Jak účtovat úklid domu?

Vložil Anonymous, 6. Únor 2009 - 14:46 ::

Dobrý den,

po právě skončeném roce řešíme, jak účtovat loňský náklad na úklid společných prostor domu. Na jednotlivých patrech si uklízí obyvatalé zdarma sami, ale přízemí a sklepy pravidelně uklízí jedna z obyvatel za úplatu.

Nyní se obejvil rozkol mezi výborem a revizorkou. Ta tvrdí, že úklid nemůže být hrazen z fondu oprav (záloh na opravy). Jedná se prý o stejný náklad, jako je vedení účetnictví, odměny výboru, poradenství, atd.

Já, jako předseda výboru, argumentuji, že se jedná o údržbu společných částí domu, podobně jako například údržba zeleně na pozemku domu, nebo pravidelný servis výtahů. Prostě je to nějaká fyzická práce, která udržuje část domu.

Paní revizorka naopak tvrdí, že údržba je vymalování, výměna zámku, oprava něčeho, ale v žádném případě ne úklid.

Mně to přijde celkem jasné, ale přesto by mě zajímal váš názor. Díky.

P.R.

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Matějka Jaroslav, 6. Únor 2009 - 16:32

    Vážený P.R.,

    záleží na skutečnostech, co je uvedeno v „Prohlášení vlastníka“, ve stanovách společenství – část hospodaření či v „Pravidlech o úhradě nákladů a způsobu rozúčtování“.

    Úklid společných částí domu, nedohodnete-li se jinak, je součástí nákladů správy domu dle § 13 odst.1 ZoVB.

    Matějka

    Vložil Václav (bez ověření), 8. Únor 2009 - 21:02

    Služby jsou podle platné právní úpravy výslovně pouze teplo a teplá voda. Vše ostatní jsou služby pouze pokud se tak společenství rozhodne.

    Václav

    Vložil P.R. (bez ověření), 6. Únor 2009 - 17:17

    Ve stanovách o úklidu nic nemáme. Při jejich sestavování jsme se o něm úmyslně nezmínili, aby byl součástí správy domu a tedy placen z „FO“, což teď prý není dobře (podle paní revizorky).

    Vložil Václav (bez ověření), 6. Únor 2009 - 21:01

    To je rozumný přístup. Co není výslovně vyjmenováno mezi službami (a toho by podle mého názoru mělo být co nejméně, zákon přímo vyžaduje pouze teplo a teplou vodu), je nákladem na správu domu.

    Vložil Krupp, 6. Únor 2009 - 17:52

    My jsme tedy družstvo, ale asi to nehraje roli. Když jsem začal dělat účetnictví, byly někde vyjmenované služby spojené s užíváním bytu. Tam právě bylo topení, voda, osvětlení, odvoz smetí, provoz STA… a také úklid a provoz výtahu. Například u toho výtahu se mi nezdá placení z FO, když to neplatí uživatelé v přízemí a 1. patře. Jirka

    Vložil Matějka Jaroslav, 8. Únor 2009 - 19:46

    Vážený, jste-li družstvo, (družstvo není společenství) platí pro vás vyhláška č.85/1997 Sb., kde služby řeší § 4.

    Matějka

    Vložil Anonymou (bez ověření), 6. Únor 2009 - 15:19

    My máme úklid domu ve službách (jako teplo, vodu, výtah, společnou elektřinu) a rozúčtováváme ve vyúčtování služeb podle počtu osob.

    Vložil P.R. (bez ověření), 6. Únor 2009 - 15:53

    Ano, tak to mnohde mají, ale mě zajímá, jestli to jde i z tzv. FO.

    Vložil Škuthan (bez ověření), 8. Únor 2009 - 16:48

    Z FO není možné úklid hradit (jak název říká – Fond údržby a oprav)a ani z nákladů samosprávy. Úklid v domě je služba a musí být samostatně účtována jako jedna z položek ve vyúčtování služeb (náklady na výtahy, osvětlení společných prostor, odvoz odpadků apod.). Doporučuji s pracovníkem, který provádí úklid sepsat řádnou smlouvu o provádění prací, stanovit požadavky a rozsah činnosti a dohodnutou cenu. Náklady za tuto činnost zahrnout do samostatné položky „úklid“ a tyto náklady rozúčtovat všem členům ve vyúčtování zálohového nájemného na konci roku, např. v poměru podlahové plochy. Stejně tak je nutné při sestavě finančního plánu na kalendářní rok řádně naplánovat potřebnou částku a zahrnout jí do zálohových měsíčních plateb pro jednotlivé členy.

    Vložil Matějka Jaroslav, 8. Únor 2009 - 19:39

    Vážený pane Škuthan, a ostatní.

    Kde jste se dočetl, že úklid je služba? Konkrétně prosím.

    Kde máte v ZoVB informaci o FO (Fondu oprav)?

    V souladu s účetními předpisy se jedná o zálohu (dlouhodobou zálohu v souladu se stanovami a vnitřní směrnicí společenství o hospodaření, která se nevyúčtovává), která je nesprávně nazývána Fond oprav. Krátkodobá záloha (služby spojené s užíváním jednotky), která se v rámci hospodářského roku (kalendářního roku) vyúčtovává proti skutečným nákladům.

    Vážený pane, úklid je oprávněným nákladem spojeným se správou domu a pozemku v souladu s ustanovením ZoVB § 13 odst.1) „Vlastník jednotky se podílí na správě domu v rozsahu, který odpovídá jeho spoluvlastnickému podílu na společných částech domu, není-li mezi vlastníky jednotek dohodnuto jinak.“ a dle § 15 odst.1.„Vlas­tníci jednotek jsou povinni přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku. Pokud dohoda neurčuje jinak, nesou náklady poměrně podle velikosti spoluvlastnického podílu (§ 8 odst. 2).“

    Takže ve vašem společenství máte „dohodu“ o tom, že je úklid „jinak“!

    Matějka

    Vložil JarekSVJ, 8. Únor 2009 - 19:18

    Škuthane, znám SVJ kde z tzv. fondu oprav hradí svoz komunálního odpadu a představ si že to jde…

    Vložil Václav (bez ověření), 8. Únor 2009 - 21:04

    Podle příspěvku JarkaSVJ se zdá, že některá společenství jsou rozumná.

    Vložil Václav (bez ověření), 8. Únor 2009 - 18:41

    Vážený pane Škuthane,

    můžete, prosím, podložit Vaše tvrzení „Úklid v domě je služba a musí být samostatně účtována jako jedna z položek ve vyúčtování služeb“ citací příslušného předpisu, který toto ukládá? (Pokud ho nenajdete, není to chybou Vašeho hledání.)

    (Odvozovat z se slov „Fond oprav“, co má být hrazeno, když FO neexistuje, nemá smysl diskutovat.)

    Václav

    Vložil JarekSVJ, 8. Únor 2009 - 19:14

    Vašíku, pokud se SVJ rozhodne, že úklid nebudou provádět vlastníci zadarmo po týdnu nebo podle nějakého plánu úklidu ale bude to dělat nějaká firma nebo důchodkyně za nějaké peníze, je jenom na SVJ jak to budou účtovat.Tak to vidím já bolševik… nebo ty jsi pravičák nebo – li ODSSák , který nutí vlastníky jak zacházet se svojím majetkem????

    Vložil P.R. (bez ověření), 10. Únor 2009 - 8:40

    Díky všem za odpovědi. Je to tak, jak jsem si myslel, že nevidím žádný předpis, který by nutil úklid účtovat jinak.¨

    A nejde jen o úklid. Ze záloh na správu domu (které předepisuje ZoVB) lze podle mě platit i odměny, aministrativu, účetnictví – pokud se tak společenství rozhodne. Je to tak?

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".