Finanční plánování je standardní ekonomická disciplína a pro „know
how“ nemusíme chodit do zahraničí. Je též pochopitelné, že zákon
sestavení rozpočtu neřeší, není to právní problém, ale ekonomický.
Nástroje finančního plánování aplikované pro podnikatelské subjekty
zmiňované v příspěvku jako např. plánové kalkulace nebo metoda cash
flow jsou v případě SVJ „kanony na vrabce“ a jsou i náročné na
chápání pro „ekonomy“ SVJ. Příspěvek se zaměřuje pouze na
plánování oprav a údržby a ostatních nákladových položek nevšímá. My
bychom měli využívat „specifika SVJ“ a usilovat o nalezení metody
sestavení rozpočtu tak, aby byla jednoduchá a nenáročná na pochopení.
Obecně je hodnotový rozpočet účetní jednotky bilanční tabulka, kde na
jedné straně nalezneme náklady a na druhé straně výnosy. Obdobně lze
sestavit finanční bilanci peněžního toku (cash flow) ve více podobách.
Plánuje se za období hospodářského roku, což je obvykle kalendářní rok.
Výjimku tvoří plán DZ na TZ, kde plánujeme na delší období
střednědobé (5-let) a dlouhodobé (10 a více let).
Specifika SVJ:
- Charakter funkce: kontinuální (nepřetržitá) služba správy domu a
pozemku a poskytování služeb zajišťujících funkce bydlení. Z podmínky
kontinuity vyplývá, že pokud část správy bude vykonána v budoucnu
za stejných podmínek jako pro období uplynulé, pak
dosažený ekonomický výsledek skutečnosti je i plánem pro budoucí
období. Obdobně postupujeme pokud část správy bude vykonána v budoucnu
za obdobných podmínek jako pro období uplynulé, přičemž
tato „obdoba“ je kvantifikovatelná (objem nebo cena služby poroste o x
%), pak dosažený ekonomický výsledek skutečnosti navýšený o x % je
i plánem pro budoucí období. Tam kde nebudou ani stejné ani obdobné
podmínky, ale bude „vše jinak“, musíme najít metodu jak
tuto variantu kvantifikovat do rozpočtu.
- Tím, že SVJ majetek téměř nevlastní a nepoužívá odpisy
(mimořádně na nevymahatelné pohledávky), jsou finanční příjmy a výdaje
téměř totožné s náklady a výnosy resp. není potřeba je rozlišit pro
rozpočet. Z toho plyne že nesestavujeme dva rozpočty ale jen jeden, ve
kterém zaměňujeme podle potřeby kategorie náklad/výdaj a
výnos/příjem.
- SVJ nepodniká tj. náklady/výdaje se rovná výnosy/příjmy, resp. máme
usilovat o to, aby toto platilo. Z toho plyne, že stanovíme-li příjem
máme determinovaný výdaj a obráceně. Při plánování buď vycházíme
z potřeby výdaje nebo z limitu příjmu. Rozpočet strukturalizujeme
v položkách zdrojů:
=a) příjmy z předpisu plateb od vlastníků členěné dle položek
předpisu
=b) VH z minulého období (zdanitelných příjmů /úroky z BÚ a sankční
příjmy a jiné/) a přeplatky nevyúčtovaných příspěvků
=c) příjmy ze stav. spoření nebo z úvěru nebo dotace (účelový zdroj
pro specifikovaný výdaj).
Objem příjmů b) nebývá významný (můžeme ho snížit i tím, že
všechny příspěvky vyúčtujeme a finančně vypořádáme) proto ho
z plánu můžeme i vynechat. Příjem typu c) s ohledem na určení účelem
nečiní při plánování problém.
Domnívám se, že dostatečně kvalitní rozpočet sestavíme pokud buď
stanovíme příjmy nebo odhadneme výdaje ve struktuře položek předpisu
plateb. O tom jaké výdaje může položka předpisu plateb sdružovat se
psalo v jiném diskuzním příspěvku. Pro plánování též potřebujeme
objemy nákladů, případně detailní rozpis položek nákladů dle předpisu
plateb. K tomu je potřeba účetní aplikace která umožňuje zaúčtovat
náklady složeným účtovacím předpisem a pro každý dílčí obrat zadat
dynamicky analytiku „číslo položky předpisu plateb“ dle
odpovídajícího číselníku. Součty nákladů dle čísel položek předpisu
vytváří datový zdroj pro sestavení rozpočtu a také pro sestavení
vyúčtování. Pro sestavení rozpočtu vyhotovíme následující tabulku.
položka předpisu plateb_X náklad předch. roku X metoda změny X_změna__X
rozpočet násl. roku
1. teplo …___________X___individuální____X__jinak 3)_____X_+/-
10%___X_________
ost. služby indiv. spotř. 1)_X___individuální__X__jinak 3)_____X_+/-
10%___X_____
7. odvoz odpadu _____X______ 10000____X__stejně
2)____X____0_____X__10000__
8. odměna správci____X______7800_____X__obdobně
2)__X___5,00%__X_____8190___
10. oprav. a údrž.____X______120000____X__jinak
3)_____X__________X_____150000_
- Položky služeb s individuální spotřebou si plánuje/rozpočtuje
každý vlastník sám. Úhrn všech vlastníků pak dává objem za SVJ. Lze
stanovit i jednotné pravidlo změny např. bylo-li předchozí vyúčtování
doplatkové/přeplatkové navýší/sníží se záloha na dosaženou
skutečnost předchozího roku + x% navýšení.
- 90% položek předpisu plateb z rozpočtu lze sestavit metodami „stejně
a obdobně“!
- V případě „jinak“ musíme najít metodu, pokud možno jednoduchou jak kvantifikovat budoucí příjem a pokud toto nelze, využijeme uvedenou shodu a místo stanovení příjmu použijeme odhad výdaje (potřeby) na tuto položku. Stačí sestavit seznam akcí oprav a údržby (název, částka) a uspořádat dle naléhavosti a potřebnosti. Z tohoto seznamu pak zařadíme takový rozsah akcí pro plánovaný rok, aby úhrn výdaje nevytvořil neakceptovatelný navýšení předpisu pro tuto položku. Pokud náklad akce převyšuje možnosti tvorby zdroje v rámci jednoho roku přesuneme akci do seznamu TZ pro DZ. V každém případě není metoda „jednoduchá“ synonymem pro neurčitost, nepotřebnost a nezdůvodnitelnost jako např. příjem za plochy jednotky bytu dle (sazba/m2).
Poslední komentáře