Nějaký ouředník stavebního úřadu nemůže postupovat
v rozporu s ústavou. Z žádného celostátně platného předpisu
neplyne automaticky požadavek na souhlas 100% cizích osob, které nejsou
spoluvlastníky stavby, ani k ní nemají jiná práva. Námitky ostatních
vlastníků jednotek by měly být posouzeny pouze z toho hlediska, zda změna
způsobu užívání jedné z jednotek nějak zasáhne do jejich vlastnických
práv.
Jelikož odpověď zní „NE“, nemají do toho co
mluvit.
- Rozhodování v SVJ se vztahuje pouze na společné části domu. Souhlas všech podle § 11 odst. 5 ZoVB se samozřejmě týká pouze změny společné stavby, popř. změny způsobu užívání společné stavby. Jakýkoliv extenzivní výklad tohoto ustanovení by byl v rozporu se zněním ZoVB a s ústavou.
- Nebytový prostor není společnou částí domu. Viz § 2 ZoVB. SVJ není oprávněno diktovat vlastníkovi jednotky, zda smí svou jednotku prodat, darovat, pronajmout či změnit její účel užívání. Žádný právní předpis nestanoví opak.
- Ustanovení § 127 StavZ se použije nejen na celou budovu, jak se někteří mylně domnívají, nýbrž i na část stavby (byt nebo nebytový prostor). Výlučným vlastníkem jednotky je vždy vlastník jednotky. Pouze on za sebe podává žádost Stavebnímu úřadu. Pouze jeho souhlas je nezbytný. Dokládat souhlas dalších osob by musel pouze v případě, že jednotka má více spoluvlastníků. Jiný názor je v rozporu s právem.
Stavební úřad může nanejvýš učinit závěr, že změna se dotýká práv třetích osob (§ 127 odst. 3 StavZ). V tom případě může rozhodnout, že tyto osoby se stávají účastníky řízení a mají právo vznášet námitky. SÚ pak při svém rozhodování k námitkám přihlédne nebo nepřihlédne. SÚ však není oprávněn vlastníkovi uložit, aby získal předem ouhlas od kohokoliv. Takový postup je absurdní a v rozporu se Správním řádem.
V situaci, kdy okruh dotčených osob nebyl stanoven a není ani známo, zda tyto osoby vznesou případně nějaké námitky, je zcela předčasné vyžadovat získání souhlasu. SÚ se nemůže vyhýbat povinnosti rozhodnout ve správním řízení. Mimochodem, nedovedu si představit žádnou relevantní námitku ke změně nebytového prostoru na byt.
Závěr:
Tazateli tedy doporučuji, aby vyplnil předepsaný formulář a podal žádost
o změnu účelu užívání stavby. Stavební úřad bude nucen reagovat a
případně stanoví své požadavky, které ovšem musí zdůvodnit
konkrétním právním předpisem.
lake
Poslední komentáře