Informace o záloze na opravy domu
Požádal jsem předsedu domu, kam jsme se přestěhovali, aby mě sdělil, kolik je k mé jednotce zaplaceno na zálohách na opravy domu. Předseda však dodnes nereagoval, prý na toto není čas, chystá se rekonstrukce, podívá se na to, až bude více času, nejspíš po rekonstrukci. Správu nám dělá firma, ta však informace mě nehodlá podat. Nastěhovali jsme se v listopadu, vyúčtování za dva měsíce jsme obdrželi, ale nebylo zdaleka přehledné, ač vím, že to byla chyba, nechtěl jsem vířit vzduch a podávat reklamaci. Příště už tak určitě udělám. Mám nějakou možnost jak dostat informaci, kolik mám zaplaceno na zálohách na opravy domu?
Pokud není výbor ochoten poskytovat Vám jako vlastníkovi jednotky základní informace o hospodaření SVJ, přestaňte hradit zálohy na správu a skládejte je do úřední úschovy (§ 568 ObčZ). Výboru dejte na vědomí, že nadále budete přesně plnit svou povinnost hradit příspěvky na správu domu podle § 15 odst. 1 ZoVB, a k tomu požadujete informaci jakou konkrétní částku na jaký konkrétní účel máte uhradit k jakému konkrétnímu datu.
Zálohy začněte hradit teprve až SVJ začne plnit svou povinnost informovat Vás jak se s Vašimi zálohami (i zálohami ostatních členů SVJ) nakládá. Mezitím můžete požádat, aby shromáždění v tomto smyslu doplnilo stanovy SVJ.
Nechte si rovněž předložit všechna dříve přijatá usnesení týkající se výše záloh na správu domu. Nejsou-li usnesení dostatečně určitá (to jest neobsahují informaci na jaký konkrétní NUTNÝ účel v příštích měsících či následujících letech je záloha podle § 15 odst. 2 ZoVB vybírána), pak nejste vůbec povinen takto neurčitě stanovenou zálohu hradit. Je to SVJ, které je povinno tvrdit a Vám prokazovat, že záloha je v souladu s § 15 odst. 2 a že je určena na zákonem stanovený účel, to jest pouze na výdaje, které je nebo bude nutné vynaložit.
Povinnost SVJ informovat vás o svém hospodaření není bohužel výslovně stanovena v ZoVB. Proto se na základě § 853 ObčZ použijí ustanovení o příkazní smlouvě, zejména § 727 ObčZ: „Příkazník je povinen podat příkazci na jeho žádost všechny zprávy o postupu plnění příkazu a převést na příkazce všechen užitek z provedeného příkazu; po provedení příkazu předloží příkazci vyúčtování.“
Je pochopitelné, že příkazník se nemůže dožadovat zaplacení dalších záloh, jestliže zároveň odmítá podávat zprávy o postupu a nepředkládá příkazci řádné vyúčtování (u dlouhodobých záloh minimálně jednou ročně). Vlastník jednotky není ovce.
lake
Předseda mně předal nepodepsaný Evidenční list, na kterém je předpis plateb a záloh. Já po něm však po čase chtěl informaci kolik, mám zaplaceno (naspořeno) na dlouhodobých zálohách na opravy domu a tohoto jsem se zatím nedočkal. Vyúčtování, ač nepřehledné a nepodepsané jsem obdržel, ale ani tam nebylo napsáno, kolik mám v dlouhodobých zálohách na opravy domu naspořeno (tato položka tam nebyla vůbec). Požádal jsem i o nahlédnutí do zápisů ze shromáždění, předloženo mi bylo pět z jedenácti zápisů, ostatní prý neexistují (z dob minulého výboru). Už jsem si všiml, že rozpočítávání nákladu na správu je zde na byt, ne tedy na podíl, což mě vadí a dost, ale při ohrazení se, jsem sklidil jen opačný názor a to, že je to takto v pořádku i podle našeho správce, který to tvrdí. Lidé zde jsou bez zájmu něco řešit, nechci dělat problém, ale také si nechci nechat brát právo na informace. Takže právo na informaci o stavu naspořené částky na dlouhodobých zálohách na opravy domu mám a to i po vyúčtování na které jsem se bohužel neodvolal a platí to, co jste psal. Rád bych se začal orientovat v tom, na co mám nárok a na některých, začal trvat.
Evidenční list je dokument, na kterém jsou evidovány (vypsány) dosud uhrazené zálohy. Nejde o předpis budoucích záloh. Pan předseda si zřejmě plete pojmy.
Předpisy záloh, které jsou rozporné se zákonem, nemají právní účinky a jsou absolutně neplatné. Tedy nevymahatelné. Neplaťte.
Je-li příspěvek na správu rozúčtován nikoliv podle spoluvlastnického podílu, pak zkontrolujte, zda i zálohy jsou předepsány tímto způsobem. Pokud ano, věc je jednoduchá: předpis záloh je vadný a nemá právní účinky. Zastavte jakékoliv platby záloh, nejsou-li stanoveny ve výši Vašeho spoluvlastnického podílu a neexistuje-li přesvědčivý důvod pro jejich odlišné stanovení. Požadujte předpis záloh v souladu se zákonem. Požadujte vyrovnání i zpětně za uplynulé období.
Pokud snad na tomto zvláštním způsobu rozúčtování vyděláváte, pak ovšem nemáte žádný ekonomický důvod trvat na přispívání podle zákona. Ukazuje to ovšem na neschopnost členů výboru, naprostý chaos v účetnictví a v činnosti vašeho SVJ.
lake
mohu se zeptat pane Lake, jestli musí být „vyúčtování nákladů zasílaných jako zálohy“ nebo „Evidenční list“ nebo „předpis budoucích záloh“ podepsán a kým? Když jsem výboru a správci namítal, že to je „účetní doklad“ (konkrétně „roční vyúčtování“) a že by podle účetního zákona měl být podepsaný, tak mi tvrdili že ne, že to je „faktura“ a že být podepsána nemusí (myšleno razítko a podpis). Že prý stačí když mohu z textu vyčíst, že vyúčtování prováděl „někdo od správce“. Ale údajně ani on tam být podepsán nemusí a razítko taky ne. Vyúčtování mám orazítkované a podepsané někým od správce – snad, protože vůbec nevím zda tedy to, že to je listina skutečně od SVJ prokazuje ten otisk razítka (razítka správce) nebo ruční podpis mně neznámé (nikdo z výboru to není) osoby? A co se stane pokud SVJ v budoucnu popře, že by předané listiny zhotovilo ? (to se mi již stalo ale nevěda co s tím, nechal jsem to tehdy (před 4-mi roky) být)
Zde (např. u ročního vypčtování) tedy neplatí §9/13 zákona o bytech kde je uvedeno že „…Jde-li o písemný právní úkon, musí být podepsán předsedou výboru a dalším členem výboru…“ ??
děkuji Janek Teplý
Pane Teplý,
Vaše povinnost hradit nevzniká pouze na základě vyúčtování nebo
předpisu záloh, jak se mylně domníváte. Taková povinnost vyplývá
v první řadě ze závazkového vztahu (ze smlouvy o dodávce služby, nebo
ze stanov), nebo na základě zákona. Samotné vyúčtování nebo předpis
záloh je pouze kus papíru s informacemi, jak už jsem napsal v jiné
diskusi.
Forma, obsah, náležitosti vyúčtování a způsob jeho doručení bývají definovány různě. Obecné lze říci jen to, že úkony SVJ by měly být činěny způsobem nevzbuzujícím pochybnosti. Bez konkrétních údajů nemá cenu věc rozebírat podrobněji.
Přečtěte si obsah vaší smlouvy o dodávkách služeb, my ji neznáme. Může to jistě být uvedeno i ve stanovách SVJ. Přečtěte si je, my je neznáme.
lake
Janku, vaše tvrzení, že „by účetní doklad podle účetního zákona měl být podepsaný“ je totální nesmysl v rozporu s právem. Jednak neexistuje účetní zákon a jednak účetní doklady podepisuje příjemce dokladu a nikoliv ten, kdo je vystavuje. Protože o problematice nic netušíte, tak asi bude marné uvádět § 11 odst. 1 písm. f) zákona o účetnictví. Raději vám prozradím, že podpisy a razítka na faktury nedávají ani dodavatelé elektřiny či telekomunikačních služeb. Tam chybějící podpisy a razítka také reklamujete? :-))Výbor a správce samozřejmě měli pravdu, že podpisy a razítka na účetních dokladech nemusí být.
No patřím zrovna mezi ty menší byty… Včera jsem obdržel nový předpis záloh, zdá se dost divoký, prosím je takový rozpis správný?
Zde je náhled: <a href= http://www.nahraj-obrazek.cz/…
Na rozpisu si všímám, že je mimo další: Pojištění, Administrativní činnost, Správa, Provozní výdaje, to vše psané jako Služby a já se domnívám, že se jedná o SPRÁVU. Dokonce tam vidím řádek Správa – služby 208kč, což se mě zdá napsáno jako naprostý nesmysl (ač vím, o jaký výdaj jde), je to snad buď SPRÁVA, nebo SLUŽBA. Pletu se v tom, že takovýto rozpis je naprosto vadný a mohu požívat správný? Nebo co mohu dělat?
Vyberte si:
Předpis ignorujte a nehraďte ničeho.
Chcete-li být mimořádně vstřícný, hraďte služby (teplo a teplou vodu), ostatní je nepřezkoumatelné.
Zejména nehraďte vyhotovení tohoto předpisu.
Předpis je absolutně neplatný pro neurčitost.
Služby jsou zcela jiné zálohy než správa domu.
První rozdíl:
Zálohy na správu lze předepsat jedině ve výši schválené shromážděním. U záloh na služby se takto nepostupuje (zákon to nepožaduje); většinou se vychází ze skutečnosti předchozího roku.
Další rozdíl:
U záloh na správu nelze nějak volně stanovit individuální platby, nýbrž výše záloh má odpovídat tomu, že přispívání na správu se děje podle spoluvlastnických podílů (§ 15 odst. 1 ZoVB). Naopak služby se rozúčtují podle pravidel, schválených shromážděním (§ 11 odst. 4 ZoVB); to může být podle zcela jiných kriterií než spoluvlastnický podíl.
Třetí rozdíl:
zálohy na správu se vyúčtují, avšak ne vždy se přeplatky vracejí (u dlouhodobých záloh na opravu a údržbu by to bylo nesmyslné). Naopak zálohy na služby se vždy vyúčtují a vypořádají.¨
Z uvedeného je zřejmé, že zálohy na správu a zálohy na služby jsou dvě oddělené skupiny a k jejich kontrole je třeba bezpečně vědět která položka patří do které skupiny. Rozpis který máte je nepřezkoumatelný pro neurčitost. Reklamujte a neplaťte podle něj nic. Počkejte si až obdržíte předpis záloh na správu a odděleně předpis záloh na služby. Pak teprve můžete začít kontrolovat každou z obou skupin zvlášť.
lake
Jak píše Lake výše „Povinnost SVJ informovat o hospodaření není bohužel výslovně stanovena v ZoVB“.
Snad by se právo na vyúčtování dalo odvodit jinak, než z Občanského zákoníku.
ZoVB
"§ 9 (1) Společenství vlastníků jednotek je právnická osoba,
§ 15 (1) Vlastníci jsou povinni přispívat na náklady spojené se správou domu a pozemku.
(2) K účelu v odstavci 1 skládají zálohu. Výši si určí usnesením shromáždění dopředu tak, aby byly kryty předpokládané náklady v následujícím období. Výši a den splatnosti sděluje vlastníkům výbor.
(4) Pokud vznikla právnická osoba, jsou finanční prostředky zálohově poskytnuté vlastníky závazkem právnické osoby vůči vlastníkům".
Vzorové stanovy
"Čl. XVII
Úhrada nákladů spojených se správou domu a pozemku a úhrada za služby
(3) Zprávu o použití a stavu příspěvků na správu domu a pozemku předkládá výbor ke schválení spolu se zprávou o hospodaření a s návrhem na schválení účetní závěrky".
Zálohy správy tu již byly diskutovány, viz http://www.portalsvj.cz/…i-vlastnikum
Poslední komentáře