Vyúčtování záloh a nákladů za služby 2021
Dobrý den, jsem člen SVJ. Dostal jsem Vyúčtování záloh a nákladů za služby 2021, kde je položka Ostatní náklady. Na můj byt to činí cca 2000,– Kč a na celý objekt cca 200 000,– Kč. Podotýkám, že v roce 2019 čila položka Ostatní náklady cca 19 000,– Kč na objekt.
Na můj dotaz, o co se jedná, jsem Výboru SVJ dostal odpověď, že „V ostatních nákladech jsou obecně všechny opravy, údržba, atd., co není placené z dlouhodobé zálohy“. To mi přijde zvláštní, protože opravy objektu by se měly platit z „fondu oprav“, do kterého platíme dlouhodobé zálohy. Chtěl bych se Vás zeptat, existuje nějaký předpis, jak se mají náklady na opravy zaúčtovat? Resp. co všechno s platí z fondu oprav a co lze platit mimo fond oprav a strčit to do Ostatní nákladů?
Dále bych se chtěl zeptat, zda někdo neřešil případ, když vlastník pronajme byt zahraničním dělníkům, kteří vlivem špatné hygieny dům zamoří hmyzem (šváby apod.). Odhmyzení domu objednal Výbor SVJ, ale náklady se promítly opět do Ostatních nákladů a zaplatí to všichni vlastníci, ne viník.
Děkuji a jsem s pozdravem. Pavel Kohout.
Ano, potvrzuji, taková blbost existuje. Kdo ji vymyslel nevím. My jsem jí u nás zatrhli. Taky byla tendence, nám to takhle nesmyslně nacpat do stanov.
Jak již bylo řečeno, diskutované položky nejsou službou, nýbrž je lze podřadit pod správu domu.
Popsaný postup není zakázaný, a dokonce je hojně používaný: SVJ má typicky jednu dlouhodobou zálohu pro „velké“ opravy a realizace v budoucnu ; další – jednu nebo hned několik – záloh pro konkrétní účely nebo menší průběžné náklady, které se typicky ročně vyúčtovávají/vypořádávají. Závazné(ve smyslu legislativy) pravidlo pro třídění nákladů stanoveno není.
„SVJ má typicky jednu dlouhodobou zálohu pro „velké“ opravy a realizace v budoucnu ; další – jednu nebo hned několik – záloh pro konkrétní účely nebo menší průběžné náklady, které se typicky ročně vyúčtovávají/vypořádávají. Závazné(ve smyslu legislativy) pravidlo pro třídění nákladů stanoveno není.“ (Vložil Jan77 (bez ověření), 5. Květen 2022 – 9:48)
Pane Jane77,
můžete naznačit, jak naznačený systém několika hromad typicky funguje? Které z nich se vyúčtovávají, které z nich se vypořádávají? Kdo rozhoduje, do které hromady který náklad přijde? Děkuji.
A podle čeho jsou uvedené ostatní náklady rozúčtované? Stejně jako dlouhodobé zálohy na správu, tj. zřejmě podle spoluvlastnických podílů, nebo jiným způsobem?
Vyúčtování nákladů za služby obsahuje pouze vyúčtování nákladů a záloh za jednotlivé služby spojené s užíváním bytů podle § 7 zákona č. 67/2013 Sb..
Položka „Ostatní náklady“ nemá s těmito službami naprosto nic společného. Není to součástí Vašeho vyúčtování služeb. Ten řádek do vyúčtování služeb vůbec nepatří! Proto se na ten text nevztahuje nic z obsahu zákona č. 67/2013 Sb.. To je vše co je možné o tom napsat.
Pokud jde o desinsekci: O tom se zde psalo mnohokrát. Namísto zbytečného dotazu použijte tlačítko „Hledat“.
Justitianus
Poslední komentáře