Dobrý den,
Předem bych chtěl poděkovat všem zejména pak (Pavel, Brunno2 a Petr). To je přesně co jsem potřeboval. Příklady z praxe, jak to řešíte a jaké účetní sestavy používáte. Používáte standardní účetní reporty, které jsou v každém SVJ dostupné.
Níže jsem to shrnul takto:
1. Před shromážděním se pošlou e-mailem projednávané materiály s návrhem usnesení. Základem je účetní závěrka (Zákon o účetnictví § 18 Účetní závěrka). Standardně ve zkráceném rozsahu, ale z toho se vlastník moc nedozví. Doporučení je:
a. Rozvahu analyticky (pro účel zaslání do rejstříku možno i ve zkráceném rozsahu)
b. výkaz zisku a ztráty (pro účel zaslání do rejstříku možno i ve zkráceném rozsahu)
c. příloha, která vysvětluje a doplňuje informace obsažené v částech uvedených pod písmeny a) a b), zejména naplněním § 7 odst. 3 až 5 a § 19 odst. 5 a 6.
2. Přehled stav bankovního účtu, stav pokladny, pohledávky po lhůtě, dlouhodobá záloha, zůstatek úvěru (pokud je). Další možné sestavy: čerpání dlouhodobé zálohy (FO) celkové/položkově, přehled přijatých faktur. Čerpání provozního fondu (pokud jej máte; ten co se ročně vyúčtovává).
3. Obratová předvaha (asi jako hlavní kniha, ale jen součet bez pohybů na jednotlivých účtech) tzn: soupis konečných zůstatků všech účtů rozvahových i výsledkových. Vtipně položený dotaz: https://businesscenter.podnikatel.cz/…use/1546505/
4. hlavní kniha + deník (V účetním deníku evidujete chronologicky všechny své účetní zápisy. V hlavní knize oproti tomu účetní zápisy evidujete z věcného hlediska, tedy podle účtů, pod které spadají. V praxi tak účetní kniha i hlavní deník obsahují stejné informace, jen z hlavní knihy je dohledáte podle účtů a z deníku podle data)
5. Ročně se na shromáždění projedná a schválí rozpočet na příští rok a plán údržby, oprav a modernizace a zdroje jeho financování na xy let (na příští rok podrobně, na další roky výhled).
Ještě jednou díky. mmp23
Poslední komentáře