K tomu je možné dodat, že jde o typický český Kocourkov. Ani Metodický pokyn, ani materiály ÚOOÚ totiž nejsou celostátně účinnými právními předpisy.
Rozhodující je pouze to, zda v určité životní situaci je pořízení kopie občanského průkazu výslovně nařízeno konkrétním celostátně účinným právním předpisem.
- Pokud tomu tak je, pak občan je povinen strpět pořízení kopie, nebo dokonce je povinen sám dodat kopii (viz např. § 8 až § 11 zákona č. 253/2008 Sb.). S tím je spojeno i právo držitele kopie uchovávat a spravovat všechny osobní údaje a informace které se z kopie OP dají vyčíst.
- Pokud tomu tak není, pak je pouze na občanovi, zda svolí k pořízení kopie.
Úřad nesmí podmiňovat kladné vyřízení žádosti souhlasem s kopírováním OP, jestliže neexistuje celostátně účinný právní předpis, který by občanovi ukládal strpět toto kopírování.. Šlo by o trestný čin útisku.
Úřady jsou oprávněny požadovat od občana pouze to co jim zákon povoluje, takže požadavek na zkopírování OP není – bez bez zákonné úpravy – v souladu s právem. Takový nelegální požadavek jde nad rámec zákona a může být svobodným občanem svobodně odmítnut.
Lehce pochopitelným argumentem je to, že občanský průkaz zpravidla obsahuje více osobních údajů, než které jsou nezbytné pro činnost úřadu. Úřad je oprávněn (a zpravidla i povinen) ověřit totožnost osoby. O tom učiní záznam. Je však oprávněn zaznamenat, spravovat a zpracovávat pouze ty osobní údaje, které potřebuje ke své činnosti v konkrétním případě.
Ke konkrétní životní situaci:
Původní dotaz zmíněny panem Pavlem se týkal podání žádosti o parkování v zóně na území města Brna. Magistrát města Brna nepotřebuje k vyřízení žádosti získávat ani uchovávat podobu držitele OP, ani grafickou podobu jeho podpisu, ani údaj o pohlaví, místu narození, o registrovaném partnerství, o tom zda je ženatý/vdaná, jméno manžela/partnera, jména dětí, údaj o tom jaký má případně vědecký či akademický titul. Nepotřebné údaje nesmí úřad z OP ani získávat, ani zpracovávat, ani uchovávat.
Mimochodem: Aktuální a ověřené informace o trvalém pobytu a rodném čísle má magistrát zpřístupněné v základních registrech; nepotřebuje k tomu kopii občanky. A údaje v OP o jméně, příjmení, rodném čísle či trvalém pobytu mohou být neaktuální a nepravdivé: při změně rodného čísla, jména, příjmení, pohlaví, rodinného stavu či adresy trvalého pobytu totiž dosavadní občanský průkaz platí jako průkaz totožnosti ještě 45 dnů. I když obsahuje nesprávné údaje, které jsou v rozporu s údaji v základních registrech.
Kopírování občanského průkazu se všemi těmito nepotřebnými (a možná nesprávnými) informacemi by tedy bylo neoprávněným shromažďováním osobních údajů.
Úředník je oprávněn vyžádat si při osobním jednání předložení OP k ověření totožnosti žadatele. Není však oprávněn kopírovat. Pokud je žádost odeslána z datové schránky žadatele či opatřena jeho ověřeným podpisem, nemá právo ani na předložení OP, a samozřejmě ani na kopii. V těchto případech totiž o totožnosti žadatele není pochyb.
Justitianus
Poslední komentáře