Pokud by připravovaná opatření měla usnadnit obyvatelům bytových domů problém s přítomností v bytě v době periodických odečtů poměrových měřidel, pak to může mít logiku a v dálkových odečtech poměrových měřidel lze spatřovat nějaký přínos pro bydlící. Jelikož se ovšem nic neděje bez příčiny, nemohu se ubránit, že se jedná jen o dementní lobby ze strany subjektů, které se živí na problematice poskytování služeb servisu měřidel a následném rozúčtování nákladů na poskytované služby spojené s užíváním bytu. Jednoznačně je s takovou změnou spojeno nikoliv nevýznamné navýšení nákladů na službu, kterou obyvatelé bytových domů v podstatě nepotřebují co do rozsahu, neboť doposud si přivykli na to, že odečty poměrových měřidel vždy probíhaly celkem bez problémů, přičemž i tak náklady na servis poměrových měřidel byly slušně řečeno neopodstatněně vysoké. Příkladně poměrový vodoměr užívaný v bytech jako stanovené poměrové měřidlo pro pitnou či teplou vodu, lze na trhu pořídit za cenu 300 Kč/ks, přičemž je už úředně ověřen a prodávající na něj poskytuje záruku po dobu celé lhůty platnosti úředního ověření, tedy 5 let. Poskytovatel servisu ovšem za takový vodoměr požaduje měsíčně částku nejméně 15 Kč/ks, což za dobu 5 let mu vynese 900 Kč/ks. Zpravidla v tomto servisu je zahrnut náklad na provedení odečtů měřidel 1 x ročně, tedy 5 odečtů za dobu 5 let, přičemž za jeden odečet měřidla je nejrůznějším brigádníkům poskytováno servisní firmou asi 10 Kč/ks. A to výjimečně, zpravidla je to méně. Poskytovatel servisu naplní svou databázi poměrových měřidel do PC a obratem mu jednoduchý excellový program provede i rozúčtování nákladů v závislosti na registrovaných spotřebách těchto měřidel za zúčtovací období. Můžete si lehce vykalkulovat, že od vybraných 1 800 Kč za každé dva vodoměry z jednoho bytu za dobu 5 let po odečtení nákladů na pořízení těchto vodoměrů 2×300 Kč a nákladů na jejich montáž na přípojku v bytě 200 Kč/ 2 ks vodoměrů, objímky a plomby, se výnos pohybuje okolo 1 000 Kč za uvedenou dobu 5 let z každého bytu!
No a když si vykalkuluji, že změnou poměrových vodoměrů, ale i IRTN na dálkově odečitatelné dojde k minimálně dvojnásobnému navýšení měsíčních plateb za servis těchto měřidel, bude mít z každého bytu poskytovatel servisu měřidel také nejen dvojnásobný výnos, ale ušetří za odměny vyplácené brigádníkům provádějícím pro něj fyzické odečty těchto měřidel a konec konců, usnadní mu to práci v tom, že odečty má tzv. pohromadě kdykoli a bez problémů s neodečtenými měřidly v nezpřístupněných bytech. Že k tomu musí pořídit software pro odečty, to jej na lopatky nákladově nepoloží a stále ušetří proti fyzickým odečtům, protože zajišťuje servis, ne desítek, ani stovek, ale tisíců měřidel.
Z praxe mám ověřeno, že pouhých 5–8% obyvatel v bytových domech si sledovali sami periodicky (např. měsíčně) spotřeby vody a tepla, protože si dokázali a hlavně chtěli hodnoty z poměrových měřidel odečíst. Ovšem další podklady pro provedení nějakého vyúčtování nákladů k dispozici neměli, tudíž tyto jejich odečty pouze používali ke statistickému srovnávání, jak se jejich spotřeba vyvíjí.
Pakliže v současné době stále není k dispozici žádný předpis s celostátní platností k této problematice, nemusím být skeptik, abych odhadl, co budou schopni ministerští úředníci vymyslet při aplikaci Evropské směrnice do našich zákonů. Jedno ovšem už dnes lze konstatovat, že to nebude nic dobrého a především užitečného pro obyvatele bytových domů, kde takové opatření bude tvrdě diskriminační proti občanům v této zemi, kteří bydlí v rodinných domech a jsou tzv. ošizeni o radosti, které sebou přináší např. kolektivní správa společné věci ve společenstvích vlastníků jednotek, kde problematice vyúčtování služeb příjemci služeb zpravidla moc nerozumí, přičemž tragické je to, že jí nerozumí především členové jejich statutárních orgánů a tak je taková změna, pouze doporučovaná, z díly EU vodou na mlýn smluvních správců, kteří budou za každé poskytované vyúčtování (bez ohledu na skutečnost, že nebudou zahrnovat úhradu přeplatků a nedoplatků v průběhu zúčtovacího období) velmi dobře zaplacené několikrát ročně.
Tohle jsme chtěli? Má někdo představu, jak vysoké odměny ve srovnání s našimi poslanci berou europoslanci? A co pro život člověka průměrného rozumu bydlícím v této zemi (bohužel ne každý má na to, aby bydlel podle svých představ, díky nesmyslně deformovanému trhu s bydlením) dělá tato vláda, která pouze zvyšuje daňovou zátěž svých občanů, aby mohla rozšafně rozházet získané peníze mezi „vlky“, kteří se v procesu zadávání veřejných zakázek sakra rychle rozmnožili.
Poslední komentáře