Způsob rozúčtování ...
Dobrý den,
do založení SVJ (2008) platilo následující:
„Nájemník hradí nájemné výši 2600 Kč/měsíčně za byt.“ a vlastník (tehdy městské byty) úklid společných prostor neprováděl vůbec (nájemníci měli rozdělené rajóny a uklízet musel každý sám za byt), ale občas provedlo údržbu – na své náklady (zřejmě na nějakou část z nájemného).
od založení SVJ doposud (2021) rozúčtováváme úklid v SVJ mezi vlastníky takto:
„úklid společných prostor je firmě PŘEDSEDA s r.o. hrazen ve výši X.000 Kč/měsíčně. YY Kč/měsíčně hradí člen SVJ za každý jím vlastněný byt.“
Náklady za úklid ale nejsou již jen fixní měsíčně ale uklízí se nárazově (vyvezeno to či no, zametení chodníků jednou denně (sníh), úklid zeleně po jejím posekání, mytí balkonových oken, mytí emailových stěn, odstranění grafiti, ..atd.) takže jsou rok co rok v jiné celkové roční výši. Per-rollam má být proto nově přijato toto „rozhodnutí“:
„úklid společných prostor bude firmě PŘEDSEDA s r.o. hrazen ve výši XX.000 Kč/měsíčně. YY Kč/měsíčně hradí člen SVJ za každý jím vlastněný byt. Zbytek [XX.000 – X.000] bude hrazen z příspěvku na správu domu a pozemku“
Odůvodnění proč se zvyšovalo úklidné v r.2012 byl údajný nárůst inflace mimo všechny meze. Odůvodnění proč se má zvýšit úklidné z X.000 na XX.000 v r.2021 je růst minimální mzdy. Odůvodnění proč se neprovede klasický výběr jiné úklidové firmy, je že „PŘEDSEDA s r.o.“ je nejlepší a to přece prý „každý ví“.
Mám dotaz: když dle §5/1 zák. 67/2013 platí, že „Způsob
rozúčtování … rozhodne … společenství a změna způsobu
rozúčtování je možná vždy až po uplynutí zúčtovacího období“, tak
asi platí také, že o rozúčtovacím kritériu rozhoduja shromáždění
vlastníků.
Zajímalo by mne, zda návrh per-rollam je souladný se zákonem.
Podle souseda se Návrh má vyložit takto „část nákladu na úklid ve
výši 12× YY Kč je zjevně zálohou na paušální část nákladů (přímá
platba se mytí podlah 1× měsíčně) a na vyúčtování bude jen a pouze
tato podílová částka. Zbytek nákladů se rozdělí podle podílů na
společných částech domu, který nebude muset být na vyúčtování uveden a
protože se použití příspěvků na správu vlastníkům neposkytuje ani na
jejich výslovnou žádost, a nikdo z vyúčtování nezjistí ani nebude moci
reklamovat výši nákladů“.
Mně to smysl nedává.
Navrhovatel mi na mé dotazy sdělil aktuálně jen, že jde o návrh „z řad členů“ a je jen na ostatních členech společenství, zda jej přijmou nebo ne.
Podle mne je Návrh obsahově vadný, protože úklid je službou výslovně jmenovanou zákonem 67/2013 a nevím jak by bylo odůvodnitelné 1/2 úklidu rozúčtovábat dle zákona a 2/2 hradit z příspěvků na správu (které podle stanov nazýváme fondem oprav ale v návrhu usnesení pro jistotu kontroverzní označení „fond oprav“ uvedeno není) – zvláště když jsou podíly bytů odlišné a konkrétně byt pana předsedy a členů výboru jsou ty menší.
Mně se jeví, toto je jen 1.vní krok a projde-li, bude příštím rokem 2.hý krok návrh-2022:
„Měsíční hrazení YY Kč/měsíčně pro úklid společných prostor firmou PŘEDSEDA s r.o. se bez náhrady ruší.“
Proti Návrhu „neplatit příspěvek na úklid“ bude asi málo kdo, přestože vlastník velkometrážního bytu bude za úklid společných prostorů platit „ještě více“ a vlastník malometrážního bytu „ještě méně“ než dle aktuálního Návrhu-2021.
Proti Návrhu „hradit úklid z příspěvků na správu“ jsem minimálně já, protože „úklidové služby“ se mi jeví předražené a především zcela pozbudu kontrolu nad tím, který úklid je oprávněný (tzn. společenstvím objednaný u SVJ) a řádně rozúčtovaný. Za oprávněný příkladně nepovažuji, když různí sousedé nahází do sklepa bílé zboží (ledničky, pračky) ale i jiný bordel a nechají SVJ zaplatit jeho likvidaci.
Protože výše popsaný způsob rozúčtování lze aplikovat i na ostatní služby viz. §3/1 zák. 67/2013 (příkladně za studenou vodu tzn. že by se namísto dle odečtů z vodoměrů hradila alikvótním podílem vlastníka na společných částech domu, z celkové fakturační spotřeby), zajímá mně zda je výše uvedený per-rollam Návrh pro rozúčtování nákladů na úklid v pořádku nebo nikoliv?
Děkuji Vízner
Poslední komentáře