Jak vyúčtovat příspěvek na vlastní správní činnost při prodeji bytu
Dobrý den,
prosím o informaci jakým způsobem se vyúčtovávají náklady na vlastní správní činnost při prodeji bytu. V loňském roce jsem prodala byt a platila veškeré zálohy do 31.8.2016. Dostala jsem vyúčtování za rok 2016, kde byly vyúčtovány i náklady na vlastní správní činnost. Když jsem se dotazovala společnosti, která provádí správu a rovněž i vyúčtování, jakým způsobem se tato „záloha“ vyúčtovává, bylo mi sděleno toto:
„Vyúčtování se provádí 1 x ročně. Součet všech režií se dělí počtem bytů a při prodeji bytů pak se dělí počtem měsíců. Není tedy podstatné, v kterém měsíci byla režie účtována.“
Je to opravdu tak? Nemělo by se přihlížet k tomu, kdy vlastník nemovitost prodal? A tím pádem zaplatit náklady do 31.8.2016? Nikoliv suma nákladů za rok 2016 /12×8…
Děkuji
LB
Myslím, že poměrný způsob je vhodnější. Jednak je jednodušší, tak také může být i spravedlivější – představte si, že se jednou ročně platí určitý vysoký náklad (třeba účetnictví); pokud by se to dělalo podle data prodeje jednotky, pak by se na celé částce vlastník buď zcela podílel, nebo vůbec podle toho, zda prodal byt třeba těsně před vystavením faktury nebo hned po. Rozpustit podle „odbydleného“ období je férovější.
co zahrnuje „Součet všech režií“, víte?
Samozřemě odpověď na otázku „víte“ není nebo nemusí být totožná s tím obsahuje §17 vyhl.366/2013. Jde o to jestli „víte“ – co to zahrnuje u Vás, ve Vašem SVJ.
Druhá věc je, že vlastní správní činnost NENÍ službou pod kuratelou zákona o službách, přestože se jako služba jeví. A neobsahuje a ani jinak na její zúčtování nedopadá, nějaká „sankce za její nezůčtování nebo chybné zúčtování“. A protože platíte zálohově, máte v ruce „kratší konec stébla“ – většinou jsou zálohy nadsazené právě proto aby byla slabší pravděpodobnost, že se budete hádat o pár drobných u soudu.
Bez podrobného přehledu HUK a jiných účetních knih nemůžete ani stanovit v časovém rozlišení skutečný náklad, který by Vám měl být vyůčtován.
Účtovat se má podle doby trvání vlastnictví. U nás účtujeme vlastníkovi poslední měsíc, kdy prodá byt a novému vlastníkovi od následujícího měsíce (podle vkladu) Jedná se o služby, žádný příspěvek na vlastní správní činnost nemáme, takže takový příspěvek nemůžeme vyúčtovat.
teoreticky by to samozřejmě šlo, pokud by prodávající zaplatil mimořádné vyúčtování. Jinak se vyúčtování provádí 1× ročně. Nemůžete udělat mimořádné vyúčtování pro jednu položku nákladů a pro ostatní ne. A zkuste si představit že se v průběhu roku prodá několik bytů. Poměrná část nákladů dle data prodeje je účetně v pořádku, pokud Vaše stanovy neříkají něco jiného.
Poslední komentáře