Povinné elektronické podávání
Všechna bytová družstva a některá SVJ, která si neprozřetelně zřídila datovou schránku, musí podávat některá podání elektronicky.
Protože je § 72/4 DŘ v obvyklé legislativní jakosti „paskvil“, tak GFŘ vydalo Metodickou pomůcku k povinnému elektronickému podání podle § 72/4 DŘ.
http://www.financnisprava.cz/…u-podani.pdf
Pomůcka má 11 stránek k jednomu odstavci, jednoho paragrafu, jednoho zákona!
Hezký den!
Pane Pavle, z Vašich velmi přínosných příspěvků je zřejmé, že daním rozumíte, zřejmě Vás i živí. Tak Vám je jistě i známo, kolik je na GFŘ zaměstnáno lidí, to nejsou ti dělní, co chodí do terénu a vybírají daně, to jsou Ti co vymýšlí jak se to má dělat. Proto vydávají metodické pomůcky (už jich vydali dost a další připravují) o mnoha listech (jedenáct listů je brnkačka), aby bylo vidět, že jsou výkonní. Jinak ráda Vaše příspěvky čtu, vždy jsou přínosné. Díky.
Osobně nevidím na tomto kroku nic špatného. Pro průměrně počítačově gramotného člověka to představuje práci na několik desítek minut, a to nemluvím o možnosti pracovat na přiznání průběžně. Rozpracované přiznání si totiž lze jednoduše uložit na počítač a pokračovat kdykoliv později. Elektronické podání přiznání daně z příjmu právnických osob (SVJ) mi zabralo cca 30 min čistého času. Samozřejmě jsem měl od našeho správce všechny podklady (uzávěrku, rozvahu apod.).
Pokud si přečtete odkazovaný materiál, zjistíte že se jedná o metodický pokyn pro příslušné státní instituce (finanční úřady apod.) a ne pokyny pro plátce daně. Nechápu „svaté“ rozhořčení pisatele, protože jak znám tyto lidi, pokud by nebyla k dispozici nějaká pomůcka, určitě by si stěžovali, že není. Napsat jednoduché zákony, kterým porozumí všichni a všichni je budou vykládat stejně je praktický nemožné – pokud teda nechceme mít diktaturu, jak ji popisuje Orwell v románu „1984“.
Purple,
evidentně toho nechápete více, nejenom svaté rozhořčení pisatele.
Můžete mi napsat předpis, podle kterého je GFŘ oprávněno požadovat rozvahu a výsledovku v .xml? Není takového předpisu.
Pouze nějaké GFŘ určuje ovcím, aby tak konaly. A ovce ve svatém nadšení, jak mohou sloužit vládnoucí chuntě, vesele věnují desítky minut svého času přeťukávání do .xml.
Hezký den!
Pavel
Nevím, ale já jsem odevzdávala v xml pouze přiznání, závěrku v pdf. Uvidíme, jestli se ozvou, ale dělám to tak už dlouho. A za ovce považujete ty, kteří dodržují předpisy?? Hmm…
Lenko,
v úvodním příspěvku jsem uvedl link na Metodickou pomůcku GFŘ.
Od letošního roku je zásadní změna DŘ v oblasti elektronického podávání daňových tvrzení.
Skutečnost, že jste něco dělala dlouho je irelevantní.
GFŘ, které není správcem daně a nemá tedy oprávnění něco poplatníkům ukládat, chce R a V v .xml, pouze toleruje Přílohu v .pdf.
I kdyby bylo GFŘ správcem daně, jako že není, tak by povinnost muselo uložit obecně závazným právním předpisem, což nějaký pokyn či metodická pomůcka jistě není.
Za ovce považuji ty, kteří bezmyšlenkovitě plní kdejakou hloupost vrchnosti a ještě se tím chlubí. Nedodržují předpisy, pouze dobrovolně plní přání vrchnosti.
Hezký den!
Pavel
Možná by pomohlo pečlivé studium platných předpisů, např. předpis č. 280/2009, Daňový řád, kde se uvádí:
§ 72 (1) Přihlášku k registraci, oznámení o změně registračních údajů, řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení lze podat jen na tiskopise vydaném Ministerstvem financí nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto tiskopisem. (2) V tiskopisech a v nich vyznačených přílohách, které jsou součástí podání, lze požadovat pouze údaje nezbytné pro správu daní. (3) Podání podle odstavce 1 lze učinit i datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 nebo 3. (4) Má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen podání podle odstavce 1 učinit pouze datovou zprávou ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1.
Purple,
evidentně se v právu nevyznáte.
Sice umíte číst, ale netušíte, co ta písmenka znamenají.
GFŘ si vydává nějaké slinty a není k tomu oprávněno.
Ale máte pravdu, „Možná by pomohlo pečlivé studium platných předpisů.“
Ústavu znáte?
Hezký den!
Pavel
Argumentace typu „ústavu znáte?“ je vrcholná ukázka demagogie, ale nešť. Je zajímavé, že s tímto argumentem se lze zhusta setkat např. když někoho upozorníte, že porušuje dopravní předpisy (nesprávné parkování). Standardní (arogantní) reakce je "znáte ústavu?
Proto ještě jednou:
- základem naší diskuse bylo, zda může GFŘ vydávat pokyny k formě daňových formulářů (dle Vás „slinty“).
- moje argumentace (viz citace příslušných paragrafů Daňového řádu, že správce daně, v tomto případě Ministerstvo financí, kam GFŘ patří) je, že ano, MÁ PRÁVO VYDÁVAT. Toto jste nevyvrátil – protože to jde jen stěží.
- pokud se jedná o výtku, že nerozumím právu, tak to nechávám bez povšimnutí, protože nemá řešení. Zatím jste ve svých argumentech nepředvedl, že by jste byl právě ten, kdo může hodnotit právní vědomí kohokoliv. Omluvit vás může pouze skutečnost, že jste absolventem právnické fakulty jednoho nejmenovaného západočeského krajského města.
Ano, docela klidně přiznávám, že jsou některé věci (a je jich dost), které nechápu (jako ostatně většina lidí). Vše chápou a rozumí (a mají absolutní pravdu) jen někteří nadlidé na tomto fórů (jako jste Vy, Lake a his boys). Chápu, že jsem narazil na typ člověka předpisového (homo predpisus) vyžadujícího předpis na cokoliv, zejména na to, co má, nebo by měl on sám udělat. Samozřejmě už tolik netrvá na této reciprocitě, pokud se to vyžaduje z druhé strany. Pak se s oblibou mluví o byrokracii, úředním šimlu apod.).
Purple,
nevyžaduji předpis na cokoliv. Jenom když mi chce nějaký subalterní úředník neoprávněně ukládat povinnosti, tak se ptám, podle jakého předpisu.
Rozumím tomu, že někdo ochotně plní jakýkoliv požadavek od kohokoliv a ještě si u toho spokojeně mlaská. Má jednodušší život, to přiznávám.
Jsme každý jiný, to je celé.
Nikdy jsem nepsal, že vše chápu. Když něco nechápu, tak se k tomu nevyjadřuji.
Když se k něčemu vyjadřuji, tak pouze na základě dostatečné znalosti věci, případně na základě informace od někoho, o kom předpokládám, že má znalost o věci.
Hezký den!
Pavel
Tak jo, řekl jste nám o tom. A co s tím budete/máme dělat?
Pokorně se podřídíte/me subalternímu úřednictvu?
Nebo co Vy jěště uděláte?
Nebo co čekáte, že uděláme my tady?
Máme se my tady obrátit samostatně na subalterní úřednici Mgr. Hanu
Jiráskovou (Hana.Jiraskova@fs.mfcr.cz)?
Anebo se Vy obrátíte na soud?
Tak co chcete?
Pube,
po Vás nic nechci, jen jsem čtenáře webu informoval o novém výpotku státní správy.
Soudní řízení již běží. Např. v 3/2015 přijal NSS kasační stížnost, kde poplatník poslal přiznání v .pdf a úřední osoby se neoprávněně dožadovaly podání v .xml. Poplatník samozřejmě vyhrál u krajského soudu, ale úřední osoby se cítí dotčeny a tak z peněz daňových poplatníků platí kasační stížnost. Když prohrají, tak se jim nic nemůže stát. Úřední osoby mohou z rozmaru podávat žaloby a perzekuovat poplatníky a když jim soud řekne, že je to protiprávní jednání, tak se úředním osobám nic nestane. Nevím, proč nejsou osobně odpovědní za své přehmaty. Dělník ve fabrice odpovídá alespoň do 4,5 násobku mzdy, jednatel odpovídá celým svým majetkem a úřední osoby za nic neodpovídají.
Předpokládám, že soudci moudře rozhodnou, že úřední osoby porušily čl. 2/3 Ústavy.
Osobně volím cestu tvorby práva a tak se snažím v rámci různých připomínkových řízení osvětlovat vrchnosti, co je to právo. Ale jde to velmi obtížně.
Hezký den!
Pavel
Pavle, osobně z pozice počítačově a internetově vybaveného předsedy výb. SVJ to shledávám jako vcelku přínosné (daně, hlášení zdr.pojišťovnám, rejstřík …). Ono to stejně asi nemine každého (podnikatele i SVJ). Pokud se tím člověk „prokouše“, pak to i ušetří čas a odhalí chyby. No a vzhledem k cenám poštovného nebo parkovného před FÚ … Ovšem to, co se okolo toho je mnohdy k (smíchu) pláči… Pepa
Pepo,
považuji se za počítačově a internetově vybaveného předsedu.
Bohužel se považuji i za právně vybaveného předsedu a tak mi vadí, když někdo nekompetentní vydává pokyny pro své podřízené, kteří se těmito pokyny budou řídit ve vztahu k poplatníkům.
A přitom neexistuje právní povinnost podávat rozvahu a výsledovku v .xml.
Na nesmyslnost podávání v .xml existuje judikatura. Přesto GFŘ si stále vede svou a prudí.
To mi vadí, to je celé.
A ve hře jsou ještě pokuty.
Hezký den!
Pavel
Myslím, že inteligentní formulář by mohl být o něco více inteligentní. Vadí mi, že se do rozvahy a výsledovky musí pracně vyťukávat hodnoty minulého roku, které již FU má. Jinak souhlasím, že je to časová úspora ve srovnání s cestou na finanční úřad. Jirka
Jirko,
do rozvahy a výsledovky by se nemělo nic vyťukávat. Neexistuje předpis, podle kterého by si GFŘ mělo právo rozhodovat v jakém formátu chtít R a V.
Když to vezmu do důsledku, znáte někdo předpis, podle kterého by musela být účetní závěrka součástí daňového přiznání?
Já takový předpis neznám a troufám si tvrdit, že takový předpis neexistuje.
Předpisem myslím zákon nebo vyhlášku vydanou na základě zákona. Nikoliv nějaký pokyn několika pomatenců.
Hezký den!
Pavel
Poslední komentáře