Autor článku v Hospodářských novinách (Martin Drtina, šéfredaktor magazínu Právní rádce) napsal tento směšný nesmysl:
Přiblížit to lze na situaci, kdy v jednom bytě bude provedený chybný odečet vodoměru nebo indikátoru množství dodaného tepla. Tato chyba pak ovlivní i správnost vyúčtování všem ostatním. Reklamaci musí příjemce vyúčtování uplatnit ve 30denní lhůtě. Další měsíc má SVJ na její vyřízení. Půjde-li o běžný bytový dům se třiceti byty, může SVJ na pokutách zaplatit za tuto dobu až 90 tisíc korun, ačkoliv samo nic nezavinilo a rozúčtování vyhotovilo, jak nejlépe v té době mohlo. |
Nevím, zda Drtinovi tyhle nesmysly někdo nadiktoval, nebo si to vymyslel sám. Realita podle práva je zcela jiná. Pane Drtino, nepište o věcech kterým nerozumíte.
(1) Odečet vodoměru se zpravidla provede tak, že vlastník bytu podepíše při odečtu odečítací listinu. Tím potvrdí správnost odečtených hodnot. Drtinovy katastrofické scénáře nemohou nastat.
(2) SVJ dodalo vyúčtování včas. Splnilo tím svou zákonnou povinnost ve stanovené lhůtě, takže žádná pokuta pro SVJ nepřichází v úvahu. Drtino, nefantazíruj.
(3) Jestliže vlastník dodatečně podá námitku k vyúčtování kvůli nesprávnému odečtu vodoměru, jde o chybu na jeho straně. Vždyť to nesprávné číslo sám nahlásil/podepsal/potvrdil!
(4) SVJ pak vyřídí uplatněnou námitku do 30 dnů od doručení námitky. Splnilo tím svou zákonnou povinnost ve stanovené lhůtě, takže žádná pokuta pro SVJ nepřichází v úvahu. Drtino, nefantazíruj.
Podotýkám, že na tyto případy zákon pamatuje výslovně. Podle § 13 odst. 1 zákona č. 67/2013 Sb. platí, že při nesplnění povinnosti je poskytovatel služeb povinen zaplatit druhé straně pokutu, ledaže by splnění povinností ve stanovené lhůtě nebylo spravedlivé požadovat nebo k nesplnění lhůty došlo zaviněním druhé strany.
Z uvedeného plyne, že poskytovatel služeb, který splnil včas všechny povinnosti uložené zákonem, nebude platit nikomu žádnou pokutu. Drtino, nefantazíruj o jakési pokutě „až 90 tisíc korun“.
Justitianus
Poslední komentáře