Vložil JaVa, 27. Únor 2019 - 16:26

Výbor, by se měl v prvé řadě seznámit s platnými zákony a také se jimi řídit!

Při Vašem citování tohoto §, jste vypustil tu nejdůležitější část: „nebylo-li v prohlášení vlastníka určeno jinak“

Co říkáte na návrh novely „vašeho oblíbeného § 1180“

  1. Vlastník jednotky přispívá na správu domu a pozemku v poměru odpovídajícím jeho podílu na společných částech, nebylo-li v prohlášení určeno jinak, zejména se zřetelem k povaze, rozměrům a umístění společné části, která slouží jen některému vlastníku jednotky k výlučnému užívání, a k rozsahu povinnosti vlastníka jednotky spravovat tuto část na vlastní náklad.

Nebo si ho vyložíte opět, „svým lidovým způsobem“?

A co vám říká toto:

Předně je třeba poznamenat, že poměr výše příspěvků, jako jeden z hlavních atributů bytového spoluvlastnictví, by měl být vždy zachycen v některém ze základních dokumentů bytového spoluvlastnictví. V úvahu přichází pouze prohlášení nebo stanovy. Stanovy však nemusí být přijaty ve všech případech bytového spoluvlastnictví (správa bez vzniku společenství vlastníků), nezbývá proto, než stanovit, že poměr výše příspěvků je povinnou náležitostí prohlášení. Co se týče skutečnosti, že o poměru výše příspěvků bude rozhodovat primárně původce prohlášení (přičemž vlastníci jednotek mají vždy možnost prohlášení včetně poměru výše příspěvků na správu domu a pozemku změnit – srov. navrhované znění § 1169), je třeba vycházet ze zásad soukromého práva, konkrétně zejména ze zásady, že nikdo nesmí těžit ze svého nepoctivého činu (§ 6 odst. 1 občanského zákoníku) a že zjevné zneužití práva nepožívá právní ochrany (§ 8 občanského zákoníku). Ovšem právě proto, že poměr výše příspěvků je součástí prohlášení, do kterého může každý nahlédnout v katastru nemovitostí (vzniklo-li společenství vlastníků, tak i ve sbírce listin rejstříku společenství vlastníků – srov. § 1220 odst. 2), může si každý potenciální nabyvatel jednotky v domě zjistit, jaký poměr výše příspěvků připadá na jednotku, kterou chce nabýt do vlastnictví. Navíc lze podotknout, že i podle stávající právní úpravy může poměr výše příspěvku určovat jediná osoba. Náležitosti stanov mohou být součástí prohlášení (§ 1166 odst. 2), o těch rozhoduje původce prohlášení, a poté jakákoli změna je obtížná (srov. § 1214). Rovněž pokud stanovy tvoří dvě osoby, situace není příliš odlišná (například případy smlouvy o výstavbě). Pokud jde o povahu ustanovení, tak dispozitivnost § 1180, a to jak v účinném, tak v navrhovaném znění, vyplývá z ustanovení § 1 odst. 2 občanského zákoníku [Ustanovení § 978 občanského zákoníku stanoví, že od ustanovení této části zákona se lze odchýlit ujednáními s účinky vůči třetím osobám, jen připouští-li to zákon. Určení výše příspěvku však účinky ve vztahu k třetím osobám nemá (jde pouze o určení příspěvků člena, tj. osoby uvnitř spoluvlastnictví), proto je třeba vycházet z obecné úpravy § 1 odst. 2 občanského zákoníku)]. Není zde dán žádný důvod k tomu, aby bylo ustanovení § 1180 kogentní. Na dispozitivnost ukazuje i navrhované ustanovení § 1166 odst. 1 písm. c). Pokud by bylo ustanovení § 1180 kogentní, nedávalo by smysl, aby muselo být opisováno do prohlášení, aniž by byla vlastníkům jednotek dána možnost upravit si poměr výše příspěvků jinak. Dispozitivnost ustanovení je navíc zdůrazněna v důvodové zprávě, úmysl zákonodárce je tak zjevný."

Přeji hezký den.JaVa

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.