kritérium pro rozpočítávání nákladů na členy SVJ (výtah, odpadky, úklid, el.energie spol. prostor)?
naše správní firma používá pro rozpočet nákladů na členy SVJ rigidně coby kritérium podlahovou plochu. Není to logické a často nespravedlivé. Optimální je počet osob žijících v bytě. Jak to změnit? Správní firma argumentuje nějakou vyhláškou a tvrdí, že na změnu může přistoupit jen když všichni budou pro změnu, což je v reálu těžké dosáhnout. Děkuji za odpověď. Josef Taptuch, Praha
Pokud je Vámi uváděné náklady položkami správy domu, pak se rozúčtovávají v poměru spoluvlastnických podílů, nehodnou-li se všichni jinak. (To předpokládám, o službách nic nepíšete, správní firma tak má pravdu.)
Pokud jsou Vámi uváděné náklad službami zajišťovanými společenstvím, pak se rozúčtovávají v poměru spoluvlastnických podílů, nerozhodnou-li vlastníci s 3/4 vlastnickým podílem jinak. (Toto nebude Váš případ, neboť o službách nic nepíšete. Co není službou, je nákladem na správu domu.)
Paní Účtařka napsala: "Co není službou, je nákladem na správu domu."
Není tomu tak ve všech případech. Položka Odpady, kterou zmínil tazatel, nemusí být ani službou, ani nákladem správy domu. Může jít o místní poplatek, předepsaný osobám s trvalým pobytem v obci, který se vybírá prostřednictvím SVJ a odvádí obci. O způsobu rozúčtování tohoto poplatku se nerozhoduje ve společenství.
Nejde tedy o položku správy domu, ani o službu zajišťovanou společenstvím. To je zřejmé z toho, že neuhrazený nedoplatek bude vymáhat obec přímo na dlužníkovi.
lake
U odpadků se může kdokoliv mýlit, pokud nezná příslušnou místní vyhlášku. U nás se platí podle velikosti nádob a četnosti vyvážení. Platí vlastník (správce) domu, tedy SVJ. Zúčtování je pak dáno dohodou v rámci SVJ. U nás je to služba počítaná podle osob. Pokud to změníme na náklad správy domu, bude podle podílu.
Jirka
naše zkušenost říká, že není možné zjistit a zkontrolovat počet bydlících !!! osob. a nemůžete nikoho donutit, aby se v bytě přihlásil. co jde logicky na byt, účtujeme na byt, co nejde, účtujeme na plochu. O způsobu rozúčtování rozhoduje shromáždění.
Správní firma – resp. její pracovníci – zjevně nemají základní znalost zákona o vlastnictví bytů. Nechtěl bych vidět, jak vypadá správa v jejich pojetí. Způsob rozúčtování cen služeb určuje shromáždění a to tříčtvrtinovou většinou přítomných hlasů. Správní firmě poté pouze oznámíte, co jste si odhlasovali.
Poznámka: teplo a teplou vodu je třeba rozúčtovávat podle vyhlášky, ale o to patrně ve vašem případe nejde.
72/1994 Sb. – Zákon o vlastnictví bytů:
§ 9a (2) Společenství je oprávněno rozhodovat o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek, není-li rozúčtování cen služeb stanoveno zvláštním právním předpisem nebo rozhodnutím cenového orgánu.
§ 11 (4) K přijetí usnesení o věcech, které jsou obsahem prohlášení podle § 4, o schválení nebo o změně stanov, o uzavření smlouvy o zástavním právu k jednotkám a o rozúčtování cen služeb na jednotlivé vlastníky jednotek podle § 9a odst. 2 je zapotřebí tříčtvrtinové většiny přítomných hlasů.
Kde jste vzal, že výše zmíněné položky jsou v domě tazatele služby? Podle prohlášení vlastníka nebo podle stanov to mohou být klidně náklady na správu domu, pak má správce pravdu.
Předpokládejme, že by tomu tak skutečně bylo. Je ale třeba ke změně stanov souhlasu všech? Nebo ke změně údajů, které jsou obsahem prohlášení vlastníka?
Poslední komentáře