ten nesprávně odečetený stav skutečně dostanu, budou účtovat nulovou spotřebu…“

    • nikoliv nulovou spotřebu, ale…
    • nahlašuje se stav odečtený na měřidle → což je hodnota protečeného množství od instalace měřidla a nikoliv absolutní spotřeba za rozúčtovací období, která je výsledkem rozdílu stavů v čase T a čase T+X a která je použita pro rozúčtování. Vzhledem k tomu, že se rozúčtovávají náklady, pak v postupu – že Vám pro TOTO zúčtovací období za která dostanete vyúčtování v r.2014 vznikne absolutní spotřeba záporná resp. že je daná JEDNOZNAČNĚ rozdílem hodnoty chybně odečtené odečítačem a Vámi stvrzené podpisem – nevidím problém
    • ačkoliv je odečtený náměr v minulém roce „fakticky“ chybný – je díky Vašemu podpisu a postupu rozúčtovatele považován za SPRÁVNÝ. Také tedy trvejte (stavte) na tom, že ten „chybný náměr“ JE SPRÁVNÝ. Pokud zajistíte, že náměr(2014) bude SPRÁVNÝ, pak z toho plyne, že v r.2014 budete mít DVA SPRÁVNÉ náměry. A na jejich uplatnění trvejte.
    • Tvrzení cit. „…Pokud poskytovatel služby předem odmítá uznat záporný rozdíl náměrů Vašeho vodoměru (což nastane v příštím roce), pak máte problém…“ považuji za nesprávné. Nevidím „žádný problém“ v důsledném trvání → na použití náměrů které nelze důvodně prohlásit za NESPRÁVNÉ. Za zvláště zavrženíhodný názor ale považuji: chybu najatého odečítače prohlašovat díky Vašemu podpisu za „dobrou víru“. Za chybu možná, ale za „dobrou víru“ ani ve snu.
    • Tvrzení „záporný“=„chybný“ si nechte prokázat
    • §7/3 a §7/2 vyhl.372/2001 Vám dává dobrou možnost zjistit jaké obohacení vzniklo ostatním konečným spotřebitelům a máte možnost zjistit zda rozúčtovatel pro rok 2013 rozúčtoval náklad tak, aby neoprávněné obohacení, které díky „kvalitní práci“ odečítače vniklo ostatním konečným spotřebitelům v r.2013 bylo v r.2014 zohledněno tj. vráceno

    Neználek

    Vložil roztomily, 6. Září 2013 - 20:45

    U nás dělá vyúčtování ISTA a občas se stane že máme i záporný odečet vody. Který je dán právě tím že vlastník nezpřístupnil byt pro odečet vody a tak dostal 300% průměru ale další rok po skutečném odečtu se dostal do mínusu a tak mu byl i vyúčtován. Samozřejmě zde nelze zpochybnit nefunkčnost vodoměru jako u Vás kdy jeden rok je skutečně odečtena hodnota (není dopočítána jako u nás) a další rok je hodnota nižší. Ještě letos bych poslal nějaký doporučený dopis jak na Vašeho správce tak na rozúčtovatele a žádal bych do příštího vyúčtování klidně mínusovou spotřebu. Pohrozit žalobou na bezdůvodné obohacení také může pomoci i když budete žalovat své sousedy bude to nepříjemné i pro správce kam budou sousedi naštvaně telefonovat. (pokud jim nejprve vysvětlíte proč to děláte)

    Vložil Rozúčtovatel (bez ověření), 5. Září 2013 - 8:29

    Ještě že stejný systém dodávky služeb (rozúčtuj si sám) nepraktikují dodavatelé plynu, elektřiny, telefonu, internetu…

    Vložil lake, 5. Září 2013 - 0:42

    Lhůta určená pro reklamaci uplynula, takže reklamace po termínu bude odmítnuta.

    Mohla jste reklamovat (v řádné lhůtě) Vaši vlastní chybu při odečtu. Reklamace mohla být jistě uznána, ovšem náklady na opakované rozúčtování hradí vždy ten, kdo chyboval.

    Podle Vašeho popisu došlo k chybě v psaní a v důsledku toho k bezdůvodnému obohacení více osob. Vymáhat nárok z bezdůvodného obohacení je možné, promlčecí doba je 2 roky od okamžiku, kdy jste se dozvěděla, kdo se na Váš úkor obohatil. Jde o nárok podle zákona č. 40/1964 Sb. Občanský zákoník, což nemá souvislost s rozúčtováním TUV podle vyhlášky č. 372/2001 Sb..

    Pokud poskytovatel služby předem odmítá uznat záporný rozdíl náměrů Vašeho vodoměru (což nastane v příštím roce), pak máte problém: musela byste vymáhat úhrady na jednotlivých konečných spotřebitelích. Pouze oni se na Váš úkor bezdůvodně obohatili. Poskytovatel služby se neobohatil, neboť pouze v dobré víře rozúčtoval skutečné náklady. Vaše domněnka, že jste si u něj vodu „předplatila“, je tedy nesprávná.

    V každém případě oznamte prokazatelně, že došlo k chybě v psaní při odečtu a oznamte jaký byl skutečný stav vodoměru. Pokud to neuděláte, Váš náhradní náměr pro rok 2013 by v příštím roce mohli odvodit z průměru zapsaných spotřeb za roky 2011 a 2012.

    lake

    Vložil kra (bez ověření), 7. Září 2013 - 10:00

    Na kom bude vymáhat nárok z bezdůvodného obohacování /stalo-li se již to, že neuplatnila včas reklamaci/? Uplatní svůj nárok u výboru SVJ nebo se musí obrátit už jen na soud? Já mám za to, že napřed výbor SVJ. a když ten to zamítne, tak pak nastupuje soud, ale možná že si to vysvětliji špatně.

    Vložil jakrlová (bez ověření), 6. Září 2013 - 19:46

    Dobrý den,

    moc Vám děkuji za odpověď. Jsem poučená, že než něco podepíšu, musím si to zkontrolovat. Důvěřovala jsem pracovníkovi správcovské firmy, který odečítal stavy vodoměrů v bytech, že správně zapíše do odečítacího protokolu stav vodoměru. Pokud mi ten záporný náměr na úřadě neuznají (to asi neuznají) tak jsem hold přišla svou vlastní chybou o cca 18 tisíc. Ale ještě jednou moc děkuji za perfektní vysvětlení. Jakrlová

    Vložil Jan II (bez ověření), 7. Září 2013 - 17:09

    Když poslechnete radu LAKE a prokazatelně (nejlépe dopis s doručenkou oznámíte chybu v odečtu (doložil bych to foto měřidla, kde je vidět číslo vodoměru a čas pořízení) budete další roky uplatňovat účtovaný stav.

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".