Zálohy a "FO".
Mnohokrát se zde diskutovalo o neexistenci FO a zálohách na „….předpokládané náklady…“ na opravy (a pod.) dle §15 ZOVB. Zákon pojem FO skutečně nezná, pouze zálohy. A protože jde o zálohy, musí se tyto ke konci účetního období (roku) vyúčtovat, čili prakticky rozpustit mezi plátce (vlastníky) těchto záloh. V praxi je ale třeba se také řídit, a snad i především, rozumem. Uvedu několik případů z praxe:
- Při sněhové kalamitě došlo k poškození střechy a bezprostředně hrozilo zatékání do bytů. Peníze od pojišťovny v nedohlednu. SVJ mělo „FO“ a nebyl problém okamžité opravy.
- Jako důsledek vandalství začátkem roku (únor) poničeny vchodové dveře, škoda cca 35 tisíc. SVJ koncem roku vyúčtovalo zálohy (dle zákona), takže momentálně na opravu nebyly prostředky. Dům byl 3 měsíce otevřen a přístupný komukoliv.
- Zcela obdobný případ – přes pravidelnou údržbu porucha výtahu vyžadující 240 tis. Zálohy vyúčtovány, důsledek – nutná půjčka a 4 měsíce pěšky do devátého patra.
- Havárie kotle, náklady 180 tisíc. Zálohy řádně vyúčtovány, takže byty půl roku bez teplé vody. V jiném SVJ, kde nastal obdobný případ, měli „FO“ a nebyl problém do týdne opravu zajistit.
Podotýkám, že v uvedených případech SVJ, vzhledem ke stavu svých domů, nepředpokládaly v dalších letech potřebu nějakých výdajů na opravy. Takže moje rada: šetřete a ukládejte si prostředky především na nepředpokládané náklady. Je jedno jak to nazvete (třeba „FO“), ale jde o účelnost takových úspor. FO přece můžete založit usnesením na shromáždění vlastníků, ani netřeba změnu stanov, to zákon neukládá. Tím nepomíjím a nepodceňuji ukládání prostředků na předpokládané náklady jak praví zákon.
Poslední komentáře