Kalkulace nákladů na teplo

Vložil Krupp, 16. Prosinec 2011 - 8:47 ::
Prosím o radu, jak dále postupovat při problémech s dodavatelem tepla. Máme vlastní plynovou kotelnu, kterou jsme pronajali topenářské firmě za symbolické nájemné 1,–Kč ročně z důvodu úspory DPH. Ve smlouvě o dodávce tepla je uvedeno, že dodavatel před začátkem roku předloží předběžnou kalkulaci, na jejímž základě bude vytvořen zálohový kalendář, který bude podepsán. Po skončení roku bude provedena výsledná fakturace. V reklamační době může odběratel požádat o vysvětlení rozdílu jednotlivých položek. Při překročení jednotlivých položek o 5% má dodavatel povinnost provést změnu kalkulace. Smlouva zní na jednu kotelnu. Není však v ní výslovně uvedeno, že nesmí být kalkulována současně s jinými kotelnami v nějaké cenové mapě.
Mám následující dotazy:
  1. Dodavatel tvrdí, že je jeho právem zařadit kotelnnu podle svého uvážení do cenových map, při čemž je poze legislativně uvedeno, v kterých případech není možno toto zařazení provést. Jinak do toho údajně nemá odběratel právo zasahovat. Je možné se tomu nějak dodatečně bránit, když požadujeme, aby kotelna byla kalkulována samostatně? Pro první rok jsme dostali samostatnou předběžnou kalkulaci, nícméně ve výsledné jsme byli zařazeni v nějaké skupině kotelen. Druhý rok jsme dostali předběžnou kalkulaci souhrnnou, kterou jsme odmítli podepasat. Nicméně zálohy podle platebního kalendáře jsme platili.
  2. V kotelně není instalován měřič tepla. Dodavatel stanovuje množství dodaného tepla výpočtem z fakturovaního množství dodaného plynu. Na dotaz, jakou počítá účinnost odpověděl, že žádnou. Znamená to, že pouze vynásobí množství výhřevností. Není tento postup v rozporu s metrologickámi předpisy?
  3. Dodavatel úmyslně stanoví nízkou předběžnou kalkulaci, abychom nepodali okamžitě výpověď ještě před počátkem roku. Výsledná kalkulace pevných položek je pak o více než 30% vyšší. Přesto, že je ve smlouvě uvedena povinnost toto zvýšení vysvětlit, vysvětlení odmítl. Jsme povini takto zvýšený náklad platit?
  4. Přestože dodavateli neúčtujeme žádné nájemní za kotelnu, je ve výsledné kalkulaci nájemné uvedeno. Zřejmě některé kotelny zařazené do skupiny nájemné účtují. Samožřejmě to odmítáme platit. Uspějeme u soudu?
  5. Vykazované množství dodaního tepla každoročně narůstá. Za sedm let o 50%. Je to možné a je pro to nějaké rozumné vysvětlení? Údaje o dodávce plynu za tuto dobu nemáme.
Očekávám odpovědi typu podejte výpověď. To jsme samozřejmě učinili. SVJ existuje něco málo déle než dva roky. Dodavatel provozoval kotelnu řadu let před tím. S topením byla spokojenost. Původním vlastníkem bylo město, které způsob kalkulace nákladů pochopitelně nezajímal. Když nastal problém po prvním roce, považovali jsme to za situaci, kterou vyřešíme. Když se opakovala po druhé, podali jsme výpověď. Nicméně dodavatel požaduje doplatky, které nejsme ochotni platit. Z toho důvodu prosím o rady.
 Jirka 

    Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

    Vložil Zajíček Jan (bez ověření), 16. Prosinec 2011 - 10:31

    Dobrý den,p.Krupp,dovolím si několik poznámek z pohledu našeho podobného problému.U nás byla situace taková,že dodavatel,jinak výtopna na uhlí,rovněž obhospodařovala všechna lokální topeniště,která byla jak na elektriku tak na plyn v našěem městě.Tato situace byla nastolena vedením našeho města.Takže veškeré platby,které měly zajišťovat konkrétní chod,plynuly do kasy této výtopny.To byl jeden problém,se kterým jsme měli práci v okamžiku koupě bytů v našem dvojdomí a kdy vzniklo Společenství vlastníků. Byly stanoveny podmínky a tedy platby,které byly zavázány písemnou dohodou!Jak zde čtu, smlouvu s topenáři-dodavatelem máte.A zde je zásadní pravda,kterou máte na papíře!!Jak sám uvádíte,dodavatel doslova pozměnil daný standart smlouvy,ve které jsou podmínky dané!!! Všechny ty problémy,které zde uvádíte, se doslova příčí samotným stanoveným a schváleným podmínkám oběma stranami!! Proto zde spatřuji zásadní pochybení ze strany dodavatele!!!Na tomto případě by se zahojil každý „advokátek“. Vůbec bych se nekrčil někde v koutě a razantně bych jednal. Ponejpr bych dal písemné rozhodnutí směrem dodavateli s uvedením termínu nápravy a zároveň bych jej ze slušnosti upozornil na mé případné další právní kroky.Neuvedl bych doslova jak bych právně postupoval!!To už zde snad jasně vyplývá.Vůbec bych se jich nebál a věřím,že by Vás podpořil i samotný celý výbor SVJ.Vždyť je zde i možnost případné konzultace na postup i u jiných dodavatelů tepla,kdy věřím by Vám radu poskytli. Jinak jestli je u Vás i jiná možnost změny dodavatele,provedl bych změnu okamžitě!! Jinak přeji hodně zdaru, Zajíček Jan

    Vložil Krupp, 18. Prosinec 2011 - 7:10

    Děkuji za odpověď. Překvapuje mě, že se nepřipojil nikdo další. když vidím, jaké prkotiny se tu často řeší. Toto se mi jeví jako větší problém. Naše platby záloh na správu činí ročně 600 tis. Kč. Faktura za teplo však činí 800 tis. Pokud v předběžné kalkulaci byly stálé náklady 200 tis. a ve výsledné 260 tis. je to nárůst o 30%. To je relativně hodně. V celkovém nákladu na teplo činí rozdíl asi 7,5 %. V roce 2010 došlo ke zlevnění plynu, takže vykázané zvýšení nákladu na teplo je asi 5% proti předběžné kalkulaci. Opticky to nevpadá tak strašně ale ve srovnání s náklady na správu je těch 60 tis. o něž nás chce dodavatel tepla natáhnout, skoro měsíční platba na správu. A to dva roky po sobě, než jsme podali výpověď. Velmi závidím všem ostatním, že takovéto problémy nemají.
     Jirka

    Volby prohlížení komentářů

    Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na "Uložit změny".