převod bytu do Ov - časová lhůta a úhrada nákladů
Dobrý den, prosm poraďte. Ve stanovách družstva (cca 50 bytových jednotek)je bod, který umožňuje převod bytu do osobního vlastnictví. Podali jsme oficiálně žádost kpřevodu do osobního vlastnictví a nyní mé dotazy:
- existuje nějaká zákonná časová lhůta, která váže družstvo k převodu do OV po obdržení žádosti o převod, resp. k zahájení úkonů pro převod do OV (zajištění prohlášení vlastníka domu, vytvoření smluv vlastníků)?
- existuje nějaká zákonná norma, která upravuje kdo hradí pasportizaci, resp. zajištění prohlášení vlastníka (tedy v tomto případě družstva)?ve stanovách družstva není doposud žádný bod upravující takové náklady
prosím o konkrétní citace zákonů děkuji, Helena
Heleno,
předpokládám, že jste tzv. „nové“ družstvo. Dále předpokládám, že zkratkou OV myslíte vlastnictví. Pojem „osobní vlastnictví“ neexistuje, byť je laickou veřejností používán.
Nelze citovat ze zákonů, protože zákony přímo odpovědi neobsahují.
Neuvádíte citaci bodu stanov, který „umožňuje“ převod do vlastnictví. To je první problém.
Druhým problémem je, že o převodu do vlastnictví musí nejdříve rozhodnout členská schůze, bez ohledu na to co je ve stanovách. Pokud členská schůze nerozhodne, žádné převody se neuskuteční bez ohledu na „oficiální žádost“. Členové družstva chtějí v bytech většinou „pouze“ bydlet a tak často převod do vlastnictví nepovolí. Je dostatek informací, jak se v některých SVJ beztrestně mění byty např. na ubytovny roztodivných osob a členové SVJ s tím nemohou prakticky nic dělat. Bytové družstvo je nejen podle mého názoru vhodnější právní formou než SVJ. V BD lze devastaci majetku mnohem lépe bránit.
Ale i kdyby členové družstva rozhodli o zpracování Prohlášení vlastníka a navazujících smluv, tak tyto náklady ponesou vždy členové družstva. Ať přímo nebo prostřednictvím družstva, které si od nich vybere peníze. Kdo jiný by to hradil?
Hezký den!
Pavel
Poslední komentáře