domácí vodoměry na studenou vodu
Dobrý den,
prosím o odpověd zda je Společenství povinno vyměnit domácí vodoměry na
studenou vodu co 5 let,když všichni nájemníci souhlasí s tím,že
výpočet spotřeby je správný a tudíž domácí vodoměry měří
dobře.Patový vodoměr VAKU se mění pravidelně dle zákona.V případě že
jeden nájemník požaduje výměnu,musí ostatní souhlasit a vodoměry
v bytech vyměnit?Nebo je to ze zákona a vyměnit se musí bez toho,že voda
je rozúčtována správně. Děkuji Marie
Naše SVJ sdílí budovu s dalšími třemi SVJ. Je to dáno zákonem, aby všichni měli stejný typ (značku) vodoměru? Platí to pro všechny SVJ nebo v rámci jednoho SVJ
nebo
stačí jen, aby vodoměry byly ověřené a schválené, ale je jedno, jaký kdo má typ vodoměru?
výměna bytových vodoměrů po 5 letech je nutnost, i dodavatel vody patní vodoměry tak mění. Rozhodně se přikláním k tomu,aby je SVJ nakoupilo a požadovalo po dodavateli, pokud možno, vodoměry stejné výrobní šarže protože je u nich předpoklad, že budou měřit ve stejné chybové toleranci. Rozhodně nesouhlasím s tím, aby byly od různých výrobců. A při dnešních cenách vodoměrů od 320–600Kč je jedno jestli se zaplatí z FO nebo se vyúčtují každému vlastníkovi. Chápu SVJ které spravují velké bytové domy, že instalují dálkové odečty, u nás je jen 9 bytů a též je s tím někdy problém. Jinak bytový vodoměr je vlastně poměrové měřidlo a tedy součet spotřeby v bytech nikdy nesouhlasí s patním vodoměrem.
Mařko, vše je otázka dohody, i jeden tzv. uvědomělý pokud se obrátí na soud může mít pravdu, Nehleď na city
Ještě tip pro SVJ:
- kalibrace platí 6 let, takže když si brzy v lednu (hned po odečtu v prosinci a vypršení v prosinci) objednáte výměnu a požadujete vodoměry kalibrované ten rok, tak 5 let běží až od dalšího roku a dostanete vlastně 6 let
- výměnu vodoměru nechť si zaplatí schválené firmě každý vlastník sám (případně prostřednictvím SVJ), ale NE z fondu oprav, je to
- spravedlivější (z FO je to nespravedlivé – vodoměr nesouvisí s podlahovouz plochou) a
- současně výhodnější (každý se bude zajímat, zda se neplatí moc a sežene levnějšího dodavatele)
- současně výhodnější i o to, že tento náklad lze podle NV 308/2015 přenést na nájemníka či podnájemníka, tedy pronajímající vlastníci ušetří
- zkontrolujte si práci firmy, ty experti vám jsou schopni z lenosti dát plombu za vodoměr, místo před vodoměr, ne/osadit zpětnou klapku (neosadit má smysl v případě, kdy jde do bytu jen studená voda a naopak).
To jsou blafy, Erik. Třeba tenhle:
„neosadit má smysl v případě, kdy jde do bytu jen studená voda“
Zpětná klapka má smysl vždy.
Zpětný ventil tam musí být na základě technické normy na vodovodní rozvod, ve kterém se nesmí nacházet slepé větve, kde voda stojí déle než 7 dní. Jelikož Vám nikdo nezaručí, že se ve všech bytech jednou týdně odtočí voda, zpětným ventilem dosáhnete oddělení bytového rozvodu, aby voda nemohla proniknout zpátky.
Ono jde i o zpětné nasátí, třeba z nádržky wc apod…
Nicméně ty plastové klapky na výstupu http://www.neovlivnitelnyvodomer.cz/…-k-vodomeru/ výstup, který není plombován a navíc kupujete při každé výměně novou, za cca 50 Kč, jsou k čemu?
Je lepší mít klapku mosaznou před vodoměrem, vždyť ta stojí v provedení 1/2” jen 61 Kč a je nafurt.
můj názor (asi budu minusovan): pokud je malé SVJ a lidi se znají a věří si a není pravděpopdobné, že nějaký byt bude prázdný anebo bude prodán (nedej bože v exekuci), pak by byla asi možnost se 100% hlasy dohodnout na tomto postupu prodloužení životnosti, s tím, že někdo ty vodoměry zkontroluje, odtočí 1L vody a zkusí jak ukazují.
Ale jinak, na triko bych si to nevzal, pokud nejsou splněny podmínky výše…
Riziko je, pokud se byt prodá a změní majitele, pokud bude v exekuci a prázdný a bude protékat třeba záchod (to může být 150.000 Kč – osobní zkušenost)…
Povinno není, ale pak taky dotyčný vlastník není povinen akceptovat rozúčtování na základě vodoměrů, které nemají platné ověření. V takovém případě by se muselo udělat rozúčtování dle zákona, a to je dle směrných čísel potřeby vody a dle počtu osob užívajících jednotku. Hodně štěstí.
Každý rok seznámíme vlastníky s chybou měření a požádáme je o souhlas s použitím vodoměrů pro vyúčtování dalšího roku. Funguje to tak už 17 let. V paneláku věc nemožná, ale mezi 12 vlastníky to jde. Děláme si vše sami a nemáme správce.
Jakou formou odsouhlasení vodoměru provedete a kdy, vždy v lednu?
Je tam riziko, že v únoru přijde do nějakého bytu nájemce a na příštím vyúčtování začne dělat problémy.
Anebo 4× ročně opisujete stavy?
Ono je to vždy vše v pohodě, až do doby, než se
1/ nějaký vodoměr zasekne a neměří spotřebu 2/ v nějakém neobsazeném bytě začne 3/4 roku protékat záchod, což dělá třeba 120.000 Kč
S prošlými vodoměry je jen jeden problém: je nevymahatelný nadlimitní odběr, kdokoliv to může zpochybnit.
Odsouhlasení přesluhování by musel provést vlastník i nájemce, nejlépe na jedné listině a muselo by se pravidelně kontrolovat, že neprotéká a že měří jak má. Myslím že tohle za ty problémy, které mohou (nemusejí) nastat, ta výměna a cena 500 Kč za vodoměr 1× za 6 let nestojí.
Nemusíte, ale riskujete, že se někdo ozve a jste v kelu. Platí to obecně, kde není žalobce, není soudce!
Pokud chce SVJ použít vodoměry k rozúčtování služby studená voda, musí měřiče splňovat požadavky zákona o službách a zákona o metrologii, tedy mít platné ověření.
Poslední komentáře