Pokud jsem dobře pochopil co jste vlastně reklamoval, pak šlo zřejmě o to, že se Vám nelíbí způsob rozúčtování nákladů na
- odečty stavů indikátorů, použité k rozúčtování služeb,
- odečty náměrů měřidel, použité k rozúčtování služeb,
- rozúčtování nákladů na služby mezi příjemce služeb,
- vyhotovení a doručení vyúčtování služeb.
Naprosto se mýlíte, jestliže se domníváte, že toto má něco společného s vlastní správní činností. Nemá.
(1) Vlastní správa SVJ zahrnuje – jak je ostatně z tohoto označení
zřejmé – pouze správu sebe sama. To jest vlastní správu samotné
právnické osoby SVJ. Jednoduše řečeno: jde o náklady, které by SVJ
vynakládalo, i kdyby neexistoval žádný dům s jednotkami a kdyby nebyly
poskytovány žádné služby.
(2) Do nákladů vlastní správy lze zahrnout náklady na vedení účetnictví, na sestavování účetních závěrek, plnění povinností vůči státu a jeho orgánům, povinné statistické výkaznictví, náklady na vedení bankovního účtu SVJ, dále náklady na vnitřní „spolkový“ život, to jest příprava, organizace a uskutečňování schůzí shromáždění, informování členů, tvorba a rozesílání pozvánek a zápisů, odměňování statutárů za tyto činnosti, atd. – zkrátka veškeré „spolkové“ činnosti které pro své členy vykonává kterákoliv osoba typu spolek.
(3) Je naprosto absurdní tvrdit, že typická činnost nerozlučně spojená s poskytováním služeb by měla být zařazena někam jinam nežli pod poskytování služeb. Jde nepochybně o činnosti podle zákona 2013/67/§3/1. Výslovně jsou tyto činnosti zmíněny i v ustanovení 2012/89/§1181, cituji: „plnění spojená nebo související s užíváním bytu (služby)“.
☀ Tím jsme určili o jaký druh nákladů se jedná a kam je zařadit účetně.
(4) Způsob rozúčtování nákladů na služby neurčuje v žádném případě občanský zákoník, nýbrž lex specialis (zvláštní zákon) 2013/67. Podle ustanovení 2013/67/§5/1 platí, že způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Z uvedeného plyne, že rozhodnutí o způsobu rozúčtování nákladů na služby přijímá společenství [vlastníků].
☀ Tím jsme naše pátrání zúžili na dva orgány SVJ: statutární orgán a nejvyšší orgán.
(5) Podpůrně se zde uplatní ustanovení občanského zákoníku o rozhodování shromáždění: Podle 2012/89/§1208/d platí, že do působnosti shromáždění patří schválení druhu služeb a způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky.
(6) Tato záležitost je svěřená zákonem do pravomoci shromáždění. Z uvedeného plyne a contrario, že o tom nemůže rozhodovat statutární orgán samotný. Vyřešeno! (Nic nebrání tomu, aby tento náklad byl rozúčtován stejnou částkou na každou jednotku, rozhodne-li tak shromáždění.)
☀ Osoba označovaná jako „právní znalec z oboru“ se mýlí. Nebyl schopen rozpoznat typický náklad na poskytování služeb. Nebyl schopen rozpoznat dokonce ani to, že vůbec nejde o náklad podle § 1180/2, nýbrž o náklad na služby podle § 1181 občanského zákoníku.
Justitianus
Poslední komentáře