Pokud jsem dobře pochopil co jste vlastně reklamoval, pak šlo zřejmě o to, že se Vám nelíbí způsob rozúčtování nákladů na
- odečty stavů indikátorů, použité k rozúčtování služeb,
- odečty náměrů měřidel, použité k rozúčtování služeb,
- rozúčtování nákladů na služby,
- vyhotovení a doručení vyúčtování služeb.
Naprosto se mýlíte, jestliže se domníváte, že toto má něco společného s vlastní správní činností. Nemá.
Vlastní správa SVJ zahrnuje – jak je ostatně z tohoto označení
zřejmé – pouze správu sebe sama. To jest správu samotné právnické
osoby SVJ. Jednoduše řečeno: jde o náklady, které by SVJ vynakládalo,
i kdyby neexistoval žádný dům s jednotkami a kdyby nebylo poskytovatelem
žádných služeb.
Do nákladů vlastní správy lze zahrnout náklady na vedení účetnictví, na sestavování účetních závěrek, plnění povinností vůči státu a jeho orgánům, povinné statistické výkaznictví, náklady na vedení bankovního účtu SVJ, dále náklady na vnitřní „spolkový“ život, to jest příprava, organizace a uskutečňování schůzí shromáždění, informování členů, tvorba a rozesílání pozvánek a zápisů, atd. – zkrátka veškeré „spolkové“ činnosti které pro své členy vykonává každá osoba typu spolek.
Je naprosto absurdní tvrdit, že typická činnost nerozlučně spojená s poskytováním služeb by měla být zařazena někam jinam nežli pod poskytování služeb. Jde nepochybně o činnosti podle 2012/89/§1181 a podle 2013/67/§3/1.
Tím jsme určili o jaký druh nákladů se jedná.
Způsob rozúčtování nákladů na služby neurčuje v žádném případě občanský zákoník, nýbrž lex specialis (zvláštní zákon) 2013/67. Podle ustanovení 2013/67§5/1 platí, že způsob rozúčtování poskytovatel služeb ujedná s dvoutřetinovou většinou nájemců v domě, nebo o něm rozhodne družstvo, anebo společenství. Z uvedeného plyne, že rozhodnutí o způsobu rozúčtování přijímá společenství.
Tím jsme naše pátrání zúžili na dva orgány SVJ: statutární orgán a nejvyšší orgán.
Podpůrně se zde uplatní ustanovení občanského zákoníku o rozhodování shromáždění: Podle 2012/89/§1208/d platí, že do působnosti shromáždění patří schválení druhu služeb a způsobu rozúčtování cen služeb na jednotky.
Z uvedeného plyne a contrario, že o této záležitosti nemůže rozhodovat statutární orgán samotný. Je to záležitost svěřená zákonem do pravomoci shromáždění. Hlupák označovaný jako „právní znalec z oboru“ se mýlí. Nebyl schopen rozpoznat dokonce ani to, že nejde o náklad podle § 1180/2, nýbrž o typický náklad na služby podle § 1181.
Justitianus
Poslední komentáře