Dobrý den,
jak už zde zaznělo, o výši záloh rozhoduje shromáždění (patří to dokonce do jeho výlučné pravomoci) – samozřejmě pokud to ve stanovách máte takto uvedené.
Řekl bych ale, že je vhodné nechat na shromáždění odsouhlasit, aby mohl o výši některých záloh rozhodovat operativně výbor. Pokud totiž stanovíte u některého bytu zálohy na teplo podle loňské spotřeby, kdy byt nebyl téměř obýván, a náhle se tam nastěhuje čtyřčlenná rodina, bude každému členu výboru okamžitě jasné, že pokud si zálohy sami nezvýší, bude se výbor na konci roku potýkat s velkými nedoplatky (které pak bude muset často i složitě vymáhat). Z tohoto důvodu je tedy myslím celkem vhodné, aby v takovýchto případech mohl výši záloh upravit výbor.
Osobně bych nechal výbor takto rozhodovat pouze o zálohách na teplo a vodu (tj. o zálohách, které souvisejí se spotřebou a každým rokem mohou u jednotlivých vlastníků výrazně kolísat ⇒ např. změna vlastníků, změna počtu uživatelů v bytě apod.). Rozhodování o výši ostatních záloh bych ponechal v pravomoci shromáždění.
Také bych případně doporučoval tento bod při schvalování dobře promyslet a co nejlépe v něm vymezit mantinely (aby se vám pak nestalo, že vám nějaký šikovný předseda zvýší svévolně zálohy např. o 50%, přestože k tomu nemá žádný rozumný důvod).
Například tam můžete uvést, že výbor takto může určovat výši záloh, ale primárně na základě skutečné spotřeby v minulých letech a s ohledem na počet trvale hlášených uživatelů (nebo něco podobného), a že tyto zálohy smí zvýšit max. o 10% oproti předchozímu roku (např. z důvodu předpokladkládaného zdražení služeb). Pokud se změní počet uživatelů v bytě a existuje tak reálný předpoklad, že se tím zvýší i náklady na tyto služby, může výbor stanovit výši záloh podle průměru ve srovnatelných bytech, kde žije stejný počet uživatelů.
Dobře definovaný bod je tou nejlepší pojistkou proti případným budoucím sporům.
Poslední komentáře