Inu, pan Rozúčtovatel může (v rozporu s právem) upravovat náměr libovolně. Ovšem nic není beztrestné, na každý podraz a podvod se přijde - pokud koneční spotřebitelé nejsou ovce.
Proto ve svých odpovědích zdůrazňuji, že spotřebitel má právo vyžadovat od SVJ všechny údaje potřebné ke kontrole rozúčtování, včetně koeficientů pro polohu, pro výkon radiátorů a pro upevnění indikátoru. Rozúčtovatel musí být schopen prokázat jak ke koeficientům polohy došel: buď předloží odborný výpočet tepelných ztrát jednotlivých místností v domě nebo kvalifikovaný odhad odborníka.
Dále musí spotřebitel na svou žádost obdržet srozumitelnou metodiku výpočtu podle vyhlášky 372/2001 Sb., včetně seznamu koeficientů, způsobu jejich uplatnění, postupu při redukci nákladů do pásma +40 až -40%. To jsou věci, které vyhláška neupravuje a ponechává je na rozúčtovateli. Toto nelze (vzhledem ke složitosti) sdělovat ústně, proto spotřebitel má právo nahlédnout do PÍSEMNĚ zpracované platné metodiky, případně obdržet na požádání její kopii.
Soudím, že 90% rozúčtovatelů nemá toto v pořádku. Zejména koeficienty polohy se prostě opsaly z nějaké příručky, i když nejspíše šlo o jiný systém panelové stavby s jinou izolací a v jiné klimatické oblasti. Metodiku též nemají všichni zpracovánu: asi vám u správce řeknou, že to nějak počítá paní z vedlejší kanceláře (už 15 let) a nikdo jiný tomu nerozumí.
Totéž se týká psaných (v SVJ schválených) pravidel a metodiky výpočtu nákladů na další služby (studená voda například).
Nejsou-li pravidla, nelze stanovit, zda bylo rozúčtováno správné či nikoliv. Spotebitel má právo na informace potřebné pro kontrolu. Nejsou-li poskytnuty, v tom případě je vyúčtování nepřezkoumatelné: je třeba je reklamovat a konečnému spotřebiteli nevzniká povinnost podle něj platit.
lake
Poslední komentáře