Napsal jste:
„Vše co vybíráte předem, i na správu domu a pozemku, jsou zálohy. Teprve po té, co SVJ zaplatí něco jako náklad, tak to může vyúčtovat a předepsat členovi SVJ k úhradě jako splatný příspěvek doručením vyúčtování nákladů na správu domu a pozemku. Teprve pak může v účetnictví snížit svůj závazek proti členovi čerpáním zálohy jejím započtením proti splatnému příspěvku.“
Moc ráda bych tenhle postup viděla rozepsaný v časové posloupnosti.
Náklady SVJ jsou spočítány někdy v první dekádě dalšího roku. Potom se rozdělí mezi vlastníky, tj. vyúčtují a předepíší se jim příspěvky. Tohle „vyúčtování“ musí podle Vás odsouhlasit shromáždění.
Až potom se podle Vás musí zaúčtovat započtení. To bychom mohli být někde v únoru následujícího roku, když to půjde dobře.
A teprve potom mohou být uzavřeny účty a sestavena účetní závěrka. A ta má být znovu odsouhlasená shromážděním.
Ale OZ nepředepisuje shromáždění 2× do roka. Co s tím?
Účetní praxe má mnohem lepší řešení, které neporušuje žádné právní předpisy. Máte-li zájem, pište na klaiex@seznam.cz. Na portálu SVJ by rozbory účetních postupů zbytečně zabíraly místo.
N. Klainová
Poslední komentáře