„Ony se ty náklady doteď neúčtovaly?“ – ale ano, tu změnu
zavádí NOZ v § 1180 1) a 2). Podstata změny je, že náklady správy které
se účtovaly společně se mají účtovat odděleně – náklady správy
(vyúčtuje se v poměru vlastnického podílu jako předtím) dále náklady
vlastní správy (vyúčtuje se rovným dílem). Náklady vlastní správy
definuje NOZ v § 1180 2) a předpis 366/2013 v § 17 (účetní to budou
znát).
„…co na tom tedy máme měnit?“ – jak to řešit – vezměte
měsíční předpis příspěvku za správu např. máte 500 Kč, rozdělíte
na dvě položky a částky, asi tak „předpis příspěvku za správu“ –
400 Kč a „předpis vlastní správy“ – 100 Kč. Účetnictví se
udělá odpovídající rozdělení předpisů, nákladů, vyúčtování atd.
Pokud to máte takto v Prohlášení pak to máte asi už dobře, ikdyž nevím
zda je to záležitost prohlášení…
„Proč k tomu najednou vláda vydávala nařízení.“ – protože to
upřesňuje metodiku „jak to dělat“, aby vzniklo jednotné řešení, jinak
by mohl někdo zbytečně pečlivě postupovat a použít vzor členění
nákladů pro cenovou kalkulaci nebo ještě jinak, řešení by se dalo
vymyslet hodně.
„Stejně tak nechápu, proč se kolem toho rozvíjí taková diskuse.“ –
protože vyčlenění nákladů vlastní správní činnosti dle zákona není
v souladu s obecnou představou co by měla tato kategorie obsahovat resp.
potřebou třídění nákladů pro kalkulační činnost. Ale taková shoda
není potřebná, neboť SVJ dělení nákladů řeší z hlediska potřeb
vyúčtování a ne pro potřeby kalkulace. Pro sledování ekonomiky SVJ
vymezení kategorie „vlastní správní činnost“ dle zákona je dobře a je
postačující! To vymezení není potřeba chápat ale používat a podle toho
účtovat, a už vůbec ne jazykovou analýzou dokazovat, že je špatně
nebo dobře.
Poslední komentáře