Pane Lake,
začnu tím nejabsurdnějším Vaším tvrzením, že samotný zákonodárce považuje obsah zákona č. 67/2013 Sb. po novele za nepoužitelný, nesrozumitelný a neurčitý pro rozúčtování nákladů a že je to zcela zřejmé ze zmocňovacího ustanovení v novelizovaném zákoně.
Prováděcí předpisy jsou běžnou legislativní záležitostí a zmocňují např. ministerstvo vyhláškou ke stanovení některých podrobností jenoduše proto, protože zákonodárci považuji za rozumné, aby o nich mohlo rozhodnout samotné ministerstvo. Výhodou je, že se nemusí při změnách zdlouhavě schvalovat v Parlamentu novela zákona. Tak je tomu i v tomto případě.
Zákon č. 67/2013 po novele spolu s plánovanou navrženou novelou vyhlášky č. 372/2001 s účinností od 1.1.2016 bude obsahovat navzdory Vašemu tvrzení určitá a srozumitelná pravidla (algoritmus) rozúčtování.
Co se týče pravidel použití korekcí a výpočtových metod,
zohledňujících i rozdílnou náročnost vytápěných místností na
dodávku tepelné energie danou jejich polohou – požadavek na přepočet
údajů indikátorů umístěných na otopném tělese vyplývá podle
technických parametrů z ČSN EN 834 a ČSN EN 835. Jedná se o korekci na
velikost otopného tělesa, korekci na způsob připojení indikátoru
k otopnému tělesu a korekci na projektovanou vnitřní teplotu
v příslušném vytápěném prostoru. Mimo tyto korekce obě normy
připouštějí použití dalších opravných koeficientů, ke kterým patří
i přepočet údajů indikátorů zohledňující polohu objektu a jeho
místností a jejich situování a orientaci ke světovým stranám. Pro
uplatnění příslušných korekcí pro rozúčtování spotřební složky
nákladů na jednotlivé spotřebitele se používají výpočtové metody,
které vycházejí z technických podmínek výrobců a dodavatelů zařízení
použitých pro měření nebo indikaci vytápění. V důvodové zprávě
novely vyhlášky se k tomu uvádí:
„Použití korekcí i výpočtových metod přitom nebrání použití
různých vzájemně odlišných systémů měření nebo indikace vytápění.
Ve vyhlášce není možné, ani by nebylo správné uvádět druhy a velikosti
korekcí, ani způsoby výpočtových metod používaných k vyhodnocení
údajů měřičů a indikátorů vytápění vzhledem k rozdílnosti principů
a technického řešení jednotlivých druhů měřičů a indikátorů,
rozdílnosti řešení a provedení ústředně vytápěných staveb,
rozmanitosti používaných rozúčtovacích metod.
Zveřejnění těchto údajů ve vyhlášce nemůže být nikdy kompletní,
úplné a ve svém souhrnu by vedlo i k omezování vzájemné soutěže mezi
jednotlivými firmami zajišťujícími výrobu, dovoz, montáž a
vyhodnocování údajů měřičů a indikátorů vytápění a dále
k omezování vývoje příslušných zařízení pro měření a indikaci
vytápění včetně souvisejících vyhodnocovacích metod.“
Vaše tvrzení, že neurčitý a nesrozumitelný text, který dnes obsahuje vyhláška č. 372/2001, se pouze přesunul do novelizovaného zákona č. 67/2013 Sb. a k žádné další změně nedošlo, neodpovídá skutečnosti, patrně jste se podrobně oběma předpisy nezabýval.
Výpočtové metody se dosud lišily různým přístupem jednotlivých dodavatelských odborných firem a byly různé kvality. Po novelách dojde k sjednocení výpočtové metody, což je důležité pro zachování právní jistoty a zajištění potřebných důkazních materiálů, především v případě soudních sporů.
Změny vysvětluje i důvodová zpráva návrhu novely vyhlášky č. 372/2001. Cituji:
„V průběhu prací na přípravě nové vyhlášky došlo ke
konstatování, že zmocňovací ustanovení, obsažené v § 98a zákona č.
458/2000 Sb., energetický zákon, neodpovídá skutečné potřebě pro
vyjádření věcného obsahu právní úpravy rozúčtování nákladů na
dodávku tepla a teplé vody. Konkrétně nebyl naplněn požadavek obsažený
v čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky, aby byl prováděcí předpis
vydán také na základě zákona a v jeho mezích. Energetický zákon
žádné meze v podstatě pro obsah vyhlášky neupravuje. Byla proto
zpracována novela zákona č. 67/2013 Sb., kterým se upravují některé
otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním
bytů a nebytových prostorů v domě s byty. Jde o zákon č. 104/2015 Sb.
(dále jen „novela“)
Novela obsahuje zmocňovací ustanovení pro Ministerstvo pro místní rozvoj
stanovit vyhláškou rozsah výše základní a spotřební složky
u rozúčtování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu
teplé vody pro dům a jejich rozdělení mezi příjemce služeb. Dále hodnoty
určené jako spodní a horní hranice oproti průměru zúčtovací jednotky
v daném zúčtovacím období a vymezení pojmů a dalších náležitostí
k rozúčtování nákladů. Zmocnění umožňuje též zařadit do
prováděcího předpisu náležitosti, které musí poskytovatel služeb uvést
ve vyúčtování nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu
teplé vody pro dům.
Současně novela obsahuje ustanovení, kterým se ruší původní zmocňovací
ustanovení v energetickém zákonu, konkrétně § 98a.
Významnou změnu přináší novela v části upravující rozúčtování
nákladů na vytápění a nákladů na společnou přípravu teplé vody pro
dům. Náklady na vytápění v případě, že není stanovena povinnost
instalace měřidel nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění
nebo na společnou přípravu teplé vody pro dům, se rozúčtují na základě
ujednání poskytovatele služeb se všemi nájemci v domě. U družstevních
bytů na základě ujednání družstva se všemi nájemci v domě, kteří
jsou zároveň členy družstva. U společenství ujednáním všech
vlastníků jednotek.
Ve stejné části je upraven i základ postupu pro takové rozúčtování
s tím, že podrobnosti a podstatné náležitosti k rozúčtování stanoví
prováděcí předpis.“
Důležitou změnou v novele zákona č.67/2013 o službách je § 13
„§ 13
Pokuta za prodlení s nepeněžitým plněním
1)Jestliže poskytovatel služeb nebo příjemce služeb nesplní svoji
povinnost stanovenou tímto zákonem, zejména nesplní-li příjemce služeb
povinnost oznámit změnu počtu osob, nebo nedoručí-li poskytovatel služeb
včas vyúčtování nebo nesplní povinnosti spojené s právem příjemce
služeb nahlížet do podkladů k vyúčtování a povinnosti spojené
s vypořádáním námitek, je povinen zaplatit druhé straně pokutu, ledaže
by splnění povinností ve stanovené lhůtě nebylo spravedlivé požadovat
nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním druhé strany.
2)Výši pokuty poskytovatel služeb ujedná alespoň s dvoutřetinovou
většinou nájemců v domě, nebo o ní rozhodne družstvo, anebo
společenství. Ujednaná výše pokuty nesmí přesáhnout 50 Kč za každý
započatý den prodlení. Nedojde-li k ujednání s nájemci nebo rozhodnutí
družstva anebo společenství, činí výše pokuty 50 Kč za každý
započatý den prodlení.“
Poslední komentáře