Legislativní smršť a legislativní impotence

Vložil Pavel, 15. Prosinec 2014 - 2:10 ::

Co mohou úředníci a poslanci, které musím platit ze svých daní, dokázat při takzvané implementaci evropského práva, ukáži na malém příkladu.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU obsahuje v preambuli bod 28. Ve vlastní Směrnici je pak mj. článek 9. Obě ustanovení jsou poměrně rozumná.

Tato směrnice byla implementována zákonem 406/2000 Sb. a na poslední chvíli vyhláškou č. 237/2014 Sb.. Že je to na poslední chvíli je v ČR zvykem i když Ústavní soud opatrně říká, že by to tak být nemělo. Ale zatím s nimi drží basu.

Daleko horší ale je, že je implementace podle mého názoru chybná.

V některých bytech není možnost osadit radiátory termoregulačními ventily, protože žádné radiátory nemají. Jedná se o byty s crittalem (critalem, krytalem). Rozvody tepla jsou zality v betonu a ventilem, pokud ještě funguje, lze ovládat pouze topení ve stropě. Vytápění podlahy ovládá soused bydlící ve spodním bytě.

Přesto existují odpovědi od SEI a MPO, že vyhláška nezná výjimky a je nutno měřit denostupňovou metodou.

Domnívám se, že při implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2012/27/EU o energetické účinnosti došlo chybám.

Směrnice adresovaná členským státům zakládají povinnosti k výsledku v určité lhůtě, přičemž jim ponechávají volbu způsobu jeho dosažení.

Pokud členské státy tohoto výsledku nedosáhnou, přiznává Evropský soudní dvůr (ESD) za jistých podmínek, zejména po uplynutí transpoziční lhůty, použitelnost některých těchto ustanovení fyzickými nebo právnickými osobami proti členským státům tzv. přímý účinek.

Čím je text směrnice detailnější, tím je větší šance, že ESD bude její ustanovení považovat za přímo použitelná.

Ale i kdyby se nejednalo o přímý účinek směrnice, tak při aplikaci národního práva mají orgány členských států povinnost interpretovat národní právo ve světle závazné komunitární normy, toto se nazývá nepřímý účinek anebo povinnost eurokonformního výkladu.

Z judikatury ESD vyplývá, že státní orgány mají povinnost eurokonformně vykládat národní právo v nejvyšší možné míře.

Asi nezbyde než zahájit osvětovou kampaň určenou SEI a MPO. Pro jistotu také napíši ombudsmanovi.

Hezký den!


http://eur-lex.europa.eu/…exUriServ.do?…

Preambule bod 28

(28) Použití individuálních měřičů nebo indikátorů pro rozdělování nákladů na vytápění je vhodné k měření individuální spotřeby v budovách s více bytovými jednotkami s dálkovým nebo společným ústředním vytápěním, pokud mají koneční zákazníci možnost regulovat vlastní individuální spotřebu. Jejich použití má tedy smysl pouze v budovách, kde jsou radiátory vybaveny termostatickými ventily.

Článek 9

Měření

1. Členské státy zajistí, aby pokud je to technicky možné, finančně únosné a úměrné potenciálním úsporám energie, byli koneční zákazníci pro elektřinu, zemní plyn, dálkové vytápění, dálkové chlazení a užitkovou teplou vodu vybaveni individuálními měřiči za konkurenceschopné ceny, které přesně zobrazují skutečnou spotřebu energie konečného zákazníka a poskytují informace o skutečné době použití.

Štítky (beta): Přidejte nový štítek vepsáním, smažte kliknutím na křížek (pouze pro přihlášené). Zobrazte další diskuse s daným štítkem kliknutím na štítek. Seznam štítků.

Odpovědět příspěvkem do diskuse

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Tato informace bude zobrazena.
Diskuse je moderovaná - neslušné příspěvky, příspěvky mimo téma apod. mohou být odstraněny.