Jednání s úřady obecně
Vím, že jednání s úřady není jednoduché, ale pomůže, pokud člověk ví, co přesně chce, jaká má práva a když si je vědom skutečnosti, že ty úředníky platí ze svých daní. :-))
Před jednáním na libovolném úřadu si zjistím základní informace o jeho činnosti např., že mám právo nahlížet do Prohlášení vlastníka na KN. Těch několik minut googlování Vás okamžitě informačně povýší nad běžného pracovníka na přepážce. A příslušnou stránku je vhodné si vytisknout, úředník rád vidí nějaký dokument.(Raději opakuji panem G.X. uvedený odkaz http://www.cuzk.cz/Dokument.aspx…)
Většina úředníků alespoň tuší, co má dělat a protože si nechce přidělávat starosti, vyhoví.
Na menšinu platí základní asertivní techniky.
U nepatrné části úředníků v první linii to nepůjde jinak, než prostřednictvím jejich nadřízeného.
S nadřízenými se mi lépe jedná, většinou víc ví a mohou o víc přijít.
Pro jednání s nimi je dobré znát správní řád č. 500/2004 Sb., např.:
§4/1 veřejná správa je službou veřejnosti
§4/2 správní orgán v souvislosti se svým úkonem poskytne dotčené osobě přiměřené poučení o jejích právech a povinnostech
§6/1 správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů
§6/2 správní orgán postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady, a dotčené osoby co možná nejméně zatěžuje.
Některé vyšší úředníky také může pozitivně motivovat sdělení, že vím, že žaloba proti nečinnosti správního orgánu podle § 79 zákona č. 150/2002 Sb., dlouho trvá a že se chci proto dohodnout. :-))
Poslední komentáře